Jízdní kolo urazilo za 200 let pořádný kus cesty. Od prapodivných bicyklů s obrovským předním kolem, na které se nastupovalo ze žebříku, jsme se dostali až k elektrokolům. Ta ve světě cyklistiky platí za nejžhavější zboží. Pouští se do nich dokonce i automobilky, které jimi doplňují svou nabídku elektromobilů.
BMW AMBY je elektrokolo i motorka
Bavorská značka BMW, známá auty i motorkami, představila svůj ideál elektrokola blízké budoucnosti. Jmenuje se AMBY a je to tak trochu hybrid, protože stojí někde mezi elektrokolem a elektromotorkou. Elektrický pohon umožňuje jet na cyklostezkách rychlostí do 25 km/h, na silnicích ve městě do 45 km/h a mimo město dokonce až 60 km/h. Ve vyšších rychlostech už se ale elektrokolo paragrafově změní v elektromotorku a budete potřebovat přilbu, pojištění a řidičský průkaz.
Jak se šlape na elektřinu? • Zdroj: ABC
Bez apky ani ránu
Nedílnou součástí moderních elektrokol je mobilní aplikace. AMBY ji má samozřejmě také. Právě přes ni lze měnit rychlostní omezení, případně si nastavit tzv. „geofencing“ – tedy určit zóny, ve kterých se kolo má chovat určitým způsobem. V takovém případě AMBY samo pozná, kde právě je a jakou maximální rychlost si má nastavit. V aplikaci je také uložen řidičský profil s údaji o majiteli. Jde vlastně o digitální poznávací značku, podle které kolo pozná, jestli ho můžete využívat na vyšší rychlosti jako motorku.
Updatujte si kolo
S mobilem souvisí i další vychytávka. Přímo na rámu pod řídítky je speciální magnetická podložka, na kterou si připnete telefon. Můžete ho pak použít k navigaci, poslouchání hudby za jízdy a podobně. Mobilem, resp. digitálním biometrickým klíčem, jako je třeba rozpoznání obličeje, se kolo také odemyká. Navíc bude možné stahovat i vzdálené updaty firmwaru kola.
Srovnání elektrokola a elektromorky od BMW
Baterie nade vše
Kromě toho nabízí AMBY také úložný prostor pro notebook nebo batoh. Rozměrná baterie uprostřed rámu má kapacitu slušných 2000 Wh. Podle toho, jaký zvolíte jízdní mód, může vám pomáhat se šlapáním až 300 km. Při nejrychlejším jízdním módu to bude asi 75 km. Po úplném vybití se baterie za použití rychlého nabíjení znovu nabije za tři hodiny.
O převod síly středového elektromotoru na zadní kolo se stará řemen, takže se nemusíte bát, že se zamažete olejem. Zadní i přední kola lze snadno demontovat. To když budete chtít AMBY někam převézt, třeba ve svém elektromobilu.
BMW AMBY jako motorka
Brzdí řepkový olej
BMW si dalo záležet i na samotných materiálech, ze kterých je AMBY vyrobeno. Totiž ze „sekundárn ho hliníku“, tedy takového, který se recyklací získává z kovového šrotu. Další součástky se vyrábějí z recyklovaných plastů. Všechny tyto materiály lze po konci životnosti elektrokola znovu využít. V brzdových hadičkách proudí nezávadný řepkový olej. Využití hliníkového rámu a plastů znamená, že AMBY je na poměry elektrokol poměrně lehké, váží 30 kg.
Budoucnost kola
Inženýři v BMW už dnes přemýšlejí, čím ještě by šlo elektrokolo AMBY vylepšit. Prý by mohlo dostat obdobu bezpečnostního brzdového systému ABS známou z aut, automatické rozsvícení dálkových světel nebo kontrolu tlaku v pneumatikách. Dokonce se uvažuje i o radaru, který by jezdci v mobilní aplikaci ukázal, zda se k němu např. zezadu blíží vozidlo.
AMBY jako motorka
Kromě AMBY existuje také verze pojmenovaná Motorrad Vision AMBY. Ta už je regulérní elektromotorkou. Má masivnější pneumatiky a větší kola, lepší brzdy a celkově je rám upraven na větší odolnost. Zvýšila se ale také hmotnost, a to na 65 kg. Místo pedálů jsou tu klasické pevné motork kové stupačky a pevné sedlo. Dojezd BMW odhaduje na asi 110 km.