Motorový vůz M120.001

Motorový vůz M120.001
Sdílej
 
Ve čtyřicátém devátém (č. 19) a padesátém prvním ročníku ABC (č. 2 a 7) jsme uveřejňovali historické tramvaje. K tematice kolejové dopravy se po delší době vracíme s podobnou volnou minisérií Historická železnice.


Předloha modelu

Prototyp vozu byl vyroben roku 1927. Jeho konstrukce vycházela z autobusu Praga NO. Čtyřválcový benzinový motor byl uložen jako u silniční verze na předsunutém místě s kapotou. Vůz neměl klasické nárazníky, pouze provizorní spřahadlo. Kolejový autobus jezdil na trati Čejč - Zaječí a Kopidlno - Bakov nad Jizerou a zůstal pouze prototypem. Zkoušen byl také na středním Slovensku. Z provozu byl vyřazen roku 1936.


Přípravné práce

Model motorového vozu je proti své skutečné předloze zásadně zjednodušen. Některé detaily byly vypuštěny zcela, jiné jsou pouze naznačené kresbou. Práce na modelu tak jistě přinese radost i pečlivým začátečníkům. Vystřihovánka však obsahuje poměrně velký počet drobných částí, které nebylo možné doplnit lepicími chlopněmi, a proto je nutné tyto díly lepit tzv. natupo. Pracujte proto pečlivě a se stavbou nepospíchejte. Některá místa pro nalepení nebylo možno pro nedostatek místa na dílu označit číslem. Z tohoto důvodu se držte návodu a návodné kresby.

Díly vystřihovánky označené čísly s červenými terči podlepte silnějším (asi 0,8& - 1 mm) kartonem. Ostatní díly podlepte obyčejným kancelářským papírem. Místa ohybu papíru, která je třeba narýhovat tupým nožem, jsou značena černým trojúhelníkem (ohyb ze strany tisku) nebo čerchovanou čarou .-.- (ohyb z rubu tisku). Místa, která je třeba vyříznout, jsou značena červenou úhlopříčkou. Hrany a lomy jednotlivých dílů retušujte příslušným odstínem vodové barvy již během lepení.

Návod na slepení

Z dílů 1 a 2 slepte vozovou skříň. Vytvarujte a přilepte spodní část skříně 3. Z dílů 4 a 5 slepte část patřící pod kapotu motoru a přilepte ji ke skříni. Pokračujte sestavením podvozku 6, 7 a 8. Podvozek přilepte k vozové skříni. Z dílů 9, 10 a 11 složte kryt motoru a přilepte ho na místo. Na hranu masky chladiče nalepte proužek 12.

Vozovou skříň zakryjte střešním dílem 13. Díl lepte postupně od přední části směrem dozadu. Přilepte opatrně přední díl střechy 14 a zadní díl 15. Do střední části doplňte díl 16. Střechu dokončete umístěním ventilátoru 17. Na vyznačená místa na podvozku nalepte navýšení kol 18 (4x). Po obvodu podlepených kol 19 (4x) nalepte začišťovací pásky 20 (4x). Takto upravená kola přilepte k dílům 21 (4x). K zadním kolům přilepte brzdicí špalky 22 a 23, dále pak do zadní části podvozku nalepte díl 24 a mírně zaoblený díl 25.

Chcete-li, můžete si ze slabého drátku (délka 3-4 mm) nabarveného načerno vyrobit výfuk. Výfuk mírně vyčnívá z úrovně karoserie. Přilepte schůdky 26 a 27. Do čela vozu přilepte díl 28. Chcete-li, vyrobte si opět z drátku startovací kliku a přilepte ji na vyznačené místo (její tvar a velikost jsou naznačeny modrou linkou ve vystřihovánce). Vytvarujte a přilepte díly 29 a 30. Z dílů 31 (4x) a 32 (4x) slepte reflektory a nalepte je na vyznačená místa. Nalepte madla 33 a 34. Na vyznačené místo nalepte drobné díly 35 (2x). Spřáhlo 36 z rubu začerněte a přilepte k zadní části vozu.

Šikovní modeláři mohou zátku chladiče, kliky, panty apod. zdůraznit kapkou tužšího disperzního lepidla a po zaschnutí nabarvit. Model tak získá na plastičnosti.

Chcete-li vytvořit malé dioráma se situací na prvorepublikovém nádraží, pokračujte ve stavbě. K vystřiženému podstavci 37 ještě před slepením nalepte koleje s pražci slepené z dílů 38, 39, 40, 41 a 42. Z kartonu 11 x 7 cm vyrobte spodní část stojánku 43 (není součástí vystřihovánky). Nalepte pozadí 44. Dioráma osaďte figurkami 45, 46, 47 a 48. Budete-li chtít, přilepte k podstavci cedulku s označením vozu 49.



TECHNICKÁ DATA

Délka: 8,82 m
Počet míst k sezení: 29
Nejvyšší rychlost: 55 km/h
Výrobce: ČKD Praha

Konstrukce a slepení modelu Michal Dudáš

 

Články odjinud