Navigace ve složité městské džungli dělá často lidem velké problémy. O to úctyhodnější je, když se podaří naprogramovat chytrého robota, který cesty po městě zvládne sám. Právě to se povedlo indické společnosti Ottonomy, která představila již druhou generaci autonomního doručovacího robota zvaného Ottobot, jenž je jen o něco větší než běžný nákupní košík.
Robot první generace aktuálně v pilotním provozu se pohybuje po letišti v americkém městě Cincinnati a jeho úspěch přesvědčil investory, aby na výrobu a rozšíření nástupce vyčlenili desítky milionů korun.
Robot rozveze třeba učebnice
Autoři se pyšní tím, že Ottobot 2.0 umí fungovat v takzvaném krabím módu. To znamená, že se dokáže otáčet o 360° přímo na místě díky čtyřem kolům se zcela volným radiem pohybu.
Každé z nich se může natočit do zcela jiného směru, proto se robot dokáže pohybovat i v extrémně těsných prostorech, jako jsou třeba pravoúhlé chodby univerzitních kampusů. Ottobot je navržen tak, aby mohl fungovat jak uvnitř budov, tak venku na ulici, kde na něj čekají další nástrahy. Ke svému pohonu využívá výhradně elektrickou energii.
Úspora za kurýry
Autonomní robot se orientuje pomocí na míru vyvinutého orientačního systému, který dostává data z 3D LiDARů, kamer po celém svém obvodu a také z celkem 3 vrstev bezpečnostních senzorů. Ty mají zabránit tomu, aby Ottobot upadl, narazil nebo zranil nějakého kolemjdoucího. Robot se hodí pro doručování v rozlehlých, ale komplikovaných uzavřených prostorech, jako jsou již zmíněná letiště či univerzity.
Venku se zaměřuje zejména na tzv. doručování na poslední míli, tedy z nejbližšího překladiště k odběrateli. Právě závěrečná část celé cesty balíčků podle tvůrců spolkne více než polovinu nákladů na doručení.
Hlavně nesahat
Samotné vyzvednutí zásilky probíhá zcela bezkontaktně. To je výrazná změna oproti tradičním doručovacím automatům, které známe i z českých ulic, do kterých je potřeba obvykle pracně naklikat číslo objednávky či PIN kód k vyzvednutí. Ottobot má kameru, kterou nasnímá připravený QR kód v chytré aplikaci. Tvůrci robota zdůrazňují, že si balíček zvládne vyzvednout kdokoliv – děti, dospělí, starší lidé nebo lidé s handicapem.
Zažene i hlad
Ottobot není určen jen k přepravě balíků. Vynálezci aktuálně jednají s nejvýznamnějšími světovými řetězci obchodů s potravinami či rychlého občerstvení o možnosti doručovat po ulicích i jídlo. A to jak chlazené nákupy z obchodů, tak například čerstvě upečenou pizzu.
Zákazníci budou mít možnost nakonfigurovat si složení jednotlivých boxů uvnitř Ottobota podle svých potřeb, takže bude klidně možné poslat zároveň chlazený salát, pečivo v pokojové teplotě a horké pečené kuře.
Společné soužití
Firem, které testují koncept robotického doručování balíčků a jídla, je po celém světě celá řada. V ábíčku 22/2021 jsme psali třeba o robotické nákupní tašce od italského výrobce legendárních skútrů Vespa (článek najdete také tady). Mnozí tak mají obavy, že ulice v budoucnu přestanou patřit lidem a budou místo toho plné robotů, kteří do sebe budou vzájemně narážet a působit problémy. I to je výzva, před kterou inženýři z celého světa v současnosti stojí.
Roboti z teplých krajin
Jedním z často kritizovaných aspektů vývoje městských robotů je to, že je často vyvíjejí firmy sídlící v klimaticky příznivých oblastech. Typickým příkladem je technologické centrum Silicon Valley (Křemíkové údolí) nedaleko Sanfranciského zálivu v Kalifornii, kde svítí slunce 260 dní v roce. Roboti jsou pak nasazováni do měst, kde často prší nebo i sněží, a mají velké problémy. Loni tak svět obletěly například záběry konkurenčních robotů Sharship, které uvízly ve sněhu v estonském Tallinnu.