Obytné vozy se během nedávné pandemie zabydlely také v Česku. Jsou ideální pro dobrodružnou rodinnou dovolenou v kempu nebo v přírodě. Opravdu oblíbený je ale tenhle typ aut hlavně za velkou louží.
Rozlehlé země jako Spojené státy a Kanada se spoustou divoké přírody a kvalitních silnic nabízejí nepřeberné množství příležitostí k cestování v „obytňáku“. Spousta lidí tam dokonce v těchhle autech bydlí. Klidně ale můžete v obytňáku začít prozkoumávat i Evropu.
Obytný vůz budoucnosti
Studenti nizozemské Technické univerzity v Eindhovenu navrhli a postavili úplně novou generaci obytného vozu budoucnosti. Využili přitom zkušeností, které získávali jako Solar Team Eindhoven při stavbě ultra-úsporných solárních aut. Jejich obytný vůz nazvaný Stella Vita je plnohodnotný bateriový elektromobil, který si s sebou navíc vozí i vlastní solární panely. Z nich se pak během tří slunečných dnů sám plně nabije.
Stačí slunce ☀️
S plnými bateriemi o kapacitě 60 kWh je připraven ujet až 600 km. A když bude ten den dost svítit, urazí ještě o 130 km víc. Studenti proto říkají svému autu „soběstačný dům na kolech“. Hlavní výhodou je, že je nezávislý na síti nabíjecích stanic i zásuvek. Zatímco běžný elektromobil je potřeba nabíjet doma nebo na veřejných nabíječkách, Stella Vita se nabije sama. Alespoň tehdy když svítí slunce.
Střecha ze solárů
Stella Vita má výsuvnou střechu obloženou solárními panely. Celé auto je navrženo tak, aby maximálně šetřilo energií – když stojí i při jízdě. Má proto výrazně kapkovitý tvar, aby se snížil aerodynamický odpor.
Dlouhá střecha díky tomu poskytuje dostatek prostoru pro spaní, ale i pro zmíněné solární panely. Celkem mají plochu 8,8 m² a dokáží při plném osvitu vyrobit až 2 kW (zhruba tolik potřebuje jedna rychlovarná konvice). Navíc lze ale střechu rozložit tak, že se plocha zvětší na úctyhodných 17,5 m2. Pak panely vyrábí dvojnásobek elektřiny.
Jako v pokojíčku
Střecha se také vyklápí směrem nahoru, čímž se zvětší vnitřní prostor. Je přístupný přes zadní vysouvací dveře na straně spolujezdce. Uvnitř auta najdete vše potřebné pro dlouhé cestování – malý prostor pro vaření a ledničku, které jsou samozřejmě také napájené solární energií. Dále má auto toaletu, pohovku a plnohodnotnou postel pro dva dospělé. Maximální cestovní rychlost vozu je 120 km/h a hmotnost auta je 1700 kg. To je na obytné vozy velmi nízká hodnota.
3000 km na sluneční pohon
Aby své auto prověřili v praxi, rozhodli se studenti vyrazit na 3000 km dlouhou cestu z Eindhovenu do města Tarifa na nejjižnější cíp Španělska. Španělsko díky svému slunečnému počasí je pro solární technologii doslova ráj. Během cesty studenti svůj výtvor prezentovali firmám, univerzitám a různým institucím.
Zájem projevila například automobilka Renault. Laurens Van Den Acker, hlavní návrhář aut Renaultu, totiž také studoval na Eindhovenské technice. A měl velký zájem se s konstruktéry Stella Vita setkat. Dal jim jako zkušenější inženýr cenné rady, např. při práci s prototypy. Právě to totiž Stella Vita je. Ukázka toho, jak mohou i velká auta být energeticky nezávislá a přitom plně funkční. 🏕️
Rodina Stella:
Era, Vie nebo Lux?
Solar Team Eindhoven má dnes už celou rodinu solárních vozů Stella. Vita je ta nejnovější, ale kromě ní postavili také vůz Stella Era, který slouží jako mobilní nabíjecí stanice. Stella Vie je první homologované rodinné solární auto. A Stella Lux zase za rok vyrobí víc energie, než spotřebuje.