Přední sklo? Na co jako?! Nová Barchetta B95 má štít proti větru

Přední sklo? Na co jako?! Nová Barchetta B95 má štít proti větru
Sdílej
 
Nové italské žihadlo Pininfarina Barchetta B95 trhá asfalt silou 1900 koní a chlubí se štítem proti větru, který nahradil okno a střechu. Auto, které nepotřebuje přední sklo, má jezdit nejen rychle, ale i ekologicky.

Barchetta B95 je typické auto pro radost, jaké si kluci kreslí na čtvrtku papíru. Je štíhlé, dravé, elegantní a už na první pohled pořádně drahé. Na rozdíl od jiných sporťáků mu ale něco chybí. Nemá čelní sklo a ani střechu! Za deště tak určitě jezdit nebude, vítr mu však nevadí – díky speciálním aerodynamickým štítům.

Auto nahoře bez

Kabrioletům bez předního okna a sklápěcí střechy se říká barchetta nebo taky speedster. Podobají se formulím a italský výrobce Pininfarina má s takto neobvyklými karoseriemi bohaté zkušenosti. Číslo 95 v názvu nového vozu ostatně připomíná pětadevadesáté výročí vzniku značky, které nastane za dva roky. A právě v roce 2025 vyjede nový sporťák B95 (B jako barchetta) ke svým zákazníkům. 

Nejdražší elektromobil

Nastávající majitelé Barchetty budou patřit k opravdovým vyvoleným. Výrobce totiž plánuje postavit pouhých deset exemplářů tohoto elektromobilu a nechá si je pořádně zaplatit. Stát mají v přepočtu 106 milionů korun, přičemž další miliony mohou padnout na individuální úpravy. To z Barchetty učiní prozatím nejdražší elektrický hypersport na světě. 

Žihadlo na baterky

Nový sporťák je opravdové žihadlo na baterky. Barchettu pohání čtyři elektromotory s celkovým výkonem 1900 koní. Díky tomu auto vystřelí z nuly na stovku už za dvě vteřiny (jako monopost Formule 1) a jede maximální rychlostí 300 kilometrů za hodinu. Mohlo by i víc, ale výkon se podřizuje otevřené karoserii, tedy tomu, co je na autě nejzajímavější. 

Pininfarina Barchetta je elektrický sporťák se světově prvním systémem nastavitelného větrného štítu •  Pininfarina

Štít proti větru

Že Barchetta B95 nemá střechu a ani okna, nevnímá Pininfarina jako hendikep, ale jako příležitost k řešení nových výzev. Na autě je pozoruhodný především systém dvou polohovacích štítů proti větru před řidičem a spolujezdcem. Dva zdánlivě obyčejné, průhledné kusy plastu kouřové barvy brání vzduchu, aby šlehal posádku za jízdy do obličeje. Vtip je v tom, že sklon štítů lze pomocí tlačítka upravovat v rozmezí asi deseti stupňů, a regulovat tak proudící vzduch přesně podle aktuální potřeby. Takové řešení jiní výrobci nenabízejí.

Dnes to ale fouká

Na silnice v posledních letech vyjelo hned několik unikátních speedsterů bez oken a střechy. Proudění vzduchu u nich automobilky vyřešily každá po svém. Například ve Ferrari Monza SP2 funguje před posádkou jakýsi protivzdušný tunel, v McLarenu Elva zase pomáhá vysouvací deflektor (štít) a u Aston Martin V12 Speedster výrobce trochu přizvedl přední kapotu a efektně ji zprohýbal. 

Raději s helmou

I když se speedstery záměrně navrhují tak, aby se kolem posádky za jízdy vytvářela příjemná aerodynamická bublina, polohovatelné štíty od Pininfariny se zdají být dosud nejpokrokovějším řešením. I tak je ale moudré nasadit si před jízdou helmu. Ochranu hlavy si majitelé vozu ostatně budou moci nechat od automobilky vyrobit na míru. Stejně jako další prvky k vozu, například barvu karoserie či různé doplňky a materiály do interiéru. Každý z deseti vozů se stane osobitým unikátem a zajímavou příležitostí pro sběratele.

Pininfarina:

Automobilový krejčí z Itálie

Móda a automobilový design, to jde v Itálii dohromady. Designová studia, jako je Pininfarina tam pracují podobně jako krejčí, místo dam však oblékají automobily. Studio Pininfarina vzniklo v roce 1930 v severoitalském Turíně (dnes sídlí v nedalekém Cambianu) a v minulosti spolupracovalo například s automobilkami Alfa Romeo a Ferrari. Navrhlo mimo jiné ikonický vzhled sporťáku Ferrari F40 (v ABC vyšlo jako vystřihovánka). V současnosti Pininfarina nejenže navrhuje tvary karoserií pro cizí značky, ale vyvíjí i vlastní automobily. Kromě Barchetty 95 představilo hypersport Battista (rekordman ve zrychlení i brzdění) a koncept luxusního SUV Pura. 

Pininfarina Battista: Nejkrásnější elektromobil

Pininfarina Battista: Nejkrásnější elektromobil

Mercedes-Benz Vision One-Eleven: Zářící klenot na čtyřech kolech

Mercedes-Benz Vision One-Eleven: Zářící klenot na čtyřech kolech

Elektro SUV Munro MK_1: Skotský horal na baterky

Elektro SUV Munro MK_1: Skotský horal na baterky

 

Články odjinud