Letiště v pražských Letňanech známe především jako místo konání hudebních koncertů. Je to velká rovná plocha na periferii města, přitom bezprostředně u stanice metra. Pro koncerty místo jako stvořené. Konají se zde na části letištní plochy posledních deset let. Ovšem samotné letiště už tu funguje sto let a odkazuje na slavnou historii českého a československého letectví.
Letecké čtvrti Letňany a Kbely
Sousedící pražské čtvrti Letňany a Kbely jsou neodmyslitelně spjaty s letectvím. V Kbelích je vojenské letiště s asfaltovou vzletovou a přistávací dráhou, která dokáže odbavit i velká dopravní a nákladní letadla. Funguje už od roku 1918.
abicko video mag s03e22 • Zdroj: abm
Jen pár set metrů od něj je civilní veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní Letiště Praha Letňany založené v roce 1924. Má dvě vzletové a přistávací dráhy s travnatým povrchem, takže může odbavit malá letadla do hmotnosti 5,7 tuny.
Kolem obou letišť stojí továrenské haly, kde historicky fungovalo hned několik slavných výrobců letadel – Letov, Aero, Praga, ale třeba i Vojenský letecký ústav studijní (VLÚS). Dnes k nim přibyly také muzejní expozice Stará Aerovka nebo Letecké muzeum Kbely.
Letiště bylo nejprve zkušební
Letiště Praha Letňany vzniklo před sto lety z potřeby Zkušebny letadel (později VLÚS) a továrny Letov. Zalétávaly se na něm prototypy letadel. Tak to fungovalo po celé období první republiky. Během protektorátu továrnu i letiště převzali Němci a využívaly je pro svou výrobu.
Po válce se letecká sláva do Letňan vrátila jen částečně. Těžiště výroby letounů se přesunulo do Vodochod. Tím upadlo v zapomnění i letňanské letiště. Bylo používáno jen podnikovými letadly ČKD a leteckými modeláři. Proměna na veřejné vnitrostátní letiště probíhala teprve od roku 2010.
Provoz v Letňanech
Na Letišti Praha Letňany dnes fungují tři hangáry, čerpací stanice se čtyřmi typy leteckých paliv, recepce a řídicí věž. Ročně tu odbaví více než 35 000 vzletů nebo přistání, přičemž provozní doba je pouze v denních hodinách za světla. Piloti malých letadel i obsluha letiště se totiž orientují především vizuálně, tedy pohledem.
Na řídicí věži slouží obvykle jen jedna osoba. Řídící letového provozu musí mít přehled o všech letadlech, která vstoupí do tzv. letového okruhu letiště, do nějž by letoun měl vstoupit pouze v případě, že chce na letišti přistát, nebo z něj naopak startuje. Malá letadla při krátkých přeletech v rámci republiky létají do výšky 300 metrů nad zemí. Pouze při přeletech na větší vzdálenosti udržují letovou výšku do tří kilometrů.
Propojení se sousedy
Letový okruh kbelského letiště je v těsném sousedství s letňanským. Obě letiště spolu musí být v neustálém kontaktu a vzájemně vědět o pohybu svých letadel. Řídicí věže jsou proto propojeny. Nijak si ale do provozu nezasahují. Piloti malých letadel si využití letiště nemusí rezervovat předem.
Stačí, když se ohlásí vysílačkou v blízkosti letiště, že zde chtějí přistát a obsluha věže už jim dá patřičné instrukce, kterou dráhu a z které strany mají použít (přistává se ideálně proti větru) a kdy zahájit přistávací manévr. Na letišti rovněž funguje hned několik leteckých škol. Víte, že pilotní průkaz na letoun v kategorii ultralight můžete udělat už od věku 15 let?
Akce na Letišti Praha Letňany:
Přijďte na oslavu 100 let!
V sobotu 7. září proběhne na letňanském letišti Den letiště, které jubileum velkolepě oslaví letovými i statickými ukázkami více než sta historických i současných letadel. Přijďte se podívat, akce je zdarma a ábíčko bude také u toho, protože je mediálním partnerem.