Barchetta B95 je typické auto pro radost, jaké si kluci kreslí na čtvrtku papíru. Je štíhlé, dravé, elegantní a už na první pohled pořádně drahé. Na rozdíl od jiných sporťáků mu ale něco chybí. Nemá čelní sklo a ani střechu! Za deště tak určitě jezdit nebude, vítr mu však nevadí – díky speciálním aerodynamickým štítům.
Auto nahoře bez
Kabrioletům bez předního okna a sklápěcí střechy se říká barchetta nebo taky speedster. Podobají se formulím a italský výrobce Pininfarina má s takto neobvyklými karoseriemi bohaté zkušenosti. Číslo 95 v názvu nového vozu ostatně připomíná pětadevadesáté výročí vzniku značky, které nastane za dva roky. A právě v roce 2025 vyjede nový sporťák B95 (B jako barchetta) ke svým zákazníkům.
Nejdražší elektromobil
Nastávající majitelé Barchetty budou patřit k opravdovým vyvoleným. Výrobce totiž plánuje postavit pouhých deset exemplářů tohoto elektromobilu a nechá si je pořádně zaplatit. Stát mají v přepočtu 106 milionů korun, přičemž další miliony mohou padnout na individuální úpravy. To z Barchetty učiní prozatím nejdražší elektrický hypersport na světě.
Žihadlo na baterky
Nový sporťák je opravdové žihadlo na baterky. Barchettu pohání čtyři elektromotory s celkovým výkonem 1900 koní. Díky tomu auto vystřelí z nuly na stovku už za dvě vteřiny (jako monopost Formule 1) a jede maximální rychlostí 300 kilometrů za hodinu. Mohlo by i víc, ale výkon se podřizuje otevřené karoserii, tedy tomu, co je na autě nejzajímavější.
Štít proti větru
Že Barchetta B95 nemá střechu a ani okna, nevnímá Pininfarina jako hendikep, ale jako příležitost k řešení nových výzev. Na autě je pozoruhodný především systém dvou polohovacích štítů proti větru před řidičem a spolujezdcem. Dva zdánlivě obyčejné, průhledné kusy plastu kouřové barvy brání vzduchu, aby šlehal posádku za jízdy do obličeje. Vtip je v tom, že sklon štítů lze pomocí tlačítka upravovat v rozmezí asi deseti stupňů, a regulovat tak proudící vzduch přesně podle aktuální potřeby. Takové řešení jiní výrobci nenabízejí.
Dnes to ale fouká
Na silnice v posledních letech vyjelo hned několik unikátních speedsterů bez oken a střechy. Proudění vzduchu u nich automobilky vyřešily každá po svém. Například ve Ferrari Monza SP2 funguje před posádkou jakýsi protivzdušný tunel, v McLarenu Elva zase pomáhá vysouvací deflektor (štít) a u Aston Martin V12 Speedster výrobce trochu přizvedl přední kapotu a efektně ji zprohýbal.
Raději s helmou
I když se speedstery záměrně navrhují tak, aby se kolem posádky za jízdy vytvářela příjemná aerodynamická bublina, polohovatelné štíty od Pininfariny se zdají být dosud nejpokrokovějším řešením. I tak je ale moudré nasadit si před jízdou helmu. Ochranu hlavy si majitelé vozu ostatně budou moci nechat od automobilky vyrobit na míru. Stejně jako další prvky k vozu, například barvu karoserie či různé doplňky a materiály do interiéru. Každý z deseti vozů se stane osobitým unikátem a zajímavou příležitostí pro sběratele.
Pininfarina:
Automobilový krejčí z Itálie
Móda a automobilový design, to jde v Itálii dohromady. Designová studia, jako je Pininfarina tam pracují podobně jako krejčí, místo dam však oblékají automobily. Studio Pininfarina vzniklo v roce 1930 v severoitalském Turíně (dnes sídlí v nedalekém Cambianu) a v minulosti spolupracovalo například s automobilkami Alfa Romeo a Ferrari. Navrhlo mimo jiné ikonický vzhled sporťáku Ferrari F40 (v ABC vyšlo jako vystřihovánka). V současnosti Pininfarina nejenže navrhuje tvary karoserií pro cizí značky, ale vyvíjí i vlastní automobily. Kromě Barchetty 95 představilo hypersport Battista (rekordman ve zrychlení i brzdění) a koncept luxusního SUV Pura.