Od některých aut se nečeká, že pojedou rychle. Tedy opravdu rychle. Třeba dodávky. Ford SuperVan je výjimka. Klidně mu můžeme říkat „splašený náklaďáček”. Letos v červnu dojel druhý v legendárním závodě na vrchol americké hory Pikes Peak a díky elektrickému motoru o výkonu 1400 koní se honosí titulem nejrychlejší dodávka světa. Doručovat balíky však nikdy nebude, uvnitř je místo jen pro řidiče.
Závod do oblak
Závod do vrchu Pikes Peak v americkém státě Colorado prověřuje každý rok závodní stroje i jejich piloty na hranici jejich možností. Trať měří 20 kilometrů, klikatí se do 156 zatáček a vystoupá 1440 výškových metrů. Cíl je vážně vysoko: v nadmořské výšce 4302 metry. Ne nadarmo se Pikes Peaku přezdívá Závod do oblak a připomíná nejtěžší horské etapy cyklistické Tour de France.
Dodávka versus formule
Divoce ospoilerované stroje, které se letos v červnu při 101. ročníku soutěže vydaly „k oblakům“, připomínaly jako obvykle zvláštní druh formulí, motokár nebo rallyových vozů. Proto mezi nimi dodávka od fordu tak zářila: Vypadá spíše jako servisní vůz a ne sporťák připravený ke startu. Na trati však byla druhá nejrychlejší – s francouzským pilotem Romainem Dumasem vyjela na Pikes Peak za 8 minut a 47 vteřin. Předstihl ji pouze o sedm vteřin speciál Wolf TSC-FS (připomínající formuli) s britským pilotem Robinem Shutem.
O motor méně
Motoristickému světu se závodní dodávka od fordu poprvé představila loni. Letošní verze Ford Performance SuperVan 4.2 se v mnohém liší. Auto přišlo o třetinu výkonu. Má nyní jen tři elektromotory místo původních čtyř a celkový výkon klesl z neuvěřitelných 2000 koní na 1400. Přidalo se však na mrštnosti – díky odlehčenému podvozku a lepší aerodynamice získal vůz lepší jízdní vlastnosti, které se v zatáčkovitém závodě hodily.
Horčík, karbon, keramika
Loňský prototyp dodávky se chlubil mohutným zrychlením, stovkou uháněl už po dvou vteřinách. Pro závod do vrchu se však automobilka Ford rozhodla upravit charakteristiku vozu směrem k lepší ovladatelnosti.
Díky novým karbonovým dílům zhubl o 400 kilogramů na přibližně dvě tuny a zesílené poloosy (hřídele) se postaraly o lepší přenos síly motoru na kola. Ta jsou nyní vyrobená z lehkých hořčíkových slitin a za nimi se skrývají karbon-keramické brzdy, které neztrácejí účinek ani v extrémních podmínkách. Výrazně se také upravila aerodynamika karoserie.
Dvě tuny na křídle
Současnou superdodávku od fordu poznáte podle gigantického křídla na zádi. Při rychlosti 150 mil za hodinu (241 km/h) drží auto při zemi až dvoutunovou zátěží proudícího vzduchu! Právě zlepšená aerodynamika, nižší hmotnost a optimální výkon jsou klíčové vlastnosti, které dodávku pasovaly na nejrychlejší auto ve své třídě na světě.
Pikes Peak:
Závod s cílem v oblacích
Letos se uskutečnil již 101. ročník závod do vrchu Pikes Peak. Soutěžní akce, které se přezdívá The Race to the Clouds (Závod do oblak), se koná vždy poslední neděli v červnu na úpatí hory Pikes Peak poblíž města Colorado Springs v USA. Slavná trať je dlouhá 12,42 mil (20 km), závodníci zdolají převýšení 1440 metrů a 156 zatáček. Cíl je ve výšce 4302 metry nad mořem. Zatím nejrychleji v historii projel trať Romain Dumas v roce 2018 s Volkswagenem I.D.R. za 7 minut a 57 vteřin.