Roku 1945 dopadly na japonská města Hirošima a Nagasaki americké atomové bomby. Strašlivé následky upozornily lidstvo na nebezpečí, ale také na potenciál jaderné energie. Vzniklo hned několik návrhů, jak sestrojit jaderné tryskové motory, které by poháněly letadlo nebo dokonce vzducholoď.
Nic z toho se neujalo především kvůli tomu, že by případná havárie měla extrémně negativní dopady. Práce přesto pokračovaly a v 60. letech minulého století byly v USA i bývalém Sovětském svazu otestovány prototypy atomových letadlových motorů.
Sky Cruise: Pláž ve 12 kilometrech
Asi před 11 lety jistý Tony Holmsten, dnes už zkušený herní tvůrce a vizuální umělec, nakreslil svou představu „létajícího hotelu“ pojmenovaného Sky Cruise. Jde vlastně o létající obdobu zaoceánské výletní lodi. Prostředku konstrukce vévodí obří prosklené atrium s písečnou pláží a letním kinem.
Na zádi je doslova létající talíř sloužící jako vyhlídková plošina. Gigantický letoun je poháněn jaderným pohonem. V tomto případě dokonce fúzním, který letounu poskytuje v podstatě neomezené množství energie. Konstrukčně jde o dvouplošník, který má pod každým křídlem umístěných pět tryskových motorů.
Vyhlídkové výtahy
Létající hotel pojme podle představ Holmstena až 5000 hostů. Bydlet budou v prostorných útulných pokojích. Hlavní zábavní paluba je vybavena vším, co dnes běžně najdete na zaoceánských lodích. Tělocvičny, nákupní centra, bazény, restaurace, bary, hřiště pro děti, kina a dokonce i divadlo. K dispozici je též zdravotní středisko vybavené nejnovějšími medicínskými technologiemi.
Zvláštní sekce je vyhrazena pořádání obchodních schůzek. A kdybyste náhodou chtěli ve vzduchu uspořádat svatbu, najdete i svatební síň. Paluby spojují výtahy, z nichž dva externí nabídnou dechberoucí výhled. Každá strana letounu nabízí tři vyhlídkové balkony zakryté skleněnými dómy pro relaxaci třeba pro pozorování hvězd nebo polární záře.
Bez přistávání
Díky využití fúzní atomové energie může Sky Cruise zůstat ve vzduchu až několik let bez toho, aby musel přistát. Ostatně by to bylo asi dost složité, protože přistávací dráha by musela měřit několik desítek kilometrů a být extrémně zpevněná. Abyste se do létajícího obra dostali, přiletíte k němu klasickým letadlem, které se spojí se Sky Cruise speciálním výtahem.
Také veškerá údržba a opravy se řeší za chodu vysoko nad zemí. V letadle se není třeba obávat ani turbulencí. Umělá inteligence řídicího centra totiž turbulence umí předvídat a reagovat na ně už předem. Systém tak dokáže zabránit tomu, aby se do letadla přenášely jakékoliv vibrace.
Nová verze létajícího hotelu
Původní nápad Tonyho Holmstena si nedávno vzal do vínku 3D animátor Hashem Al-Ghaili a vytvořil úžasné video létajícího hotelu, ve kterém ukazuje, jak by létající obr Sky Cruise mohl vypadat a fungovat. Důležité je tady ale slovo „mohl“, protože jde skutečně jen o technologickou fantazii. Žádný takový stroj dnes lidé nejsou schopni sestrojit – a asi ani nechtějí, protože by to bylo velmi nebezpečné pro lidi jak na palubě, tak na zemi.
Skutečný létající obr
Donedávna největším letadlem na světě byl Antonov An-225 Mriya. Byl navržen v Sovětském svazu a měl sloužit k přepravě sovětských raketoplánů Buran nebo částí vesmírných raket Eněrgija a Proton. Mriya měla rozpětí křídel 88,4 metru, nenatankovaná vážila 175 tun a maximální vzletová hmotnost činila 640 tun. Dokázala přepravovat až 250 tun nákladu. O pohon se staralo šest proudových motorů Progress D-18T.
Dne 19. června 1989 se Mriya dokonce krátce zastavila na ruzyňském letišti. Až do dubna 2022 existovala Mriya v jediném exempláři. Ten byl zničen ruskými okupanty během Ukrajinsko-ruské války.