Letiště Praha Letňany: Funguje už sto let. Podívejte se, jak

Letiště Praha Letňany: Funguje už sto let. Podívejte se, jak
Sdílej
Letiště Praha Letňany je místo, kudy procházely dějiny našeho letectví. Funguje už sto let. Ábíčko ho prozkoumalo a zjistilo, jak to tam vypadá. Podívejte se na video.

Letiště v pražských Letňanech známe především jako místo konání hudebních koncertů. Je to velká rovná plocha na periferii města, přitom bezprostředně u stanice metra. Pro koncerty místo jako stvořené. Konají se zde na části letištní plochy posledních deset let. Ovšem samotné letiště už tu funguje sto let a odkazuje na slavnou historii českého a československého letectví

Letecké čtvrti Letňany a Kbely

Sousedící pražské čtvrti Letňany a Kbely jsou neodmyslitelně spjaty s letectvím. V Kbelích je vojenské letiště s asfaltovou vzletovou a přistávací dráhou, která dokáže odbavit i velká dopravní a nákladní letadla. Funguje už od roku 1918.

Video se připravuje ...

abicko video mag s03e22 • Zdroj: abm

Jen pár set metrů od něj je civilní veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní Letiště Praha Letňany založené v roce 1924. Má dvě vzletové a přistávací dráhy s travnatým povrchem, takže může odbavit malá letadla do hmotnosti 5,7 tuny.

Kolem obou letišť stojí továrenské haly, kde historicky fungovalo hned několik slavných výrobců letadel – Letov, Aero, Praga, ale třeba i Vojenský letecký ústav studijní (VLÚS). Dnes k nim přibyly také muzejní expozice Stará Aerovka nebo Letecké muzeum Kbely.

Letiště bylo nejprve zkušební

Letiště Praha Letňany vzniklo před sto lety z potřeby Zkušebny letadel (později VLÚS) a továrny Letov. Zalétávaly se na něm prototypy letadel. Tak to fungovalo po celé období první republiky. Během protektorátu továrnu i letiště převzali Němci a využívaly je pro svou výrobu.

Pro letňanské letiště jsou typické malé dvou- a čtyřmístné letouny •  Pavel Dobrovský

Po válce se letecká sláva do Letňan vrátila jen částečně. Těžiště výroby letounů se přesunulo do Vodochod. Tím upadlo v zapomnění i letňanské letiště. Bylo používáno jen podnikovými letadly ČKD a leteckými modeláři. Proměna na veřejné vnitrostátní letiště probíhala teprve od roku 2010.

Provoz v Letňanech

Na Letišti Praha Letňany dnes fungují tři hangáry, čerpací stanice se čtyřmi typy leteckých paliv, recepce a řídicí věž. Ročně tu odbaví více než 35 000 vzletů nebo přistání, přičemž provozní doba je pouze v denních hodinách za světla. Piloti malých letadel i obsluha letiště se totiž orientují především vizuálně, tedy pohledem.

Dispečer na řídicí věži má přehled o všech letadlech v letovém okruhu letiště •  Pavel Dobrovský

Na řídicí věži slouží obvykle jen jedna osoba. Řídící letového provozu musí mít přehled o všech letadlech, která vstoupí do tzv. letového okruhu letiště, do nějž by letoun měl vstoupit pouze v případě, že chce na letišti přistát, nebo z něj naopak startuje. Malá letadla při krátkých přeletech v rámci republiky létají do výšky 300 metrů nad zemí. Pouze při přeletech na větší vzdálenosti udržují letovou výšku do tří kilometrů. 

Propojení se sousedy

Letový okruh kbelského letiště je v těsném sousedství s letňanským. Obě letiště spolu musí být v neustálém kontaktu a vzájemně vědět o pohybu svých letadel. Řídicí věže jsou proto propojeny. Nijak si ale do provozu nezasahují. Piloti malých letadel si využití letiště nemusí rezervovat předem.

Pohled na travnatou plochu letiště z letadla •  Profimedia.cz

Stačí, když se ohlásí vysílačkou v blízkosti letiště, že zde chtějí přistát a obsluha věže už jim dá patřičné instrukce, kterou dráhu a z které strany mají použít (přistává se ideálně proti větru) a kdy zahájit přistávací manévr. Na letišti rovněž funguje hned několik leteckých škol. Víte, že pilotní průkaz na letoun v kategorii ultralight můžete udělat už od věku 15 let?

Akce na Letišti Praha Letňany:

Přijďte na oslavu 100 let! 

V sobotu 7. září proběhne na letňanském letišti Den letiště, které jubileum velkolepě oslaví letovými i statickými ukázkami více než sta historických i současných letadel. Přijďte se podívat, akce je zdarma a ábíčko bude také u toho, protože je mediálním partnerem.

Do oblak s nohama na zemi: Pilotem L-410

Do oblak s nohama na zemi: Pilotem L-410

eNGéčko nové generace: Jak se vyrábí český letoun Aero L-39NG

eNGéčko nové generace: Jak se vyrábí český letoun Aero L-39NG

České letištní majáky SQUID hlídají bezpečnost po celém světě

České letištní majáky SQUID hlídají bezpečnost po celém světě

Články odjinud