Nejrychlejší dodávka světa: 1400 koní na cestě do oblak

Nejrychlejší dodávka světa: 1400 koní na cestě do oblak
Sdílej
 
Odlehčený závodní podvozek, obří křídlo, ultimátní výkon a muší váha. To je Ford SuperVan, který si dává hory k večeři. Nejrychlejší dodávku světa táhne 1400 koní.

Od některých aut se nečeká, že pojedou rychle. Tedy opravdu rychle. Třeba dodávky. Ford SuperVan je výjimka. Klidně mu můžeme říkat „splašený náklaďáček”. Letos v červnu dojel druhý v legendárním závodě na vrchol americké hory Pikes Peak a díky elektrickému motoru o výkonu 1400 koní se honosí titulem nejrychlejší dodávka světa. Doručovat balíky však nikdy nebude, uvnitř je místo jen pro řidiče.

Závod do oblak

Závod do vrchu Pikes Peak v americkém státě Colorado prověřuje každý rok závodní stroje i jejich piloty na hranici jejich možností. Trať měří 20 kilometrů, klikatí se do 156 zatáček a vystoupá 1440 výškových metrů. Cíl je vážně vysoko: v nadmořské výšce 4302 metry. Ne nadarmo se Pikes Peaku přezdívá Závod do oblak a připomíná nejtěžší horské etapy cyklistické Tour de France

Dodávka versus formule

Divoce ospoilerované stroje, které se letos v červnu při 101. ročníku soutěže vydaly „k oblakům“, připomínaly jako obvykle zvláštní druh formulí, motokár nebo rallyových vozů. Proto mezi nimi dodávka od fordu tak zářila: Vypadá spíše jako servisní vůz a ne sporťák připravený ke startu. Na trati však byla druhá nejrychlejší – s francouzským pilotem Romainem Dumasem vyjela na Pikes Peak za 8 minut a 47 vteřin. Předstihl ji pouze o sedm vteřin speciál Wolf TSC-FS (připomínající formuli) s britským pilotem Robinem Shutem. 

O motor méně

Motoristickému světu se závodní dodávka od fordu poprvé představila loni. Letošní verze Ford Performance SuperVan 4.2 se v mnohém liší. Auto přišlo o třetinu výkonu. Má nyní jen tři elektromotory místo původních čtyř a celkový výkon klesl z neuvěřitelných 2000 koní na 1400. Přidalo se však na mrštnosti – díky odlehčenému podvozku a lepší aerodynamice získal vůz lepší jízdní vlastnosti, které se v zatáčkovitém závodě hodily. 

Vnitřek dodávky tvoří závodní kokpit s bezpečnostní klecí •  Ford

Vše se soustředí kolem pilota a jeho multifunkčního volantu •  Ford

Horčík, karbon, keramika

Loňský prototyp dodávky se chlubil mohutným zrychlením, stovkou uháněl už po dvou vteřinách. Pro závod do vrchu se však automobilka Ford rozhodla upravit charakteristiku vozu směrem k lepší ovladatelnosti.

Díky novým karbonovým dílům zhubl o 400 kilogramů na přibližně dvě tuny a zesílené poloosy (hřídele) se postaraly o lepší přenos síly motoru na kola. Ta jsou nyní vyrobená z lehkých hořčíkových slitin a za nimi se skrývají karbon-keramické brzdy, které neztrácejí účinek ani v extrémních podmínkách. Výrazně se také upravila aerodynamika karoserie.

Rozměrné křídlo a zajišťuje maximální přítlak •  Ford

Dvě tuny na křídle

Současnou superdodávku od fordu poznáte podle gigantického křídla na zádi. Při rychlosti 150 mil za hodinu (241 km/h) drží auto při zemi až dvoutunovou zátěží proudícího vzduchu! Právě zlepšená aerodynamika, nižší hmotnost a optimální výkon jsou klíčové vlastnosti, které dodávku pasovaly na nejrychlejší auto ve své třídě na světě. 

Pikes Peak:

Závod s cílem v oblacích

Letos se uskutečnil již 101. ročník závod do vrchu Pikes Peak. Soutěžní akce, které se přezdívá The Race to the Clouds (Závod do oblak), se koná vždy poslední neděli v červnu na úpatí hory Pikes Peak poblíž města Colorado Springs v USA. Slavná trať je dlouhá 12,42 mil (20 km), závodníci zdolají převýšení 1440 metrů a 156 zatáček. Cíl je ve výšce 4302 metry nad mořem. Zatím nejrychleji v historii projel trať Romain Dumas v roce 2018 s Volkswagenem I.D.R. za 7 minut a 57 vteřin.

Obytňák budoucnosti 🏕️ Kempovací dodávka na slunce

Obytňák budoucnosti 🏕️ Kempovací dodávka na slunce

Městský Transformer U-Shift se promění na autobus nebo občerstvení

Městský Transformer U-Shift se promění na autobus nebo občerstvení

Žábonauti: Expedice v neckách

Žábonauti: Expedice v neckách

 

Články odjinud