Whisper Jet: První elektrický tryskáč tichý jako myš

Whisper Jet: První elektrický tryskáč tichý jako myš
Sdílej
 
První elektrický tryskáč už se chystá. Whisper Jet bude tichý jako myš. Jeho konstruktéři využili zkušenosti z NASA a po odbourání zbytečného hluku přišli se zajímavým elektrickým tryskáčem.

Moderní vojenské stíhačky a velká dopravní letadla jsou vybavena dvouproudovými motory. Jde o obrovské ventilátory, které nasávají a stlačují vzduch, spalují jej spolu s palivem, a pak rychle vypouštějí ven. Díky tomu pomohou udržet ve vzduchu obří letouny se stovkami pasažérů na palubě, nebo malým stíhačkám dát několikanásobnou rychlost zvuku. Jejich hlavní nevýhodou je obrovská hlučnost a vysoká spotřeba paliva.

Zbytečný hluk

Obě dvě nevýhody ale platí i pro klasické vrtulové motory, na které dnes spoléhá většina dronů. Mladá americká společnost Whisper Aero se rozhodla, že to změní. Její inženýři vyvinuli velmi tiché elektrické proudové motory eQ160 a eQ250. Při stejném výkonu jsou pohonné jednotky Whisper 100x až 500x tišší než běžný proudový motor a dokonce až 1000x tišší než klasický vrtulový pohon. Hluk je totiž špatně využitá energie – místo do tvorby pohybu jde do tvorby zvukových vln. Snížením hluku byli inženýři schopni snížit spotřebu energie a zlepšit celkovou účinnost, a to až o pětinu.

Hlavním cílem Whisper Jet byla minimalizace hlučnosti •  Whisper Aero

Whisper Jet má ultrazvukové lopatky

Jak se to konstruktérům povedlo? Whisper zkonstruoval pro svůj Jet proudový motor s velmi vysokým počtem lopatek. Při dostatečně vysoké rychlosti otáčení se frekvence průchodu lopatek dostává do ultrazvukového pásma.

Frekvence průchodu lopatek, která se vypočítá vynásobením počtu lopatek ventilátoru frekvencí otáčení rotoru, je zodpovědná za většinu hluku vytvářeného leteckými motory. Posunutím těchto tónů do ultrazvukového pásma je zvuk produkovaný otáčením lopatek pro lidské ucho sotva slyšitelný a jeho velká část je tlumena atmosférou. 

Zkušenosti z NASA

Nový pohon Whisper lze namontovat do létajících strojů jakýchkoliv velikostí. Před rokem firma ukázala létající prototyp Whisper Drone – supertichý křídlový dron, který je určen hlavně pro zpravodajství, sledování a průzkum. To znamená, že je zajímavý hlavně pro armádu, ale třeba i záchranáře.

Whisper Jet může využít stávající letiště •  Whisper Aero

O tom, že Americká armáda má o tiché drony velký zájem, svědčí i to, že už do Whisper Aero investovala peníze. Mimochodem zakladatel firmy Mark Moore dříve pracoval pro NASA a patří mezi pionýry elektrických leteckých technologií. Podílel se třeba na vývoji experimentálního elektroletounu X-57.

Malý a rychlý elektro tryskáč

Snížení hlukové zátěže podle něj pomůže rozšířit možnosti letecké mobility. Navíc to sníží její cenu a zároveň nabídne spolehlivější letový provoz bez ohledu na velikost letadel. Po úspěšném otestování tichého dronu firma představila Whisper Jet – malý elektrický tryskáč. Trochu připomíná původní Dron, ale je propracovanější. Do náběžné („přední“) hrany křídla o délce 15 metrů je zabudováno 22 elektrických proudových motorů.

Do tichého tryskáče Whisper Jet se vměstná až 9 pasažérů •  Whisper Aero

Samotné letadlo ale není čistě elektrické, nýbrž hybridní. To znamená, že kombinuje spalovací motor a baterii. Čistě na baterii dokáže uletět až 320 km, při zapojení spalovacího motoru pak až 800 km. Maximální vzletová hmotnost je 5,6 tuny a max. rychlost 463 km/h. Na palubu se vejde pilot a až 9 pasažérů.

Vzdušné autobusy

V představě konstruktérů zastanou letadla jako Whisper Jet práci dálkových autobusů pro regionální cesty na trasách dlouhých 200–500 km. Sice s menší kapacitou, avšak sdaleko větší cestovní rychlostí. A nemusí samozřejmě vozit jen lidi, ale třeba i zboží. Vzlet i přistání probíhají na klasické ranveji, která je výrazně kratší než ta, již využívají běžná velká letadla. Díky tomu by mohla vznikat i specializovaná menší letiště.

Další proudové taxíky:

  • Lilium Jet

Výroba elektrického tryskáče Lilium Jet má začít letos v Mnichově. Inženýři počítají s doletem 280 km a 1 MW baterií, dovnitř se vejde 6 pasažérů a pilot.

  • Pantala Concept H

Plně elektrický čínský proudový letoun Pantala Concept H s vertikálním startem doletí až 250 km s 5 lidmi na palubě.

  • Aura Ranger

S dobíjením palubních baterií během letu hodlá Ranger společnosti Aura uletět až 18 000 kilometrů s 5 pasažéry.

Elektrický létající taxík Archer Midnight má provoz levný jako auto

Elektrický létající taxík Archer Midnight má provoz levný jako auto

Létání na baterku: Elektroletadla už nejsou jen sen

Létání na baterku: Elektroletadla už nejsou jen sen

HoverJet Guardian: Stíhačka a dron v jednom!

HoverJet Guardian: Stíhačka a dron v jednom!

 

Články odjinud