FluxJet je ultrarychlý vlak typu hyperloop. Využívá principu potrubní pošty a magnetické levitace. Díky kombinaci tradiční a moderní technologie slibuje přepravovat lidi i náklad mnohem rychleji než jakýkoliv jiný dopravní prostředek. Ďábelskou jízdu si v jedné soupravě užije až 54 cestujících.
300 kilometrů jen za 45 minut
Supervlak má pendlovat v uzavřeném tunelu mezi kanadskými velkoměsty Calgary a Edmonton, vzdálenými od sebe 300 kilometrů. Zatímco autem trvá jízda mezi oběma metropolemi nejméně tři hodiny, FluxJet ji zvládne za 45 minut.
Supervlak ušetří cestujícím čas díky své rychlosti. Dokáže jet maximálně až 1200 kilometrů za hodinu, což se blíží hranici rychlosti zvuku, kterou dokážou překonat jen trysková letadla. “Maximálkou” samozřejmě nebude FluxJet jezdit neustále, běžná cestovní rychlost by se měla pohybovat kolem jednoho tisíce kilometrů za hodinu a nějakou dobu potrvá, než ji souprava vyvine.
Přímo ve městech se bude FluxJet chovat jako běžný rychlovlak. Největší výkon předvede až po vjezdu do speciálně upraveného tubusu, ze kterého je odsáván vzduch pro maximální snížení tření. Právě díky tomu vlak snadno dosáhne vysokého výkonu.
Levitující mašina
Sílu mají vlaku dodat čtyři motory, zabudované po obvodu jeho trupu. Uvnitř tunelu se však souprava nebude pohybovat po kolejích jako běžný vlak, ale bude doslova levitovat na magnetickém polštáři. To je technologie, kterou už dnes využívají vlaky typu Maglev.
Stavba dráhy a vlaku FluxJet má stát přibližně 18 miliard dolarů. Autorské firmě Transpod se podařilo získat potřebné peníze a zahájila přípravné práce. FluxJet ovšem není jediný supervlak, který má jezdit ve speciálním tunelu. V současnosti o stavbu podobné rychlodráhy usiluje asi deset významných projektů po celém světě včetně těch nejznámějších jako je Hyperloop TT, Hyperloop One, ET3 nebo HyperPort.
Všechny dopravní systémy typu hyperloop slibují rekordní výkony, zároveň ale čelí podobným technickým překážkám, které jejich praktické využití oddalují. Magnetická levitace je ekonomicky náročná technologie, odsávání vzduchu z mnoha kilometrů trubek je zase náročné energeticky. A jakákoliv drobná porucha na trase může způsobit katastrofální nehodu. Není proto jasné, kdy a v jakém rozsahu bude některý projekt skutečně fungovat, což platí také pro FluxJet z Kanady.