Elektro SUV Munro MK_1: Skotský horal na baterky

Elektro SUV Munro MK_1: Skotský horal na baterky
Sdílej
 
Elektrický SUV Munro MK_1 je Skotský horal na baterky. Tichý silák do terénu projede i tam, kam by se ostatní auta neodvážila.

Díky nástupu elektrického pohonu vznikají po celém světě nové automobilky. Jedna z nich se jmenuje Munro Vehicles a založili ji v hornatém Skotsku před dvěma lety dva kamarádi Russ Peterson a Ross Anderson. Jejich záměrem bylo silné terénní auto pro horníky, lesníky, zemědělce a farmáře či záchranáře.

Munro by se tak mělo stát synonymem elektrických aut – pracantů do těch nejnáročnějších podmínek. Samotný název automobilky Munro má také svůj význam – odkazuje k drsným skotským horám, které dominují krajině severně od řeky Forth.

Elektrické SUV

Elektrická auta původně začínala jako malé vozy do města. Dnes už ale není díky vyspělým bateriím problém vyrábět i velká SUV, terénní auta nebo dokonce elektrické náklaďáky.

Právě na tomhle pokroku staví i Munro. Offroadový teréňák Munro MK_1 je určený pro nejnáročnější zákazníky, kteří se s autem nebudou bát bláta na polích, sněhu, potoků nebo písku. Automobilka Munro pracuje na třech variantách: Utility, Range a Performance. První je užitková verze, druhá nabídne maximální dojezd a třetí hlavně výkon.

Jeden elektromotor

S pohonem 4x4 se řidič Munro MK_1 nemusí bát, že by mu nějaká cesta dělala problémy. Od malých osobních elektromobilů, které si pohon všech čtyř kol obvykle zařídí dvěma nebo dokonce čtyřmi elektromotory, se ale Munro MK_1 liší.

Místo elektromotoru na každé nápravě (jako je tomu třeba u Tesla Model Y) má jediný elektromotor schovaný pod kapotou. Jeho výkon na všechna kola přenáší dvoustupňová převodovka – podobně jako u tradičních terénních aut se spalovacím motorem.

Při procesu vývoje elektromobilu Munro kladli inženýři důraz na maximální použití již dostupných dílů •  Munro

Originální konstrukce

Elektromotor Munro je jiný, než ve všech ostatních elektromobilech. Jeho geometrie je výrazně odlišná – je plochý, lehčí, zato s větším průměrem. Munro nabídne dvě výkonové verze 220 kW a 280 kW, což je o něco méně než má třeba už zmíněná Tesla Model Y. Jenže proti němu nabídne mnohem lepší terénní vlastnosti. Zákazník si bude moct vybrat i dvě kapacity baterie – poměrně nízkých 61 kWh nebo slušnějších 82 kWh. S větší baterií auto ujede maximálně 300 km.

Solidní nabíjení

Ve verzi pick-up (s korbou vzadu) uveze auto až tunu nákladu nebo může táhnout přívěs až do hmotnosti 3,5 tuny. To se pro pracovní vůz tohoto typu náramně hodí, obzvláště v lesnictví, zemědělství nebo těžbě. Baterii lze nabíjet až výkonem 94 kW na stejnosměrné rychlonabíječce. Není to sice úplně nejrychlejší nabíjení, ale i tak stačí téměř vybitou baterii se naplnit na tři čtvrtiny kapacity během 36 minut.

Elektromobil Munro: Systémy chlazení, topení, ovládací prvky, tlumiče, brzdy jsou již ozkoušené komponenty např. v důlních strojích •  Munro

Malovýroba za dobrou cenu

Cenovka Munro MK_1 začíná v přepočtu na 1,35 milionu korun. Automobilka slibuje, že první dodávky aut začnou ještě letos. Od příštího roku chce továrna Munro ve Skotsku začít sériově vyrábět asi 250 aut ročně a postupně výrobu navýšit až na desetinásobek.

Souběžně probíhá intenzivní testování prototypu označeného „C1“. Inženýři s ním objíždějí spousty rychlonabíječek po celé Británii a zkouší, zda vše funguje, jak má. Spolu s osazenstvem známého pořadu o elektromobilitě Fully Charged nedávno v Yorkshiru proběhla velká víkendová premiéra finální výrobní verze elektromobilu Munro MK_1. A podle zájmu lidí to vypadá, že Munro má do budoucnosti dobře našlápnuto.

Co je to V2L, V2G a V2H?

Co znamenají tyto zkratky?

V2L: Technologie V2L (Vehicle-to-Load) podporuje napájení jiných elektrických zařízení ze zásuvky umístěné v kabině elektroauta. To znamená, že si v autě můžete zapnout třeba mikrovlnku, elektrickou sbíječku, vysavač nebo jiné a vybité elektroauto.

V2G: Zkratka V2G (Vehicle-to-Grid) znamená, že elektroauto může dodávat energii do rozvodné sítě. Spousta V2G aut by tak mohla pomáhat zahlcené elektrické síti.

V2H: Něco podobného je V2H (Vehicle-to-Home), kdy se elektroauto stane vlastně takovou domácí baterií a dokáže elektricky zásobovat spotřebiče v domácnosti.

Obytňák budoucnosti 🏕️ Kempovací dodávka na slunce

Obytňák budoucnosti 🏕️ Kempovací dodávka na slunce

Těžká technika na elektřinu: Už je to tady!

Těžká technika na elektřinu: Už je to tady!

Létání na baterku: Elektroletadla už nejsou jen sen

Létání na baterku: Elektroletadla už nejsou jen sen

 

Články odjinud