Nevyžádané e-maily zahlcují schránky již 25 let

Sdílej
 
Již pětadvacet let otravuje uživatele internetu nevyžádaná pošta, která zahlcuje mailové schránky nejrůznější reklamou. První spam, jak se tyto e-maily označují, byl rozeslán 3. května roku 1978 uživatelům Arpanetu, předchůdce dnešní celosvětové sítě.

Internetový odborník Brad Templeton zveřejnil průzkum, podle něhož byl první spam poslán ještě v dobách, kdy byl internet znám jako Arpanet. V té době ho již devět let používali pracovníci amerických univerzit a státních úřadů. 3. května 1978 přišel marketingový ředitel společnosti Digital Equipment Corporation s nápadem využít dosud nevyzkoušenou formu reklamy a všem uživatelům na americkém západním pobřeží zaslal pozvánku na den otevřených dveří své společnosti.

Foto
Tento počin vyvolal mezi uživateli Arpanetu obrovskou nevoli, a to nejen proto, že se jednalo o nevyžádaný a navíc prý velmi bídně napsaný mail, ale také proto, že svým posláním porušil pravidla této sítě, která měla být čistě nekomerčního rázu. Přesto se však tato forma reklamy rychle ujala a nyní, po pětadvaceti letech, zaujímají tyto otravné zprávy 40% všech poslaných e-mailů v rámci celosvětové sítě internet.
Označení spam pro tento nový způsob inzerce vznikl 31. března 1993, kdy administrátor sítě Usenet rozeslal všem uživatelům jisté diskusní skupiny jeden vzkaz dvěstěkrát. Ti pak označili toto nadměrné posílání nevyžádaných mailů jako spam, podle jedné skeče legendární britské satirické skupiny Monty Python, ve které číšník nabízí návštěvníkům restaurace ke každému pokrmu záhadnou přílohu „spam“.

 

Články odjinud