O pochodujícím autě Elevate mluvila poprvé jihokorejská automobilka Hyundai před třemi lety. Nápad tehdy působil jako vytržený ze sci-fi filmu, i když inženýři přísahali, že jde o praktický stroj, který umožní dostat se rychlena nedostupná místa. Šlo o technologickou vizi, takzvaný koncept, což je něco, co mívá obvykle jepičí život. Koncepty mají ukázat, jaké budou možnosti určitého oboru v budoucnosti. To neznamená, že se tak i stane. Hyundai se ale svého nápadu na chodící auto nevzdala.
Nádherná Montana
V současnosti automobilka otevírá vývojářské centrum New Horizons (Nové obzory) v městě Bozeman v americkém státě Montana. Zaměstnává v něm přední světové experty automobilového průmyslu, inženýry a programátory pro vývoj nových technologií i zkušené manažery.
Jedním z nich je John Suh, který dříve pracoval v legendárním výzkumném ústavu Xerox PARC, odkud vzešly revoluční koncepty jako osobní počítač, grafický interface, počítačová myš nebo počítačové sítě. To, co dnes bereme jako naprostou samozřejmost, je plodem dlouhých desítek let intenzivního výzkumu a vývoje právě v tamních laboratořích.
Kráčející koncept Hyundai Elevate • Zdroj: Hyundai
Revoluce na nohách
Stejně revoluční mají být i nová chodící auta Elevate. Říká se jim UMV – ultimate mobility vehicles, ultimátní dopravní stroje. Částečně by měla být autonomní, poskytnout prostor až dvěma lidem a zcela jistě v nich nenajdete spalovací motor.
Ten nahradí buď baterie, nebo vodíkový palivový článek. Pohánět bude čtyři robotická ramena z kompozitních materiálů, na jejichž konci jsou kola. Ramena se umí polohovat a dokonce pohybovat chůzí, kterou inženýři okopírovali od kladení nohou běžné kobylky. Pakliže bude tedy v cestě stát například padlý strom, Elevate ho hravě překročí.
Tiger jede!
Cesta k funkčnímu Elevate je ještě dlouhá. Jedním z milníků vývoje bude vozidlo Tiger X-1, na kterém si inženýři potvrdí, že jejich závěry a postupy jsou správné. S projektem Elevate je úzce propojen skrz použité technologie. Hlavní rozdíl je v tom, že zatímco Elevate je určen pro přepravu lidí, kteří ho mohou ovládat, Tiger je plně autonomní a určen je primárně pro přepravu menšího nákladu.
Poskytne ale dostatek prostoru i pro dodatečné senzory pro monitorování např. stavu zvěře v lesích. Na místo určení se dostane buď po svých, nebo ho přinese speciální dron, který v případě nutnosti dokáže i dobít jeho baterii. Dron se ostatně vyplatí i v situacích, kdy bude zapotřebí Tiger dostat na druhou stranu řeky nebo propasti.
Armády už se třesou
Je jasné, že stroje jako Tiger X-1 a později Elevate najdou své využití v oblasti záchranářství a vojenství. Logistika, tedy rychlá a spolehlivá přeprava nákladu na místo určení, je základem každé dobře fungující armády. A pokud Hyundai ukáže, že tohle umí, o zákazníky bude mít postaráno. Ale co víc, výzkumníci dokonce uvažují o možnosti jeho využití např. pro průzkum Měsíce nebo dalších planet Sluneční soustavy. Prostě když máte nohy i kola, jde najednou všechno líp!
Teslabot – skutečný humanoidní robot
Elon Musk, šéf automobilky Tesla, se na rozdíl od většiny ostatních nebojí přelidnění naší planety. Trápí ho naopak nedostatek lidí. A tak svým inženýrům zadal úkol: Vytvořte robota, který člověka nahradí. Nazval ho Teslabot, později projekt přejmenoval na Tesla Optimus.
Zatím Tesla reálně v ruce nic nemá. To třeba společnost Boston Dynamics je ve vývoji robotů s jednou až čtyřma nohama řádově dál. Hlavní výhodou Tesly je ale milionová flotila aut vybavených umělou inteligencí, která se neustále učí. Tu chce Musk nasadit i v projektu Optimus.