Komiksový tuning - Nepraktický, ale krásný

Komiksový tuning - Nepraktický, ale krásný
Sdílej
 
Vozítka jako vystřižená z šíleného komiksu vyrábí motocyklový nadšenec Petr Netík. A není divu. Nejty, jak mu přezdívají přátelé, je nejenom zapálený motorkář, ale také kreslíř a autor originálních komiksů.

Upřímně řečeno, žádné z Nejtyho vozítek není příliš praktické. Považte sami: bicykly nejsou vybaveny motorem, a jejich pohon tudíž závisí pouze na fyzické zdatnosti jezdce. Nemůže však počítat s pohodlností běžného jízdního kola. Tady se dočká poměrně těžkého převodu, který je obtížný i při jízdě po rovině, natož při mírném stoupání.


Autíčko skýtá pohodlí o něco více, alespoň co se týče pohonu, protože je vybaveno spalovacím motorem. Ani tak to není dopravní prostředek na delší vyjížďky, a když vezmeme v úvahu, že jezdec má volant vražený v rozkroku, aby se do auta vůbec usadil, nedá se mluvit ani o bezpečnosti. Avšak co všechno vozítka ztrácejí na praktičnosti, bohatě dohánějí kráse.

A právě tady hrají prim. Jsou totiž určena výhradně k obdivu na různých motorkářských srazech a tuningových párty, které Petr Netík hojně navštěvuje a na kterých si tyto stroje můžete se svolením konstruktéra dokonce vyzkoušet.


Bimbos Racer


Základ rámu tohoto oranžového krasavce je z třícentimetrové překližky, k níž jsou přišroubovány kovové součástky. Tato konstrukce je pak překryta sklolaminátem, který po vybroušení a nalakování tvoří kompaktní, dokonale vyhlazený a lesklý povrch a který také rám zpevňuje.
Zadní kolo s ráfkem z motokáry je k rámu upevněno letmou montáží. Malý průměr hnaného kola alespoň trochu kompenzuje velký tác na klice šlapání. Zadní kolo je dost neúčinně brzděno špalíkovou brzdou. Přední kolo má ráfek desetipalcový a pochází ze zadního kola skútru, jen loukotě byly nahrazeny výpletem. Brzda je tu kotoučová pro horská kola. Řídítka a přední vidlice jsou z nerezových a duralových součástí a sedlo plní funkci spíš okrasnou.

Fulda

Tento rádoby trhač asfaltu dostal název po výrobci pneumatik, protože pneumatika s nápisem Fulda je jeho nejvýraznějším prvkem. Nejty původně toto vozítko zamýšlel jako odrážecí koloběžku, tedy s pohonem pomocí odrážení se nohama od země. Později zjistil, že takto je Fulda zcela neovladatelná, proto musel konstrukci přehodnotit a vozítko dostalo šlapací pedály.

Základem rámu je kovová konstrukce opět obalená sklolaminátem s perfektní povrchovou úpravou. Přední kolo pochází z motokáry a je brzděno klasickou cyklistickou brzdou. Vzadu kraluje třináctipalcový ráfek připevněný letmou montáží, který je brzděný hydraulickou brzdou z horského kola. Pneumatika má šířku 205 mm. O co lépe se na Fuldě na rozdíl od Bimbose sedí, o to hůře se na ní šlape.


AC Shelby Cobra minimotokára


Asi nejhezčí mazlík z Nejtyho stáje je funkční miniatura sportovního automobilu AC Cobra. Ta je, jak už jsem zmínil, hnaná spalovacím motorem, čtyřtaktem o obsahu 50 ccm z malého motocyklu Kentoya. Autíčko je navrženo tak, aby bylo co nejmenší, a přitom stále ještě uvezlo dospělého člověka.

Z tohoto záměru tak vznikla karikaturní zmenšenina v poměru 1:3 k originálu. I když se může zdát, že jde jen o líbivou sklolaminátovou karoserii naraženou na motokárovém podvozku, není to zdaleka pravda. Vzhledem k uložení motoru vpředu se celá konstrukce auta od motokáry výrazně liší a jediné, co ji s ní spojuje, jsou ráfky kol s pneumatikami.

Jízda v malé kobře není pro dospělého člověka nijak pohodlná, ale je překvapivě rychlá. Autíčko dokáže na rovině upalovat až padesátikilometrovou rychlostí!


Petr "Nejty" Netík


Věk: 41
Bydliště: Opočno
Profese: novinář, ilustrátor
Záliby: motorky, tuning, komiks

Motocykl: JPS (přestavba z Kawasaki Zephyr 750 ccm)
Vztah k ABC: "Velmi kladný. V dětství jsem ABC četl a stále ho považuji za nejlepší časopis pro mládež. Myslím, že i značnou měrou přispěl k mé oblibě kreslení komiksů a modelaření, které mi vydrželo dodnes."

 

Články odjinud