Chytré tunely pod Alpami: Autonomní přeprava nákladu po Švýcarsku

Chytré tunely pod Alpami: Autonomní přeprava nákladu po Švýcarsku
Sdílej
 
Autonomní přeprava nákladu po Švýcarsku povede skrz chytré tunely pod Alpami. Ambiciózní projekt počítá s výstavbou 500 kilometrů tunelů pro samořiditelná vozítka, díky kterým zmizí ze silnic 40 % kamionů.

Švýcarsko je země nabízející svým obyvatelům mimořádně vysokou kvalitu života. Přispívá k tomu mimo jiné nádherná příroda a všudypřítomné hřebeny Alp, které tuto evropskou zemi o rozloze přibližně poloviny České republiky prostupují. Severní část konfederace je známá také svými jezery.

Právě zde by měl odstartovat unikátní projekt CST (Cargo sous terrain – z francouzštiny Náklad pod zemí). Jeho cílem je dostat zboží z kamionů pod zem a ulehčit tak nejen přetíženým silnicím, ale také ovzduší.

Nová trasa do velkých měst

Na téměř sedmdesátikilometrové trase z Curychu do vesniček Härkingen a Niederbipp má vzniknout celkem 10 překladišť, kde se náklad bude výtahy zasouvat do tunelů či naopak ven z nich.

Krásná příroda i čistá města. To je Švýcarsko, třetí nejbohatší země Evrop •  CST AG

To, že cílová „nádraží“ budou stát ve vesnicích, o jejichž existenci pravděpodobně doteď málokdo slyšel, ale není tak úplně náhodou. Obě totiž leží jen pár kilometrů od křižovatky dvou hlavních švýcarských dálnic A1 a A2 a je to z nich stejně daleko hned do čtyř velkých švýcarských měst: Curychu, Lucernu, Basileje a Bernu. Dnes tu stojí zejména obří logistická centra, do kterých denně zajíždějí tisíce kamionů.

Elektronika i saláty

Jak přesně má přeprava nákladu (s lidmi se v rámci projektu CST nepočítá) v podzemních tunelech vypadat? Zajistí ji autonomní vozíčky menší než běžné nákladní automobily.

Projekt podzemních tunelů má zcela změnit přepravu zboží ve Švýcarsku •  CST AG

Tunely jsou projektovány jako „tříkolejné“, ve skutečnosti jde ale o asfalt s vodicími linkami. Dvě dráhy slouží pro klasický obousměrný provoz a jedna jako záložní v případě, že dojde k poruše či bude potřeba nějaké vozítko předjet. Počítá se i s provozem chladicích vozů, aby bylo možné přepravovat čerstvé potraviny. Pro menší balíčky či poštu bude pod stropem vybudována trojice závěsných kolejnic, pomocí nichž bude vše potřebné putovat ve speciálních bedýnkách.

Bez zbytečného zdržení

Náklad by se měl v tunelech o průměru 6 metrů pohybovat rychlostí asi 30 kilometrů za hodinu. To na první pohled nevypadá jako žádná závratná rychlost, ale je nutné započítat i to, že zboží nebude čekat na semaforech, stát v dopravních zácpách nebo vyčkávat na vykládku v přetížených logistických centrech. Takzvané Huby, což jsou podzemní nádraží s výtahy a logistickým centrem na povrchu, mají být také plně automatizované.

Celé vozíčky i s nákladem jsou výtahem vyvezeny nad zem a dále se samy pohybují po logistickém centru •  CST AG

Přepravu nákladu na takzvané poslední míli, tedy z logistického centra k zákazníkům či do obchodů mají zajistit zejména elektromobily či kurýři na kolech. Pokud by totiž na zboží dopravené pod zemí ekologickou cestou čekaly ve městech tradiční kamiony, pro obyvatele by se příliš nezměnilo.

Táhnou za jeden provaz

Je důležité zmínit, že Cargo sous terrain není projekt žádného excentrického miliardáře, ale zavedené společnosti, ve které mají podíl téměř všichni, kdo ve Švýcarsku posílají nějaký náklad z bodu A do bodu B.

První část tunelů (vyznačená v mapě oranžově) vznikne na severu Švýcarska •  CST AG

Firma byla v roce 2013 založena s podporou velkého obchodního řetězce Coop, v roce 2017 se proměnila v akciovou společnost. Její akcie dnes drží například Švýcarská pošta, většina kurýrních firem, další řetězce supermarketů, technologické společnosti nebo jednotlivé švýcarské kantony, v nichž se bude stavět.

CST v červenci slavnostně ohlásila začátek prací na geologickém průzkumu, který je nutné provést před začátkem ražby tunelů, a také započala s hledáním konkrétních vhodných lokalit pro desítku zamýšlených Hubů.

Ticho a čistý vzduch

Výstavba prvního tunelu by měla stát přibližně 3 miliardy švýcarských franků (asi 75 miliard korun), a pokud vše půjde dobře, měla by být dokončena v roce 2031. Do roku 2045 chce CST vybudovat kompletní síť o délce 500 kilometrů s celkem 80 Huby, a to v hodnotě 750 miliard korun. Vozíčky by s nákladem měly zajíždět mimo jiné do všech 10 největších švýcarských měst.

Krásná příroda i čistá města. To je Švýcarsko, třetí nejbohatší země Evrop •  Profimedia.cz

Podzemní tunely by měly snížit počet kamionů na silnicích asi o 30 až 40 % a množství hlukových emisí v obydlených oblastech až o polovinu. A to už je pořádně účinná obří potrubní pošta.


Pod povrchem Las Vegas

S náporem aut nebojují jen letoviska v horách, ale i velká města v Americe. Příkladem může být pouštní Las Vegas, kde se společnost The Boring Company vlastněná Elonem Muskem rozhodla vybudovat síť tunelů o délce téměř 50 kilometrů. Cestující mezi jednotlivými stanicemi převážejí autonomní elektroauta Tesla.

Zatím však byly proraženy jen asi tři kilometry tunelů v rámci pilotního projektu, který navíc příliš neřeší logistické problémy spojené s přepravou nákladu, jako spíše představuje luxusní taxi pro bohaté návštěvníky města hazardu.

Vize nákladní dopravy: Díky HyperPort zmizí ze silnic kamiony

Vize nákladní dopravy: Díky HyperPort zmizí ze silnic kamiony

Zárodek nového metra: Průzkum před stavbou

Zárodek nového metra: Průzkum před stavbou

Města plná technologií a doprava zítřka

Města plná technologií a doprava zítřka

 

Články odjinud