McLaren Solus GT je jednomístný supersportovní automobil. S výkonem 830 koní a muší vahou jedné tuny uhání stovkou už za dvě a půl vteřiny. Představil se v srpnu na americké výstavě Monterey Car Week. Malou pihou na kráse jeho proměny z virtuální ve skutečné auto je, že se s ním v běžném provozu nesetkáte. Patří jen na závodní okruhy.
S větrem o závod
Svým nekompromisním designem dává Solus GT na srozuměnou, že má blízko ke speciálům z vytrvalostních závodů v Le Mans. Doma je tedy na okruhu, pro nedělní vyjížďku na zmrzlinu se nehodí. Důmyslně tvarované spoilery, difuzory a křidélka (tedy aerodynamické části karoserie) by vzaly za své hned při prvním parkování.
Auto sedí jen pár milimetrů nad zemí. Každý patník, nájezd či pouhá větší nerovnost na silnici jsou pro něj problém. Monstrózní aerodynamika ale dodává vozu špičkový přítlak až do váhy 1,2 tuny, což dramaticky vylepšuje jízdní vlastnosti. Na závodní dráze je auto díky tomu hbité jako motokára i v nejvyšších rychlostech.
Vnitřek (kokpit) extrémního McLarenu je tvarován po vzoru Formule 1. Ano, tenhle vůz nemá dokonce ani dveře. Místo nich se odsunuje prosklený štít a pak hoplá do karbonového sedadla. Pohodlím sice neoplývá, spolehlivě však podrží tělo v každé zatáčce.
Pod aerodynamickou karoserií vážící pouze jednu tunu se ukrývá desetiválcový motor o objemu 5,2 litru spřažen se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Technické parametry agregátů jsou impozantní. Nabídne 830 koní, což je sice o tři sta kobylek méně, než má jeho herní vzor, i tak ale z každého řidiče vytřese duši. Sprintovat stovkou umí auto již za dvě a půl vteřiny a maximální rychlost činí 320 km v hodině.
Vřískot na limitu možností
Sání, výfukový systém a další součásti motoru byly podle automobilky upraveny na míru z původního závodního motoru. Jeho specialitou je ochota pracovat při vysokém tempu překonávající hodnotu deseti tisíc otáček za minutu. Rychlou jízdu tak doprovází pronikavý ječivý zvuk, připomínající starší generace formulí.
Automobilka vyrobila pouze 25 kusů nového traťového speciálu. Všechny už se prodaly za 3,6 milionu dolarů (asi 90 milionů korun). Nový majitelům bude Solus GT dodán během příštího roku a spolu s ním obdrží také poukázku na jezdecký kurz, sedadlo upravené na míru a závodní helmu s kombinézou schválenou mezinárodní automobilovou federací FIA.
Jako virtuální model s názvem McLaren Ultimate Vision Gran Turismo se ultimátní automobil objevil ve hře Gran Turismo před pěti lety. Bylo to v rámci kampaně, v níž hlavní tvůrce hry Kazunori Yamauchi vyzval přední automobilky světa, aby pro hru navrhli ideální supersportovní vůz.
Digitální koncept pro hru představily například automobilky Mercedes, Mitsubishi, Volkswagen, Toyota, Subaru či Bugatti. Kromě McLarenu se do fyzické podoby proměnil ale jen model Chevrolet Chaparral a pouze coby nepojízdná maketa pro autosalon.