Benzin, nafta a další pohonné hmoty jsou drahé, a tak se fanoušci mořeplavectví poohlížejí po alternativách. Nejvíce je lákají ty, které jsou zdarma – třeba slunce a vítr. Právě ty poslouží jako pohon zbrusu nové jachtě ZEN50, kterou staví maltská společnost ZEN Yachts pro zámožného amerického zákazníka. Konstrukcí unikátní katamarán se vyznačuje hned několika zajímavostmi.
ZEN50 jezdí na elektřinu
Patnáctimetrová loď jezdí na elektřinu. Tu vyrábí 16kW fotovoltaická elektrárna integrovaná ve střeše lodi. Ukládá ji do 160kWh li-ion baterie. Pro představu, o jaké kapacitě tu mluvíme: Škoda Enyaq má baterii s kapacitou 80 kWh, takže ZEN50 má tolik elektřiny jako dva Enyaqy.
Z baterie jsou pak poháněny dva 40kW bezkartáčové elektromotory. Pro všechny případy je k dispozici také záložní 10kWh baterie. Když vám bude stačit klidná mořeplavba, nebudete nikam spěchat a slunce bude svítit, může loď jen na „sluneční pohon“ brázdit oceány rychlostí až pěti uzlů (10 km/h).
S větrem o závod
To ale není všechno. Když k tomu slunečnímu světlu ještě navíc zafouká, můžete roztáhnout plachtu Oceanswings OWS 3.2 od společnosti Ayro. Ta je plně automatizovaná, takže žádné vázání lan a podobně nehrozí. Ovládá se dotykem prstu na obrazovce, automaticky se nastavuje a má několik bezpečnostních režimů a funkcí. Obě části plachty lze vytahovat a spouštět nezávisle na sobě.
Nafta se loučí
Dva hlavní trupy lodi jsou vyrobeny z uhlíkových vláken. Kvůli tomu je celá loď tak lehká, že v kombinaci s poměrem solární energie a výtlaku 1 : 1 (16 kW / 16 tun) umí být zcela energeticky soběstačná. Tvar obou trupů je agresivní, ostrý a štíhlý. Obrácené oblouky pronikají vodou jako nůž máslem a jejich zakřivení připomíná ladná těla delfínů. Díky tomu mají ve vodě minimální odpor a pro pohon potřebují méně energie.
O návrh lodi se postaral známý lodní architekt Julien Mélot, který si na ekologickém přístupu zakládá. Na rozdíl od většiny ostatních elektrických lodí dneška není totiž ZEN50 vybavena klasickým dieselovým generátorem. Ten obvykle slouží pro případ „kdyby se to pokazilo“ – třeba by týden nesvítilo slunce ani nefoukalo. Mélot ale tvrdí, že to nejsou skutečné elektrické lodě, ale vlastně jde o naftovo-elektrické hybridy. ZEN50 je podle něj skutečně plně elektrickou lodí.
Na výlet přes oceán
Kvůli zvolenému pohonu tomu konstruktéři ušetřili velkou část hmotnosti a prostoru, které jinak velký dieselový motor a fosilní palivo na lodi zabírají. Namísto něj nainstalovali změné velkokapacitní baterie. V příhodných podmínkách tak může ZEN50 moře a oceány brázdit vlastně donekonečna.
Kromě nekonečného množství energie pro plavby lze ZEN50 vybavit také dalšími technologiemi s nulovými emisemi, jako je potápěčský kompresor, elektrické surfové prkno nebo dokonce elektrický výrobník vody. Během jediného dne může ZEN50 díky kombinaci baterií, slunce a větru urazit až 333 km za 24 hodin. Například vzdálenost 5500 km z portugalského Lisabonu do amerického New Yorku byste tak urazili ideálně během 16 dní.
S připojením není problém
Uvnitř jednoho z několika trupů lodi si kapitán a jeho pasažéři mohou odpočinout na dvou velkých denních válendách, ve třech jídelnách, několika kajutách s vlastním sociálním zařízením a v salonu. Aby mohli zůstat v kontaktu během dlouhých a energeticky soběstačných cest na moři, bude elektrická jachta vybavena také satelitním internetem Starlink od společnosti SpaceX.
Celkově je jachta určena až pro dvanáct lidí. Loď je dále vybavena čtyřmi nádržemi na pitnou vodu o celkové kapacitě 1200 litrů a 33kg kotvou z nerezové oceli značky Rocna s 50 metry řetězu.
Dasher
ZEN50 může být první plně elektrickou jachtou, v oblasti motorových člunů ji však už před několika lety předjela firma Hinckley. Její člun Dasher ukrývá dvě baterie z BMW i3, se kterými může dojet až 65 kilometrů maximální rychlostí až 43 kilometrů za hodinu. K dispozici je za půl milionu dolarů a majitelé si pochvalují zejména tichý chod, který používání doprovází.