Čím je tunerská dílna Brabus pro auta, tím je německá firma Lufthansa Technik pro letadla. Parta nejen leteckých inženýrů z Hamburku dokáže dopravní tryskáče jako Airbus A350 nebo slavný Boeing 747 Jumbo Jet přestavět na luxusní nebeské hotely. Obě „superkutilské“ společnosti se nyní spojily a pro dubajské miliardáře vymyslely koncept nazvaný EXPLORER neboli Průzkumník.
Superjachta jen pro vyvolené
Explorer vychází ze současného trendu superjachet. Ty svým zámožným majitelům plní dvě přání najednou: Dopraví je kdykoli téměř kamkoliv po světě a v cílové destinaci jim poslouží jako individuální pětihvězdičkový hotel a základní tábor pro nejrůznější volnočasové aktivity a výlety.
Muzeum ve Špýru IV. - V JumboJetu • Zdroj: ABC
Lidé z Lufthansa Technik ten samý nápad posunuli doslova do nových výšin. Vzali Airbus A330, třetí nejoblíbenější dopravní letoun na světě běžně schopný přepravovat až 277 pasažérů, a celý ho změnili. Stále to vypadá jako letadlo, ale uvnitř už byste ho nepoznali. Počet pasažérů je rapidně snížen na pouhých 12, ale zato se každý z nich může cítit jako skutečná celebrita. K dispozici budou mít veškerý luxus, jaký si dokážou představit.
Vyhlídková terasa v letadle
Vše začíná nákladovými dveřmi otevírajícími se směrem dolů. Proměnily se na prostornou vyhlídkovou terasu s verandou ve výšce čtyř metrů. Obří balkon v letadle? Proč ne! Prostě si sednete do měkkého gauče a můžete obdivovat krásy okolí nějakého exotického letiště.
Až vás to začne nudit, přesunete se do zábavního prostoru. Ten vyniká systémem 20–30 vestavěných projektorů, které promítají obraz na strop a stěny trupu a vytváří tak působivé kulisy. Třeba pro pořádnou party nebo zajímavou večeři. Jak úžasné musí být letět ve výšce 10 km a na stěny si nechat promítat třeba záběry z akvária? Anebo mraky, abyste si připadali, že letíte v letadle se skleněným stropem. Nic pro slabší povahy. Na výběr jsou ale tisíce různých promítacích vzorů.
Vířivka a motorky
Kromě této velké místnosti jsou k dispozici čtyři ložnice, konferenční prostory, vířivka a malá tělocvična, kam se vejde běžecký pás nebo kolo. Při delším výletu se to určitě bude hodit. Ve spodním patře letadla se zase vyřádila firma Brabus – vytvořila „Mobility Lounge“, česky bychom řekli prostě garáž. V nich cestující najdou několik speciálně upravených motorek BRABUS 1300R, se kterými mohou podnikat výlety dál od letiště.
Motorky vznikly ve spolupráci se známou rakouskou krosovou legendou KTM. Na motorky je vidět přímo ze zábavního prostoru skrze skleněnou podlahu. Do garáže lze samozřejmě zaparkovat i auto a lze ji případně vybavit také vinným sklípkem, laboratoří nebo dokonce zdravotní pohotovostí. Tu ale využijí asi opravdu jen filmoví zloduši nebo extrémní dobrodruzi.
Mercedesmezi letadly
Jak správně tušíte, Explorer není levná záležitost. Lufthansa letadlo proto předvádí v destinacích, jako je Monako, Ženeva nebo Dubaj. Tedy v místech, kde by se mohli vyskytovat potenciální kupci – světoví miliardáři. Navíc podle firmy není problém letadlo uzpůsobit konkrétním přáním – třeba zvýšit počet pasažérů nebo tímto způsobem přestavět i jiný typ letadla.
Wieland Timm, šéf Lufthansa Technik, o své práci říká: „Jsme Mercedes světa letadel.“ Na značku „Made in Germany“ je náležitě pyšný a dobře ví, že světoví miliardáři na ni dobře slyší. Nemusí ale jít jen o rozhazovačné dobrodruhy. Mezi zájemce mohou třeba patřit i firmy, které budou v letadlech nabízet exkluzivní cesty kolem světa.
Lufthansa Technik už přijímá první objednávky, ale přestavba jednoho letadla bude trvat 16–17 měsíců. První takto upravená letadla by tak mohla vzlétnout někdy v letech 2023 či 2024.
Motorky Brabus 1300R
Motorky v letadle Explorer jsou sběratelským kouskem. Firma Brabus jich totiž vyrobí jen 154 kusů. Cena každého se pohybuje kolem milionu korun. Co za ně dostanete? Karbonovou konstrukci a výkon 180 koní (132 kW). Motorka je prošpikována moderními technologiemi pro stabilizaci, brždění nebo vyhřívání sedadla. Už si ji ale nekoupíte. Všech 154 kusů zmizelo po zahájení prodeje za 1 minutu a 55 sekund.