Mamut jménem UltraFan: Největší letecký motor světa

Mamut jménem UltraFan: Největší letecký motor světa
Sdílej
 
Rolls-Royce testuje revoluční proudový motor na biopaliva. UltraFan je největší letecký motor světa. Je navržen tak, aby byl ekologický a tiskne se na 3D tiskárně.

Značka Rolls-Royce proslula super drahými limuzínami. Vedle aut má továrna v britském městě Derby další produkty a jedním z nich je vývoj a výroba leteckých motorů. Už od roku 1940 najdete značku Rolls-Royce na proudových motorech v jak vojenských, tak civilních letadlech.

Aktuálně dokončili inženýři a mechanici první testovací kus největšího leteckého motoru na světě. Jmenuje se UltraFan a s průměrem vstupní části 3,56 metru je větší, než dosud největší motory továrny General Electric na letadlech Boeingu 777.

11 tun paliva za hodinu

Letectví statisticky patří k nejbezpečnějším způsobům přepravy. Zároveň je zdaleka nejdražší a nejvíce znečišťuje ovzduší. Letecká paliva obsahují vysoké množství olova a jiných škodlivých látek. Čtyři proudové motory Boeingu 747-400 každou hodinu spálí až 11 tun paliva.

Při testech motorů UltraFan se sledují a vyhodnocují tisíce různých parametrů •  Rolls-Royce

Let z Londýna do New Yorku tedy vyžaduje spotřebu 70 tun paliva – a to jen jedním směrem. V posledních letech se aerolinky i výrobci civilních letadel a proudových motorů snaží spotřebu snížit a navíc vyvíjet takové motory, které dokáží využívat nové, ekologičtější typy paliv.

Experimenty jako v NASA

A to je i případ motoru UltraFan. Ten se v aktuální podobě nikdy do letadel montovat nebude. Jde o experimentální zařízení určené k ověření nových konceptů, které pak inženýři využijí při návrhu dalších typů motorů.

Proto je UltraFan vybaven na rozdíl od běžných produkčních motorů tisíci senzorů. Ty budou co pár dnů produkovat terabajty dat, jejichž analýzou inženýři stráví další měsíce a roky.

Momentálně se UltraFan nachází v hale Testbed 80, největší zkušebně motorů na světě, ve které se testují experimentální letecké motory. Řídící místnost tohoto stanoviště trochu připomíná starty raket NASA.

Létáme na biopaliva

UltraFan je navržen tak, aby mohl běžet ze 100 % na udržitelné letecké palivo. To je úplně nová generace leteckých biopaliv, která až o 80 % snižuje veškeré emise. Vyrábí se z obnovitelných zdrojů, například z organických zbytků, jako je kuchyňský olej.

Biopaliva se už dnes v letectví využívají, ale pouze jako příměsi do stávajících fosilních paliv. Staré motory s nimi totiž neumí úplně dobře pracovat. I proto je UltraFan tak revoluční. Dokáže totiž běžet na 100% biopalivo.

Krom toho všeho ale navíc díky chytré planetové převodovce sníží spotřebu, a to až o čtvrtinu proti starší generaci leteckých motorů Rolls-Royce Trent. Tím se aerolinkám výrazně sníží provozní náklady a zvýší dolet letadel. Budou tak moct zavádět úplně nová letecká spojení.

Proudový motor z 3D tiskárny

Výroba UltraFan probíhá s pomocí 3D tisku z moderních materiálů. Náběžné hrany lopatek jsou z titanu, zbytek tvoří uhlíkový kompozit. Díky tomu jsou lopatky výrazně lehčí v porovnání s jinými proudovými motory a motor může být celkově větší.

Instalace lopatek turbíny motoru UltraFan •  Rolls-Royce

Cílem vývojářů z Rolls-Royce je otestovat na UltraFanu vše k tomu, aby mohla firma začít vyrábět zcela novou generaci výkonnějších a zároveň šetrnějších a méně hlučných leteckých motorů, které se budou využívat po další desítky let.

V laboratořích Rolls-Royce dnes probíhají i testy s hybridně-elektrickými systémy a vodíkovým palivem. To vše by mohly budoucí motory založené na konceptu UltraFan využít a dál tím zlepšit svou spotřebu a výkon.

UltraFan:

Největší letecký motor světa

  • 3,56 m je průměr rotoru

  • o 40 % méně emisí NOx

  • skoro 0 emisí pevných částic

  • o 25 % nižší spotřeba

  • o 35 % méně hluku

Novinky z ABC: Vodíkový letecký motor na obzoru

Novinky z ABC: Vodíkový letecký motor na obzoru

Sky Cruise: Obří létající hotel

Sky Cruise: Obří létající hotel

Návrat nadzvukového létání: Přes Atlantik za 3 hodiny

Návrat nadzvukového létání: Přes Atlantik za 3 hodiny

 

Články odjinud