Volar určitě potěší oko každého milovníka sci-fi filmů a futuristického designu. Vypadá, jako by někdo vzal stíhačku a smrsknul ji na velikost osobního auta. Na první pohled vypadá jako auto, jenže pod kapotou zjistíte, že jde o dron typu eVTOL.
Čtyři dobře skryté vrtule umožňují vozidlu startovat a přistávat kolmo, vznášet se a létat do všech směrů. Toto auto a tryskáč v jednom létá pochopitelně na baterky, které bude třeba i pravidelně nabíjet podobně jako běžný elektromobil. K vidění by měl Volar být zejména nad rozlehlými městy, kde urychlí dopravu jednotlivců nebo malých skupin.
Volar je víc než Jetson One a eHang
Podle konstruktérů z londýnské společnosti Bellwether Industries se bude Volar pohybovat do výšky jednoho kilometru a vyvine maximální rychlost 220 km/h. Osobní přepravní drony jiných výrobců, jako je švédský Jetson One nebo čínský eHang 218, se pohybují obvykle rychlostmi do 100 km/h a vydrží ve vzduchu maximálně 10–20 minut. A to uvezou jednoho, maximálně dva pasažéry.
Ehang 184, první drone, který unese člověka • Zdroj: MobilMania.cz
Volar má v nejlepší konfiguraci uvézt čtyři až pět lidí při zátěži až 600 kg a vydržet ve vzduchu až 90 minut! Rozměry jsou přitom docela skromné: Na délku bude měřit 3,2 metru. Jeho tvůrci říkají, že chtějí vybudovat „3D životní styl". Lidé už se nebudou muset omezovat jen na pohyb po zemském povrchu. Otevře se jim nebe a jeho nekonečné možnosti.
Létající auto nad Dubají
V praxi to předvedli koncem minulého roku během výstavy Dubai Air Show. Do vzduchu se vznesl poloviční prototyp Antelope, který nabízí místo pro dva pasažéry. Kvůli bezpečnosti odstartoval bez lidské posádky (pilot ho řídil na dálku) a dosáhl maximální rychlosti 40 km/h.
Osm úspěšných startů přineslo cenná data o chování stroje ve vzduchu a tvůrci je nyní zpracovávají do budoucích verzí Volaru. Mají na to ještě několik let času – na trh chtějí eVTOL uvést roku 2028. Prorokují, že do 10 let bude běžné vídat na obloze pasažérské drony, a oni chtějí být mezi prvními.
Testování létajícího auta Volar
Závod v letu
Před očima se nám tu rodí úplně nový segment dopravy. Kromě již zmíněných konkurenčních dronů připravuje řada startupů a větších společností z celého světa vlastní stroje.
Problémem není ani tak dostat je do vzduchu, ale spíše najít právní normy a průmyslové standardy, díky kterým pak do nového odvětví vstoupí i velké společnosti. Zájem už projevil třeba Uber, Airbus, Hyundai a další.
Létající hyperauto Volar
Bezpečné létání
Čemu výrobci čelí? Prvním problémem jsou baterie. Musí být dostatečně lehké, ale zároveň mít vysokou kapacitu, aby stroj vydržel ve vzduchu co nejdéle. Baterie jsou obecně důležitou součástí budoucnosti – ať už jde o pohon aut, domácností, nebo eVTOLů.
Druhou problematickou oblastí je hlučnost. I malý amatérský dron je poměrně hlasitý, natož větší profesionální drony. Pokud se mají osobní přepravní drony o velikosti menšího auta skutečně ujmout, musí být navrženy tak, aby hlučnost byla nižší než třeba u heli- koptéry (to znamená méně než 100 dB).
Bezpečnost především
Třetím problémem, který zbývá vyřešit, je bezpečnost provozu každého jednotlivého dronu na nebi. Centrální řízení musí zajistit, aby se stroje ve vzduchu nesrážely a vždy měly plně dobitou baterii. I tak je ale nutné osadit je bezpečnostními prvky (padáky, záložními tryskami atp.), které zajistí, že se nic nestane pasažérům ani těm, co jdou po chodníku pod nimi.
Jetson One
Osobní přepravní dron Jetson One je určen pro jednoho pasažéra. Má osm motorů, což samo o sobě zaručuje dobrou bezpečnost, kdyby jeden nebo dva selhaly. Dále je vybaven padákem a senzorem LiDAR, který monitoruje objekty a terén pod a před dronem. Objednat si ho můžete ze Švédska už dnes, cena jsou asi dva miliony korun. Více oo létající bugině Jetson One si přečtete tady: