V nevelkém americkém městečku Corvallis ve státě Oregon sídlí jedna z nejzajímavějších firem věnujících se oblasti moderní robotiky. Jmenuje se Agility Robotics a o jejích úspěších už jsme v ábíčku v minulosti několikrát psali, třeba když dvounohá humanoidní robotická běžkyně jménem Cassie překonala Guinnessův rekord na trati 100 metrů v kategorii robotů (článek najdete v ABC 23/2022 - tady).
Inženýři z Agility Robotics a jejich robot Digit představují velkou konkurenci pro firmu Boston Dynamics (která zaujala svět zejména čtyřnohým robotickým psem Spotem) a jejich humanoidního robota jménem Atlas.
Robot Digit připomíná člověka
Právě struktura robotického těla připomínající ve všech ohledech člověka je zásadním prvkem robota Digita. Jeho hlavní využití je totiž v logistických provozech, mezi které typicky patří obří sklady zboží pro internetové obchody nebo překládková depa zásilkových firem a pošt.
Zákazníci se v době pandemie odnaučili chodit do obchodů a daleko více nakupují na e-shopech. Jenže jejich provozovatele trápí akutní nedostatek lidí, kteří by monotónní a nepříliš dobře placenou práci v logistických centrech chtěli dělat.
Ti, které se přeci jen podaří nalákat, však někdy do práce nemohou přijít, ať už ze zdravotních či osobních důvodů. A tak se balíčky zpožďují a zákazníci posílají rozhořčené zprávy. Možné řešení? Takzvaná smíšená pracovní síla.
Symbióza robotů a lidí
Cílem v žádném případě není to, aby se sklady obešly zcela bez lidské obsluhy. „Získali jsme mnoho nových poznatků o tom, jak mohou roboti a lidé v práci přirozeně spolupracovat. Těšíme se na pozitivní vliv, který zavádění robotů Digit bude mít. Zlepší se totiž pracovní podmínky pro lidi, celková efektivita skladu i celého dodavatelského řetězce, takže můžeme říct, že nakonec vyhrají všichni,“ vysvětluje spoluzakladatel a technologický ředitel firmy Agility Robotics Jonathan Hurst.
„Digit se pohybuje více jako člověk a méně jako tradiční roboti, které mají lidé zakořeněni ve svých stereotypních představách. To znamená, že je ve světě, který je vystavěn pro lidi, účinnější,“ dodává.
Robotika metodou pokus-omyl
Firma aktuálně ve spolupráci s vybranými partnery testuje v pořadí již čtvrtou generaci robota Digita. Oproti starším modelům (psali jsme v ABC 18/2019 - tady) se na první pohled vyznačuje tím, že má hlavu. Tedy, ve skutečnosti jde o orientační jednotku s kamerami a diodami, která lidský obličej jen připomíná. Výrazných změn se ale dočkaly i končetiny, robot je tak nově stabilnější a unese větší zátěž.
Společnost Agility Robotics teď bude současný model několik měsíců testovat ve skutečných skladech a hledat případné chyby v designu, které bude potřeba odladit před spuštěním sériové výroby.
4 zajímavosti o 4. generaci robota Digit:
1. Zastane práci za přesně 2 lidi, v průběhu dne totiž 16 hodin funguje a 8 hodin se nabíjí
2. Umí se pohybovat do všech směrů, skrčit se, chodit do kopce, ze schodů nebo po kamení
3. V případě, že do něj někdo strčí, snaží se vlastními pohyby rukama a nohama zabránit pádu
4. Stejně jako člověk dokáže otočit jen určitou část těla, například hlavu či trup, když je to třeba
Lidem vstup zakázán:
Alza využila AutoStore
Úplně opačný přístup k robotizaci skladů zvolila norská firma Element Logic. Její systém určený pro stavby „na zelené louce“ nazvaný AutoStore používá třeba česká společnost Alza. Ta u Prahy postavila automatizovaný sklad za miliardu korun. Tradičním „lidským“ skladům není vůbec podobný a člověk do něj vstoupit za provozu ani nemůže. Nahradilo ho totiž 400 specializovaných kolových robotů, kteří obsluhují složitý systém s mnoha tisícovkami přihrádek na rozmanité produkty.