Animace se skládá ze snímků. Na každou vteřinu takového filmu je obvykle potřeba 24 fotek, které se poskládají za sebe. Pro vteřinu padání mostu bychom museli vytvořit 24 poloh mostu. Ne v Blenderu! Určíme počáteční a konečnou pozici a zbytek si dopočítá sám.
Pro pokročilé animace se používá záložka ANIMATION (uprostřed nahoře). Pro náš plán rozpohybovat padací most bude stačit běžná časová osa na hlavní záložce LAYOUT.
Časová osa místo vteřin ukazuje číslo snímku. Časová osa je spojena s objektem. Udělám-li animaci kostky a následně vyberu jiný objekt, osa bude vypadat jinak.
Modrý ukazatel znázorňuje aktuální pozici přehrávače. Tažením ho přesouváme. Přehrávač je možné také ovládat klávesou MEZERNÍK.
Klíčový snímek znázorňuje jakoukoliv změnu vlastnosti. To může být změna pozice, rotace, velikosti nebo i změna vlastností materiálu. Na časové ose je znázorněn kosočtvercem a slouží pro programování Blenderu. Říkáme mu, jaké vlastnosti má objekt na daném snímku mít. Například padací most na snímku 1 umístíme pomocí rotace do dolní polohy a na snímku 100 ho dáme do horní polohy. Blender si rozpočítá změnu rotace do 100 snímků a animace zvedání mostu je na světě!
Klíčový snímek se vždy vkládá na pozici modrého ukazatele přehrávání. Ukazatelem myši najedeme na objekt a stiskneme klávesu I. Z dialogu vybereme jakých vlastností se klíčový snímek týká a pak už se objeví na časové ose jako kosočtverec.
Klíčové snímky lze po časové ose přesouvat tažením. Nebo je levým tlačítkem myši označit (žlutá barva) a stisknout DEL pro odebrání.
Nastavení animace se provádí na záložce VLASTNOSTI VÝSTUPU (ikona tiskárny). Tady zvolíme SNÍMKOVOU FREKVENCI (počet snímků za vteřinu animace) nebo KONEC (délka animace). Další důležité hodnoty jsou v sekci VÝSTUP. Cesta, kam se má video uložit a jaký FORMÁT SOUBORU má Blender použít. Doporučuji hodnotu FFmpeg video, protože u ní lze nastavit i KÓDOVÁNÍ s možnostmi jako VIDEO CODEC (doporučuji H.264) a KVALITA VÝSTUPU.
Překontrolujte RENDER ENGINE v záložce VLASTNOSTI RENDEROVÁNÍ. Celou operaci spustíme v menu RENDER a zvolením RENDER ANIMACE (CTRL + F12).
Soubory pro mistry Blenderu:
Projekt po dokončení 10. dílu >
Jak začít s 3D grafikou a stát se mistrem Blenderu: