Když sociální sítě před téměř dvaceti lety začínaly fungovat, vypadalo to na nich docela jinak než teď. Převažovaly profily kamarádů, jejich osobní příspěvky, fotky a novinky. Jenže s postupem času začala hlavní stránka, zvaná v angličtině feed, působit výrazně odlišně.
Příspěvky firemních profilů a politiků se tu střídají s reklamami a spamem. V komentářích se vzájemně hádají lidé, kteří se vůbec neznají. Spousta dříve nadšených uživatelů dnes tvrdí především o Facebooku, že jde o toxické místo, které již nemají důvod navštěvovat.
Virtuální pohřebiště na Facebooku
Pro provozovatele sociální sítě je to samozřejmě problém, protože s úbytkem uživatelů přichází také o příjmy z reklam. Nejde přitom jen o zcela zrušené profily, ale i o ty, které jsou aktivní málo nebo vůbec.
Matematici navíc upozorňují, že podle jejich propočtů bude na Facebooku okolo roku 2060 více profilů lidí, kteří zemřeli, než těch stále živých. Je ale velmi těžké odhadovat, zda touto dobou budou sociální sítě vůbec ještě existovat v podobě, jak je dnes známe.
Generativní umělé inteligence
Nejnovější nápad, jak celou situaci s nedostatkem vzájemných interakcí řešit, zahrnuje využití generativní umělé inteligence. Sítě by měly doslova zaplavit profily neexistujících lidí, jejichž vzhled i zprávy si vezme na starost právě UI. Tomu, že jde o dobrý nápad, věří jak šéf společnosti Meta Mark Zuckerberg, tak její viceprezident pro oblast umělé inteligence Connor Hayes. Proti je naopak většina stávajících uživatelů.
Jak má umělá inteligence znovu rozjet zábavu na odumírajících sociálních sítích?
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.