Mezi největší problémy vojenských útočných operací patřilo vždy překonávání vodních toků. Na menší stačily můstky a mosty. V Evropě většina velkých řek teče ze severu na jih nebo naopak. Představují tak účinnou překážku pro pěchotu i pro vozidla všech typů.
Způsobů, jak se dostat na druhý břeh suchou nohou, nebylo mnoho. Ženisté buď postavili pontonový most, u kterého jsou pilíře nahrazeny loděmi, nebo realizovali přepravu pomocí lodí a člunů, jež však bylo nutné obtížně převážet a skládat na vodu. Proto se za druhé světové války objevila první obojživelná vozidla. V jejich konstrukci je spojeno pozemní kolové nebo pásové vozidlo a loď. K vodě dojedou sama, vjedou do ní, dokážou sama plout a také z ní vyjet.
Pramice, nebo tank?
Od druhé světové války obojživelná vozidla narostla, takže v současnosti jsou schopna přepravovat i nákladní automobily a tanky. Jedním z nejznámějších typů je pásový obojživelný transportér PTS. Byl zkonstruován a vyráběn v bývalém Sovětském svazu. Tento typ používá také naše armáda, konkrétně ženijní a záchranářské jednotky. Vozidla PTS se osvědčila především v dobách povodní.
Během povodně v roce 2002 zachránili vojáci pomocí PTS mnoho lidských životů, zvířat i majetku. Obojživelný transportér PTS připomíná tvarem karoserie pramici nebo ponton. Uvnitř se vpředu nachází pracoviště osádky - řidiče a velitele vozidla. Za nimi se nalézá rozměrná plocha, na které lze přepravovat osoby a techniku.
Zelený a oranžový
Pod podlahou nákladové plochy vozidla je instalován tankový motor, nádrže, pohonná soustava a také výkonná čerpadla pro případ vniknutí vody. Po zemi se PTS pohybuje pomocí pásů, jež mu umožňují zdolávat i terénní překážky a rozměklé břehy řek. Na velké vzdálenosti slouží k přepravě PTS podvalník s tahačem.
Ve vodě se PTS pohybuje pomocí dvou lodních šroubů, které se nacházejí na zádi. Kvůli většímu výkonu a také lepší ochraně jsou umístěny v tunelech. Pohání je stejný motor jako pásový podvozek. K řízení ve vodě slouží kormidla, po jednom za každým šroubem.
Pro jednodušší nastupování vojáků a nájezd techniky je zadní čelo karoserie sklopné, takže tvoří šikmou rampu, která spojuje nákladní prostor PTS se zemí. Vozidla PTS je možné vidět jak v klasické zelené, tak i v oranžové barvě, která patří záchranářským jednotkám.
Technická data
Hmotnost: 17 t
Délka: 11,4 m
Šířka: 3,3 m
Výška: 2,8 m
Užitečné zatížení: 10 t
Max. rychlost na zemi: 42 km/hod.
Max. rychlost na vodě: 11,5 km/hod.
Video ukázka vyprošťovacího tanku VT72 a plovoucího transportéru PTS 10:
>