Návrat nadzvukového létání: Přes Atlantik za 3 hodiny

Návrat nadzvukového létání: Přes Atlantik za 3 hodiny
Sdílej
 
Nadzvukové létání zažívá návrat. Do finále souboje o první superrychlý civilní let od dob letadla Concorde míří tři firmy. Která zvítězí? A kdy budeme létat přes Atlantik za 3 hodiny?

Na oběd v Londýně, odpolední káva s obchodními partnery v New Yorku a na večerní turnaj v badmintonu zajít v Paříži před setměním. I tak mohly vypadat některé dny důležitých byznysmenů, kteří v minulosti využívali nadzvuková letadla Concorde k superrychlé přepravě přes Atlantský oceán.

Po sérii tragických nehod však britsko-francouzské stroje Concorde v roce 2003 zmizely z nebes a zamířily do muzeí. Nadzvukové civilní letouny tak postrádáme v provozu už téměř dvacet let. Situaci se brzy pokusí změnit hned několik společností, které věří, že civilní lety s nadzvukovou rychlostí (alespoň MACH 1, tedy 1235 km/h) mají v budoucnu smysl a najdou si své zákazníky.

Video se připravuje ...

Tanky a nadzvuková letadla Concorde a TU-144 • Zdroj: ABC

Jako létat do vesmíru

Letadlo X-59 QueSST

Pokrok v civilním letectví je často výsledkem spolupráce s vývojovými týmy v armádě nebo ve vládních agenturách. I to je případ letadla X-59 QueSST, které společně staví firma Lockheed Martin a americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Bude létat ve výšce 55 000 stop (cca 16,7 km) rychlostí MACH 1,4 (1575 km/h), tedy supersonickou rychlostí. Hluk doléhající na zem má činit 60 až 75 decibelů, což je prý zhruba stejná hlasitost, jako když se zavřou dveře u auta. Výzkumná verze je dlouhá 30 metrů a má rozpětí křídel 9 metrů, zároveň se však připravuje i mnohem větší civilní varianta pro 40 pasažérů.

Nadzvukové letadlo X-59 QueSST a jeho připravovaná civilní verze •  Lockheed Martin

Letadlo na biopohon

Boom XB-1 a Boom Overture

Také společnost Boom Technology se rozhodla nejprve postavit zmenšený prototyp s označením Boom XB-1, aby otestovala funkčnost designu a leteckých systémů. Na ten naváže letoun Boom Overture až pro 88 pasažérů, který má létat rychlostí MACH 1,7 (1800 km/h). Ze všech současných projektů se právě ten od společnosti Boom nejvíce přibližuje Concorde, avšak počítá s výrazně nižší spotřebou speciálně upraveného biopaliva.

Nadzvukové letadlo Boom Overture bude důstojným a hlavně šetrnějším nástupcem legendárního nadzvukového stroje •  Boom Supersonic

Velký zájem už projevily například americká aerolinka United Airlines nebo vláda USA, která by ráda nadzvukovými stroji přepravovala ústavní činitele. Továrna v Severní Karolíně, kde bude výroba Boom Overture probíhat, se má začít stavět ještě letos. První let velké dopravní verze tohoto nadzvukového letadla, o kterém jsme psali již v ABC 25–26/2016, má proběhnout v roce 2026.

Boom XB-1: Nejrychlejší civilní letadlo

Boom XB-1: Nejrychlejší civilní letadlo

Z Dubaje do celého světa

Spike S-512

Úplně jiný přístup k nadzvukovému létání volí firma Spike Aerospace z amerického Bostonu, která se domnívá, že velmi rychlé, ale zároveň nesmírně drahé lety mají striktně omezenou klientelu. A tak navrhla luxusní letoun z kategorie tzv. „business jetů“ s kapacitou pouhých 12 pasažérů.

Mezi jeho specifika patří to, že v kabině nenajdeme žádná okna, jimiž by dovnitř pronikal hluk, ale širokoúhlé televize, které budou promítat venkovní obraz snímaný kamerami. Odlišný je také materiál – místo obvykle používaného hliníku půjde o superlehké kompozity. Spike S-512 má najít své odběratele především mezi miliardáři nebo arabskými šejky, může se však stát také členem flotil určených ke krátkodobému pronájmu.

Pole poražených

Cesta k úspěšnému přivítání prvních pasažérů na palubách nadzvukových dopravních letadel bude ještě relativně dlouhá a spletitá. Vývoj v této oblasti je totiž skutečně nejistým podnikem, navíc s obrovskými náklady v řádech desítek miliard korun. V loňském roce například po dvaceti letech ukončila svůj projekt nadzvukového letadla firma Aerion Supersonic, která spolupracovala s tradičním výrobcem dopravních letadel – společností Boeing. Problémy staví inženýrům do cesty například vysoká spotřeba paliva, nadměrný hluk a ohřívání trupu letadla ve vysoké rychlosti.

Interiér nadzvukového letadla Spike S-512 nemá okna, ale panora- matické televize •  Spike Aerospace

Putování za slávou

Plány na konstrukci vlastních nadzvukových letadel ohlásily nedávno například vlády Číny či Japonska. Ale také podnikatel Richard Branson, který se svým strojem Virgin Galactic letěl v červenci 2021 až na hranici vesmíru. Americká vláda je možná o něco zdrženlivější, vždyť jméno jejího testovacího letounu X-59 QueSST v sobě skrývá vlastní hříčku. QueSST je zkratkou pro Quiet SuperSonic Technology (tichou nadzvukovou technologii), slovo quest však v angličtině znamená také úkol, snahu či dlouhé a náročné putování. A tento úkol má zatím lidstvo v kategorii nesplněných.


Výlet do nadzvukové historie

Pokud byste si chtěli slavný nadzvukový letoun Concorde a jeho sovětskou kopii Tu-144 prohlédnout na vlastní oči, máte jedinečnou příležitost v technickém muzeu v německém Sinsheimu (video z naší návštěvy najdete tady). Od českých hranic je vzdáleno jen 3 hodiny cesty autem. Přestože se zvenku obě letadla jeví majestátně, možná budete překvapeni, jak minimalisticky a stísněně působí jejich interiéry. V Sinsheimu naleznete i mnoho dalších technických divů, o kterých jsme psali v ABC 13/2019:

Speyer & Sinsheim: Planety technických divů

Speyer & Sinsheim: Planety technických divů

Boj s aerodynamickým třeskem

Velkým strašákem při vývoji nadzvukových letadel je aerodynamický třesk, který možná znáte pod anglickým názvem „sonic boom“. Dochází k němu, když je zdroj hluku (v tomto případě letadlo) rychlejší než zvuk, což má za následek sčítání amplitud a vznik rázové vlny s extrémní hlasitostí. Nejznámějším příkladem aerodynamického třesku z přírody je hrom, uměle jej dnes produkují zejména nadzvuková vojenská letadla a rakety.

Hlavně nikoho nevyděsit

Právě boj s hlasitostí nadzvukových letadel je klíčové téma při designu a každý k němu přistupuje trochu jinak. Zatímco firmy jako Lockheed Martin nebo Gulfstream Aerospace spolu s NASA zkoumají, jak dosáhnout ztišení třesku, v Boeingu předpokládali, že jimi podporovaná letadla Aerion budou létat nad zemí jen rychlostí 0,95 MACH a supersonického letu dosáhnou až nad oceánem, kde hluk tolik nevadí. Tento pragmatický přístup vychází z toho, že nadzvukové civilní lety jsou dnes ve většině zemí zakázány zákonem a mohou se odehrávat jen v předem určených testovacích koridorech nad neobydlenými oblastmi.

Výzkum aerodynamického třesku vede agentura NASA •  NASA

Porovnání rychlostí:

Subsonická rychlost < 0,8

Transsonická rychlost 0,8–1,2

Supersonická rychlost 1,2–5,0

Hypersonická rychlost 5,0–10,0

Vysoko-hypersonická rychlost 10,0–25,0

Rychlost je uvádána v Machově čísle, kdy 1 Ma = přibližně 1225 km/h.

Objevte další zázraky moderní techniky:

Budoucnost letectví? Hypersonická střela Talon-A létá rychlostí až mach 6

Budoucnost letectví? Hypersonická střela Talon-A létá rychlostí až mach 6

Novinky z ABC: Žralok žere všechno! Jupiter a vylepšené nadzvukové letadlo

Novinky z ABC: Žralok žere všechno! Jupiter a vylepšené nadzvukové letadlo

Nový hypersonický letoun zvládne létat dvakrát rychleji než střela ze samopalu

Nový hypersonický letoun zvládne létat dvakrát rychleji než střela ze samopalu

 

Články odjinud