Stavbu metra D v Praze sledujeme od loňského roku, kdy jsme se byli podívat do štoly na Pankráci. Byla dlouhá 116 metrů a sloužila ke geologickému průzkumu před vlastní stavbou. Chodba v tomto místě ale zůstala a v budoucnu se stane součástí podzemního komplexu přestupní stanice Pankrác. Nyní už se hloubí samotné tunely metra.
Metro D staví tři společnosti
Aktuálně se staví pouze úsek metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Stavbu mají rozdělenou tři společnosti – Subterra, HOCHTIEF CZ a STRABACH. My jsme navštívili Subterru, která má na starosti většinu stavby a nyní razí tunel právě od Pankráce. Nadzemní část staveniště metra D se nachází asi 400 metrů od stanice metra C Pankrác, v bezprostřední blízkosti pražské magistrály. Je tady 28 metrů hluboká šachta, která slouží stavařům jako přístup k raženému tunelu.
Za mládětem luskouna a do tunelu metra D ve video magazínu časopisu ABC • Zdroj: ABM
První stovky metrů
Na dno šachty jsme sestoupili stavebním výtahem a do vyraženého tunelu jsme se vydali pěšky. V době naší návštěvy na počátku května bylo vyraženo zhruba 340 metrů tunelu. V nich ale vlaky metra jezdit nebudou, jedná se o přístupové a technologické tunely, kde bude později osazena například strojovna vzduchotechniky. Asi po pěti minutách jsme dorazili k čelbě, což je přední část důlní chodby, kde probíhají samotné práce na ražbě.
Do hlavního tunelu
Reportáž jsme si naplánovali zrovna v okamžiku, kdy důlní pracovníci na čelbě zakládali odbočku do vedlejšího tunelu. Ten se později stane obratovým tunelem, kde vozy metra D budou za stanicí Pankrác na chvilku odstaveny, než se vydají opět na trasu opačným směrem. Až bude linka D protažena i směrem do centra, změní se obratový tunel v běžný dvoukolejný. Nyní tu však byly jenom holé tunely a my v nich stáli zhruba šest metrů pod základy obytných a kancelářských budov na Pankráci.
Metr za metrem
Na čelbě obvykle pracuje malá parta tunelářů. Razí chodbu průměrnou rychlostí dva metry za jeden den. V místě, které jsme navštívili, tvoří podloží tvrdá břidlice, která se musí odstřelovat výbušninou. Tuneláři navrtají do horniny hluboké otvory, do nichž vloží výbušninu, kterou odpálí a následně narušenou horninu odtěží bagrem. Takto systematicky postupují metr za metrem. Po odtěžení horniny se musí stěny tunelu vyztužit. To se provádí ocelovou armaturou, která se pokryje stříkaným betonem.
Jiné technologie
Při odbočce v tunelu se musí železobetonová vnitřní skořápka rozbít a stejnou technologií opět vyztužit portál nového tunelu. Pak už se pokračuje výše popsaným způsobem. Pokud se tunel razí v měkčí hornině, těží horninu na čelbě bagry a mechanické vrtáky. Výztuž se provádí rovněž železobetonem.
V místech, kde není kvůli zástavbě nutné tunel razit, se staví tunely hloubené, což vyjde mnohem levněji a rychleji. Při této technologii vyhrabou bagry shora jámu, v níž se postaví železobetonový tunel, který se opět zahrne zeminou. Takto se budou stavět tunely mezi některými dalšími stanicemi.
Kdy pojede Metro D?
Metro linky D by mělo být v provozu v roce 2029. Tehdy vyjedou vlaky z přestupní stanice Pankrác do Písnice a projedou osmi stanicemi. Později by měla být linka prodloužena o dvě stanice z Pankráce směrem na Vinohrady, kde bude přestupní stanicí Náměstí Míru napojena na linku A. Vlaky budou na déčku jezdit bezpilotně, tedy bez strojvůdců. Více se dozvíte na www.dpp.cz/metro-d.