Lidé si před 70 lety běžně představovali dopravní prostředky budoucnosti jako létající talíře, neslyšně se vznášející nad předměstími. Zatím nic takového nemáme, ale první náznaky už se objevují. Skupina mladých amerických inženýrů z firmy Undefined Technologies (UT) přišla s inovativním iontovým pohonem.
Kdo se zajímá o průzkum vesmíru, nejspíš už o něm slyšel. Iontové motory byly v minulých letech několikrát úspěšně využity na vesmírných sondách Deep Space 1, Hayabusa nebo BepiColombo letící aktuálně k Merkuru. Na zemi se ho dosud využít nikdo nepokusil.
Nový dron Silent Venus
Aby mohlo cokoliv v atmosféře naší planety létat, musí něco vytlačovat. U běžných dronů je to vzduch, o jehož rozpohybování se starají obvykle čtyři vrtule. Iontový pohon ale žádné pohyblivé části nepotřebuje. Nový dron nazvaný Silent Ventus na první pohled připomíná paletu.
Celé tělo dronu tvoří dvě velmi lehké mřížky elektrod. Jsou navrženy tak, aby vytvářely vysokonapěťová elektrická pole, každé s opačným pólem. Ta ionizují molekuly dusíku a kyslíku ve vzduchu, uvolňují elektrony a vytváří především velké množství kladně nabitých molekul dusíku. Ty jsou stále rychleji přitahovány k záporně nabité elektrodě, tedy dolů. Při tom narážejí do dalších molekul vzduchu. Tím vytvářejí „iontový vítr“, který umožňuje tah.
Že to doopravdy funguje ukázali inženýři na několika videích, na kterých se Silent Ventus skutečně vznáší několik desítek sekund vysoko ve vzduchu a pilot jej ze země dálkově ovládá.
Tichý dron
Inženýři slibují, že jejich dron bude výrazně tišší než běžné drony právě díky tomu, že nemá žádné vrtule. Aktuální prototyp vydává hluk o intenzitě 90 decibelů, tedy asi jako fén. Cílem je dosáhnout méně než 70 dB, tedy asi jako nehlučná pračka.
Takové drony by se snadněji uplatnily jako doručovací zařízení pro nejrůznější zboží ve městech, kde hlučnost hraje důležitou roli. Tak daleko ale tým, který stojí za prototypem Silent Ventus, ani zdaleka není.
Stabilita: špatná
Prototyp je zatím relativně malý, jde o čtverec s délkou strany 1,2 metru a výškou asi 60 centimetrů. Undefined Technologies jsou velcí tajnůstkáři a nechtějí prozradit víc, než musí. Jejich cílem je získat finance na další vývoj. Zatím dostali v přepočtu asi 60 milionů korun.
Veřejně ukázali pouze dvě videa, ze kterých je patrné, že dron si je ve vzduchu poměrně nejistý a není jasné, jak dlouho tam vydrží a jak bude provádět složitější manévry. Vzhledem k rozměrům je také každému fanouškovi letectví jasné, že když do dronu narazí jen mírný vítr, ne-li něco horšího, mohlo by ho to pořádně vykolejit.
Čekání na baterky
Ve prospěch Silent Ventus mluví kromě snížené hlučnosti i vyšší bezpečnost. Rychle rotující vrtule jsou extrémně nebezpečné zejména při vzletu a přistání. Tvůrci sami přiznávají, že jim hodně pomáhá vývoj baterií, které mají stále vyšší energetickou hustotu.
Díky tomu by už brzy chtěli dosáhnout toho, že jejich dron vydrží ve vzduchu 15 minut. Zatím ale asi bez nákladu, ten přijde až v pozdějších fázích a nejspíš půjde o opravdu malé a lehké věci.
Již brzy
Kolem Silent Ventus je tedy stále hodně otázek. Jedno je však jasné. Pokud se partičce nadšených konstruktérů podaří vyrobit funkční dron bez pohyblivých částí schopný přepravovat zboží alespoň na vzdálenost pár kilometrů, bude to skutečný průlom. Najde využití v civilním provozu i ve vojenství. Komerční dron má být hotový v roce 2024.
Co je to iontový pohon?
Iontové motory nejsou nová věc. Teoreticky i experimentálně je vědci popsali už na počátku 20. století. Prakticky se ale začaly využívat až v 70. letech. Například satelity je využívají pro změnu oběžné dráhy. Několik iontových motorů má také čínská vesmírná stanice Tchien-kung.