Poslední den loňského roku byla v Číně uvedena do provozu první komerčně využívaná magnetická vysutá dráha Transrapid. Do této doby jezdil tato netradiční dopravní prostředek jen na testovacím okruhu v Německu, nyní již vozí první cestují mezi Šanghají a tamním letištěm.
Již více než dvacet let se němečtí inženýři věnují realizaci myšlenky nového způsobu přepravy cestujících a drobnějšího zboží pomocí bezdotykového vozidla při značně vysokých rychlostech. V roce 1979 předvedla firma Thyssen-Henschel v Hamburku první vozidlo Transrapid, pohybující se nad speciální dráhou, nadzvedávané elektromagnety a poháněno lineárním elektromotorem.
V Číně se již nyní intenzivně uvažuje o dalších tratích Transrapidu. Do začátku roku 2003 má být rozhodnuto o prodloužení trasy z Šanghaje do zhruba 200 km vzdáleného města Chang-čou. Ke stejnému termínu se má rozhodnout o stavbě magnetické visuté dráhy v délce asi 1 300 km mezi Pekingem a Šanghají. Na příslušné studii se již pracuje. Čínské plány rozvoje dopravy dlouhodobě předpokládají stavbu nových vysokorychlostních tratí v celkové délce 8 000 km.
Podobné rychlodráhy se plánují i v Evropě, kamenem úrazu jsou však obrovské investice, které jsou na výstavbu takto technologicky vyspělého projektu zapotřebí. Německo zatím upustilo od plánované trasy Berlín – Hamburg, nyní jsou ve hře levnější a kratší varianty jako z Mnichova na tamní mezinárodní letiště (37 km) a trasa Düsseldorf – Dortmund. Také v Nizozemsku a Spojených státech jsou v současnosti zvažovány další projekty vysutých magnetických drah.