Výměna kol na normálním autě trvá v lepším případě desítky minut. Není to úplně jednoduchá práce, a tak ji většina lidí nechává na specializovaný servis. Ve formuli 1 se mění pneumatiky minimálně jednou za závod. Během říjnové Velké ceny Kataru dokázali mechanici týmu McLaren vyměnit všechna čtyři kola za rekordních 1,8 sekundy.
Překvapivý rekord
Za rychlou zastávku v boxech je obvykle považována taková, která trvá méně než 3 sekundy. Pokud se mechanici dostanou ke dvěma sekundám, je to hodně rychlá zastávka. Jen málokdo ale čekal, že letos padne rekord.
Do letošního října držel rekord nejrychlejší výměny kol tým Red Bull, který v roce 2019 předvedl zastávku o délce 1,82 sekundy. Vloni ale formule 1 přešla z 13palcových na 18palcové pneumatiky.
Nové „obutí“ je větší a těžší, takže je obtížnější s ním manipulovat. Současné pneumatiky mají průměr 72 centimetrů. Šířka předních pneumatik je 30,5 centimetru, zadní mají 40,5 centimetru.
Formule v boxech
Zastávka formule v boxech začíná v okamžiku, kdy jezdec vjede do boxové uličky. Na jejím začátku stiskne na volantu tlačítko omezovače rychlosti. V boxech se může jet maximálně 80 km/h a na některých okruzích ještě méně. Omezovač hlídá, aby jezdec rychlost nepřekročil.
Jakmile dorazí před svou garáž na velmi přesně dané místo, začne celá operace. Nejdříve přichází ke slovu jackmani, což jsou mechanici se zvedáky. Jeden je vpředu a druhý vzadu.
Přední zvedák je dnes vyroben tak, že ho mechanik po zvednutí vozu může „zlomit“ a ještě během zastávky se přesunout vedle vozu, což zastávku urychlí. K dispozici jsou také mechanici s náhradními zvedáky.
Výměna kol
Mechanici jsou na svých místech už před příjezdem jezdce. Jakmile je vůz zvednut, dojde k výměně všech kol. Jeden mechanik kolo sundá, další nasadí nové. Třetí mechanik ovládá pistoli, kterou se povoluje a dotahuje jediná velká matice na kole.
Pistole je ovládána stlačeným vzduchem nebo dusíkem a má až 10 tisíc otáček za minutu, takže povolí matici kola v podstatě okamžitě.
Jakmile je matice uvolněna, pistole se automaticky přepne, takže při příštím použití mechanik matici zase dotáhne. Jamile je hotovo, je vůz spuštěn dolů, jezdci se na semaforu rozsvítí zelená a vůz odjíždí.
Když rozhodují desetiny
Dodavatelem pneumatik pro formuli 1 je italská společnost Pirelli. Na víkend přiveze pro každého jezdce 12 sad pneumatik do sucha, které mají různou tvrdost: měkké, střední a tvrdé. Čím je směs tvrdší, tím déle pneumatika teoreticky vydrží, ale je zase pomalejší. Jezdec musí v závodě nasadit alespoň dvě různé směsi. Do boxů se tak jede minimálně jednou.
Výměnu pneumatik lze použít i pro posun v pořadí. Říká se tomu „undercut“. Představte si, že jedete například druzí těsně za vedoucím jezdcem, ale nedaří se vám ho předjet. Zajedete do boxů, nasadíte nové pneumatiky, kterou jsou rychlejší než opotřebované pneumatiky vedoucího jezdce. Po vyjetí z boxů zajíždíte rychlé časy. Vedoucí jezdec na to reaguje a staví o kolo později.
Před zastávkou byl ale na opotřebovaných pneumatikách pomalejší. Rozdíly nejsou nikterak velké. Na okruhu o délce 5 kilometrů může jít celkově o jednu, dvě sekundy. Ale i to stačí na to, aby se váš soupeř po zastávce vrátil za vámi.
Zastávka ve stavu beztíže
Na některých akcích si mohou výměnu kol vyzkoušet i fanoušci. Případně je předvedou mechanici. Na hodně netradiční místo se před čtyřmi lety vydali mechanici Red Bullu. Provedli zastávku ve stavu beztíže. Neletěli kvůli tomu do vesmíru, ale využili upravené letadlo a tak zvané parabolické lety.
Letadlo začne stoupat pod úhlem 45°. Po dosažení požadované letové hladiny je tah motorů snížen a následuje stav beztíže, který trvá něco přes 20 sekund. Pro nevšední zážitek se v září šestnáctičlenný tým Red Bullu vydal do Hvězdného městečka v Rusku, ve kterém se astronauti připravují na lety na Mezinárodní vesmírnou stanici.
F1 bez paliva
Zastávky v boxech můžeme vidět i v dalších závodních sériích. Nikde ale nejsou tak rychlé. V ostatních sériích pracuje na voze současně jen několik mechaniků, kteří musí postupně vyměnit všechna kola a také se tankuje palivo.
Ve F1 se v minulosti palivo doplňovalo také. Zastávky pak trvaly okolo 6 sekund. Od roku 2010 se ale v průběhu závodu palivo nedoplňuje a při klasické zastávce se jen mění pneumatiky. V případě poškození lze ale také velmi rychle vyměnit přední křídlo.
Nejdelší zastávka v historii Formule 1:
Pokud máme nejkratší zastávku Formule 1 v historii, musíme mít i nejdelší. Je to samozřejmě spíše trochu vtip a nadsázka, ale v roce 2021 se mechanici Mercedesu příliš nebavili. Nedařilo se jim sundat matici kola na voze finského pilota Valtteriho Bottase. Pro něj závod skončil předčasně. Matici nakonec sundali až pomoci speciálního zařízení v továrně týmu ve Velké Británii.
Zastávka trvala 43 hodin a 15 minut.
Šampionát mechaniků:
Mechanici mají už pár let vlastní šampionát. Je to spíše symbolické ocenění, které sponzoruje logistická firma DHL. Po každém závodě se vezmou nejrychlejší zastávky v boxech všech jezdců a seřadí se.
Deset nejrychlejších dostává stejné body, jaké dostávají jezdci za pořadí v závodě. Tým, který má na konci roku nejvíce bodů, získává cenu. Vloni ji získal Red Bull a zatím to vypadá, že vítězství obhájí také letos.