Slavný mezinárodní veletrh leteckého průmyslu v britském městě Farnborough měl letos nečekanou hvězdu. Za normálních okolností tu návštěvníky na své novinky přitahují gigati jako Boeing a Airbus nebo výrobci vojenských letadel. Tentokrát však budil pozornost stánek společnosti, kterou znáte spíše z českých silnic. Je jí Hyundai, respektive její dceřiná firma zvaná Supernal. Ta vůbec poprvé naživo předvedla koncept létajícího auta s názvem .
Hyundai počítá s autonomním řízením
Do speciální kabiny se v aktuální verzi návrhu vejde čtveřice cestujících a také řidič, respektive pilot. V Hyundai však počítají s tím, že se stejně jako v případě běžných aut co nevidět podaří přejít také u těch létajících na autonomní řízení. Pak by se do kabiny vešlo cestujících rovnou šest. Otázkou ale je, kolik odvážlivců si na takový let bez pilota ve výšce kolem 600 metrů troufne. Firma se svým prvním modelem cílí především na dopravu ve městech a jejich blízkém okolí, letová rychlost modelu S-A1 má být 290 km/h a dolet na jedno nabití asi 100 kilometrů.
Elektrický motýl v oblacích
Design létajícího vozu je inspirován motýlem a klade silný důraz na ekologické principy. Sedačky pro cestující tak budou vyrobené výhradně z recyklovaného plastu, jejich potahy zase ze speciální umělé kůže, která pochází z rostlinných materiálů a měla by vydržet bez potřeby výměny dlouhé roky.
Interiér vozidla by měl pasažérům připomínat kuklu motýla, o čemž svědčí i zvolené přírodní barvy, zejména odstíny béžové a šedé. Osvětlení interiéru zajistí uklidňující tlumená světla a samozřejmostí jsou i drobnosti jako nabíječky elektroniky pro všechny pasažéry. Jen si budou muset dávat pozor, aby létajícímu autu nedošla šťáva kvůli jejich hraní si s telefonem!
Z řidiče pilotem. Ale jak?
Před korejskou firmou Hyundai, která v Česku provozuje rozlehlou automobilku v Nošovicích poblíž Frýdku-Místku (vyrábí se zde oblíbený model i30) stojí ještě obrovské množství překážek. Na překonání některých přitom bude muset spolupracovat s dalšími firmami, které předvedly podobné koncepty létajících vozů.
Zásadním omezením je legislativa, dosud totiž není úplně jasné, kdo a jakým způsobem bude provoz v nízkých letových hladinách ve městech regulovat a řídit nebo zda řidiči-piloti budou potřebovat v budoucnu stejné zkoušky jako dnes piloti helikoptér či letadel.
Vítejte na mini letišti
Velkým otazníkem je také nabíjení. Dolet nepřesahující 100 kilometrů totiž fakticky znamená, že létající auto bude potřeba dobíjet poměrně často. A vertiporty (jde o spojení slov vertikální a port – přístav) ve městech, kde by modely jako S-A1 mohly najít využití, zatím chybí. Supernal tak aktuálně očekává, že by se první pasažéři mohli svézt a proletět v roce 2028 ve Spojených státech, v Evropské unii či Velké Británii brzy poté.
První vzdušné přístaviště
Historicky první vertiport otevřela letos v dubnu společnost Urban-Air Port v britském městě Coventry pod názvem AIR ONE. Měl by představovat vzor pro další podobná zařízení, jichž by v blízké budoucnosti mělo jen ve Velké Británii vyrůst asi 200. Předvedená varianta poskytne zázemí jednomu velkému létajícímu autu, je možné ji ale rozšířit až na vertiport pro tři letecká taxi současně a zároveň několik malých dronů, určených například k doručování zásilek po městě.