Elektrický létající taxík Archer Midnight má provoz levný jako auto

Elektrický létající taxík Archer Midnight má provoz levný jako auto
Sdílej
 
12 motorů, kolmý start i přistání a provoz levný jako auto. To slibuje elektrický letoun Archer Midnight. O nový eVTOL se zajímá společnost United Airlines i armáda. Vzlétnout má ještě letos.

Přeplněné silnice – problém všech světových metropolí. Elektromobily samy o sobě ho nevyřeší, protože zabírají na silnici místo úplně stejně jako jakékoliv jiné auto. Řešení leží podle odborníků ve třech oblastech: investice do hromadné dopravy, lepší plánování dopravní infrastruktury a létání. Na poslední možnost sází v současnosti čím dál víc firem. Elektromobilita se totiž pomalu dostává i do vzduchu.

Midnight je eVTOL, co to znamená?

Archer Midnight je tzv. „eVTOL“, tedy elektrické letadlo schopné svislého startu a přistání. Vypadá jako přerostlý dron, ovládá ho jeden pilot a uveze až čtyři další pasažéry nebo 453 kg nákladu. Maximálně na vzdálenost 160 km vzdušnou čarou.

Pak se musí jeho šest nezávislých baterií o celkové kapacitě 142 kWh (asi jako dva elektromobily Tesla Model 3) opět nabít, což díky 800V architektuře stihne během 45 minut. Tak dlouho se ale bude nabíjet jen málokdy. Inženýři totiž plánují, že se bude dobíjet průběžně po každém letu a na to mu bude stačit jen 12 minut.

Elektrický letoun Archer Midnight je totiž optimalizován pro rychlé 10–20minutové cesty např. z letiště do centra, při kterých urazí max. vzdálenost kolem 30 km tam i zpět. Stejná cesta autem by ale trvala klidně přes hodinu.

Efektivní elektrický provoz

Midnight umí přistávat i startovat vertikálně podobně jako vrtulník. Nepotřebuje tedy startovací rampu jako letadla. Těm se ale přeci jen podobá, protože má křídla. Díky nim umí létat velmi efektivně s relativně nízkou spotřebou.

Maximální rychlost je 240 km/h, což odpovídá rychlosti běžných malých letadel, jako je třeba čtyřmístná Cessna 172 – jedno z nejoblíbenějších a nejdostupnějších motorových letadel na světě. Na rozdíl od něj má ale Midnight ne jeden, nýbrž hned 12 elektrických motorů. Jsou umístěny na křídlech a šest z nich se může naklápět o 45° – právě s jejich pomocí Midnight startuje a přistává. 

Elektrický letoun Midnight startuje a přistává kolmo, nepotřebuje velkou dráhu •  Archer Aviation

Bezpečnost v první řadě

Dohromady mají všechny elektromotory výkon 1300 kW, tedy skoro dvakrát víc než běžná civilní helikoptéra. Proč tolik? U létajících strojů je běžné, že všechny systémy jsou minimálně zdvojené – jde o princip redundance. Když jedna součástka selže, nahradí ji jiná.

Dvanáct elektromotorů dává Midnight velkou bezpečnostní rezervu. Inženýři navíc slibují, že stroj bude mnohonásobně tišší než běžné helikoptéry. A protože elektromotory jsou také účinnější než motory spalovací, má být létání s Archer Midnight zhruba stejně drahé jako jízda autem. A podobně jako jízda elektromobilem i zcela bezemisní.

Elektrický Midnight vzlétne ještě letos

První let elektrický taxík Midnight by měl proběhnout letos v létě, rok 2024 bude věnován finální certifikaci. Inženýrům Archeru se navíc podařilo navázat důležitá partnerství. Jednak s automobilkou Stellantis, která jim pomůže jak finančně, tak i svými znalostmi v oblasti výroby. Archer staví v USA vlastní továrnu, kde chce vyrábět pro začátek až 650 strojů ročně a později až trojnásobek.

Další partnerství se týká amerických aerolinek United Airlines. Právě pro ně má Midnight začít komerčně létat už od roku 2025 na krátkých trasách v New Yorku a Chicagu. Předběžně mají objednáno 200 kusů. Další linky by mohly vzniknout v Los Angeles a Miami. 

Létající elektrické přepravní drony:

Budoucnost dopravy i války

Létající elektrické přepravní drony, jako je Midnight, by se podle předpovědí expertů mohly stát významným dopravním prostředkem už v blízké budoucnosti. Hlavní využití najdou v civilním letectví. Jejich hlavní výhody – levný a tichý provoz, schopnost kolmého startu i přistání – však bude zajímat armádu USA, ale i spousty armád dalších států.

Šílený vynález: Létající džíp americká armáda nechtěla

Šílený vynález: Létající džíp americká armáda nechtěla

Létání na baterku: Elektroletadla už nejsou jen sen

Létání na baterku: Elektroletadla už nejsou jen sen

Auto a tryskáč v jednom: Volar otevírá nebe

Auto a tryskáč v jednom: Volar otevírá nebe

 

Články odjinud