Sedíme v kokpitu menšího dopravního letadla a kolébáme se mezi strmými svahy himálajských velikánů. Před námi se pomalu zvětšuje nejnebezpečnější letiště světa v nepálské Lukle. Máme jediný pokus o přistání na extrémně krátké dráze. Pokud se nám to nepodaří, rozsekáme se napadrť.
Špatná zpráva je, že letadlo pilotuji já a nikdy předtím jsem to nedělal. Ta dobrá zní, že jde jenom o simulaci a ve skutečnosti se nám nemůže nic stát.
V čumáku letounu L-410
Na reportáž v Jindřišské ulici v bezprostředním sousedství Václavského náměstí v Praze jsem dorazil s kolegyní Katkou. Uvítal nás Pavel Brodský, spolumajitel simulátoru letounu L-410. Stroj zabírá podstatnou část nevelké haly a vypadá, jako když uříznete špičku skutečného letadla a zezadu k ní přistavíte schůdky.
Čumák letounu je zakrytý zástěnou, která je z vnitřní strany vybavena projekčním plátnem, na něž se promítá krajina během letu. Vedle schůdků stojí počítač, který celý stroj ovládá.
Simulátor nebo hromada šrotu?
„Simulátor jsem objevil v jednom německém inzerátu v roce 2013,“ začíná své vyprávění pan Brodský. „Kdysi ho používala východoněmecká armáda pro výcvik vojenských pilotů, ale před deseti lety to byla v podstatě jenom hromada šrotu."
„Dlouhá léta stál nechráněný venku, takže byl silně zrezlý. Použít se z něj dal pouze vnější skelet. Všechny přístroje buď chyběly, nebo byly rozbité. Trvalo mi tři roky dát dohromady čtyřčlennou partičku nadšenců a dostat vrak simulátoru do Prahy. Založili jsme firmu inAero a další dva roky jsme stroj restaurovali. V roce 2018 jsme ho uvedli alespoň částečně do provozu.“
Restaurování
Čtveřice nadšenců se vzájemně doplňovala svými schopnostmi, aby simulátor zprovoznili. Zatímco Pavel Brodský je profesí letový dispečer a plánuje lety pro dopravní letadla, zbývající členové týmu byli specialisty na elektroniku, ekonomiku či legislativu. Holý skelet simulátoru bylo třeba znovu osadit přístroji a propojit je s počítačem.
„Přístroje jsme sháněli po celém světě z vyřazených L-410. Většinu jsme nakoupili z afrických států,“ vzpomíná pan Brodský. „Pro všechny analogické ‚budíky‘ z přístrojové desky jsme museli vyvinout vlastní řešení pro propojení s počítačem. Také jsme museli zprovoznit všechny hydraulické části a propojit je s počítačem, aby pedály a páky kladly pilotům správný odpor, který odpovídá skutečnému letu.“
Pod kapotou
Vše ovládá počítač s komerčním softwarem X-Plane, což je světově nejrealističtější letecký simulátor. Ten si zde přizpůsobili pro své potřeby. Především pro něj museli naprogramovat konkrétní letoun L-410, protože v základní nabídce strojů nebyl.
Simulátor je přístroji a „chováním“ přizpůsoben modernizované verzi L-410, která se vyrábí od roku 2017. Obsluha simulátoru může všechna nastavení provádět zvenčí na počítači, ale i z tabletu třeba přímo z kabiny.
Profi i hobby
Simulátor nyní slouží ke dvěma účelům. Prvním je výcvik pilotů, něco jako autoškola pro malá dopravní letadla. Letečtí instruktoři si stroj pronajímají k výuce studentů a firma inAero pouze poskytuje veškeré technické zázemí.
Druhým účelem jsou zážitkové lety pro veřejnost. V takovém případě mohou L-410 pilotovat i děti. Můžete si objednat virtuální lety nad Českou republikou i kdekoliv na světě. Instruktoři vám v X-Plane mohou nastavit jakékoliv počasí, ale i krizové situace. Právě nastavení počasí s minimální viditelností a navigace letadla pouze pomocí přístrojů je oblíbeným cvičením při výcviku pilotů.
Letíme!
Konečně usedáme do dvoumístného kokpitu. Vlevo sedí kapitán, vpravo druhý pilot. Na stropním panelu cvakáme desítky přepínačů, rolujeme na vzletovou dráhu, posouvám páku tahu motorů dopředu, přitahuji berany k tělu a letíme. Skvělé! Přestože se samotný simulátor nehýbe, kombinace realistické projekce za okny a odpor pák a pedálů vytváří dojem skutečného letu.
Jako ve skutečnosti
Vyzkoušeli jsme několik letů nad Prahou v různém počasí, i vzlety a přistání v himálajské Lukle. Zážitek vskutku adrenalinový. Pilotování letadla se vůbec nepodobá řízení automobilu. Berany řízení, pedály i páky se posouvají velmi ztuha, množství přístrojů a přepínačů je zpočátku hodně matoucí. Všechno je tu na svém místě a chová se přesně tak jako ve skutečném letadle. Pocit, že ovládáte letadlo je proto i v simulátoru naprosto jedinečný a hodně opravdový.
L-410 Turbolet:
Slavný český letoun
Společně s bojovým letounem L-39 Albatros je L-410 Turbolet nejslavnějším letounem české výroby. Vyrábí se už přes půl století. Poprvé letěl v roce 1969 a po celé řadě modernizací se v podniku Let Kunovice vyrábí dodnes.
Transportní a dopravní letoun až pro 19 cestujících se kdysi dodával hlavně do armád východního bloku, především do Sovětského svazu. Vedle vojenského určení si ale našel své zákazníky i v civilním sektoru, a to díky robustnímu podvozku, který umožňuje letounu vzlétat a přistávat i na nezpevněné a extrémně krátké dráze.
inAero
Více informací o simulátoru najdete na oficiální stránkách firmy inAero www.i410simulator.cz. Tam si také můžete objednat zážitkový let. Budete létat na věrném simulátoru, na kterém cvičí i skuteční piloti.