Policie ve vzduchu - Dohled zpod vrtulí

Policie ve vzduchu - Dohled zpod vrtulí
Sdílej
 
Oblohu často pročesávají vrtulníky. Nejsou sice polepené heslem Pomáhat a chránit, přesto mnohé z nich patří Ministerstvu vnitra ČR a provozuje je Policie České republiky - letecká služba.

Podle všeobecně rozšířené představy jsou policisté mužíčci jezdící v bílozelených feliciích a vybírající pokuty. Málokomu dochází, že pořádkové jednotky mají ještě další složky, které pracují i mimo pevný povrch. Jednou z nich je letecká služba.


I když se to zdá nepravděpodobné, tato jednotka letos slaví 73. výročí svého založení: 1. července roku 1935 začalo nad československým územím létat pět četnických hlídek v dvouplošníkových letadlech. "Do současné podoby se služba dostává v roce 1993 po rozpadu federace," vysvětluje plukovník Vladimír Panenka, šéf Letecké služby Policie České republiky.

I na horách


Hlavní letecká základna je nyní na ruzyňském letišti, několik jednotek je i v dalších krajských městech (viz box Odkud startují). "V Praze sídlí vedení celého útvaru, centrální servis, technická údržba a výcvikové středisko pro naše muže," dodává Panenka.

V ruzyňských hangárech stojí tři typy vrtulníků (viz box Používané stroje). Podle hmotnostních kategorií se dělí na dva lehké a jeden střední. Některé slouží už sedmnáct let - například lehké stroje Bo 105 CBS. "V současné době je využíváme už jen pro hlídkovou a výcvikovou činnost, do akce se nedostanou," upřesňuje Panenka.

Hlavní činností vzdušných jednotek je podpora pozemních sil. Především dokážou rychle přepravit muže nebo technické pomůcky do obtížně přístupných míst, důležitými úkoly jsou i záchranné nebo pátrací akce. Pomáhají i lékařům při transportu zraněných a hasičům při likvidaci lesních požárů pomocí zavěšených vaků plných vody. Pohotovostní vrtulník je nasazován i při pátrání po letadlech v případě zachycení nouzového signálu. "Při záchranných akcích je používá také horská služba," doplňuje výčet Vladimír Panenka.

Evropská kvalita


Policejní vrtulníky ukázaly své schopnosti při událostech, které doprovázela náročná bezpečnostní opatření. Těmi byly například pražský summit Severoatlantické aliance v roce 2002 nebo zasedání Mezinárodního měnového fondu v září 2000. Policisté ve vrtulnících dohlíželi na pořádek, monitorovali demonstrace a přepravovali významné osobnosti.

Nejtěžší zkouškou prošly při katastrofálních povodních v roce 1997 a 2002. Vrtulníky zachraňovaly životy a prokázaly svou nenahraditelnost: do rozsáhlých zatopených oblastí se dostaly jako jediné stroje s lidskou posádkou a z výšky objevovaly "trosečníky". Ani lodě se totiž nemohly pohybovat v silném proudu mezi střechami domů a korunami stromů.


Tyhle zkušenosti a připsané úspěchy dělají z policejní letecké služby jednu z nejkvalitnějších jednotek celé české policie. "Jak leteckou technikou, tak kvalitou posádek a rozsahem letových úkolů patříme k předním policejním a záchranným leteckým jednotkám Evropy," pyšní se plukovník Panenka.

Až se zase někdy budete dívat na helikoptéru na obloze, je docela pravděpodobné, že to bude některá z těch policejních. Policisté totiž nesedí jen v těch bílozelených felicií. Ale to už víte.


Odkud startují


Letiště Praha-Ruzyně
Letiště Brno-Tuřany
Fakultní nemocnice Hradec Králové


Používané stroje


1. Lehká kategorie: Bo 105 CBS - 2 kusy (v provozu od roku 1991) EC 135 T2 - 7 kusů (v provozu od roku 2003): vhodné pro základní policejní nasazení a záchrannou činnost

2. Střední kategorie: Bell 412 HP + 412 EP - 5 kusů (v provozu od roku 1993), univerzální stroje vhodné pro většinu policejních zásahů, evakuaci ohrožených osob i záchranné akce


Moderní stroje v hangáru po wehrmachtu


Jak vypadá centrála letecké policie?


Hlavní základna policejní letecké služby je na pražské Ruzyni. Těsně sousedí s runwayí, kde co chvílí vzlétají a přistávají letadla. Zkrátka aviatické centrum Česka.

Základna sídlí v nízké budově areálu starého ruzyňského letiště. Ale i přes svou malou výšku ukrývá objemné dvojhangáří pro dvoumotorové helikoptéry. V jedné části jsou tři vrtulníky v pohotovosti, v druhé - oddělené plentou - jsou další bez jednotlivých kusů opláštění, tady se opravují.


U vrat pod dřevěnou střechou si uvědomíte, že hangár není nejmladší. "Byl sem přestěhován po druhé světové válce z Chebu," říká k tomu plukovník Vladimír Panenka, šéf Letecké služby Policie České republiky. Původně jej postavila německá Luftwaffe pro výcvik svých pilotů na území protektorátu. Zcela logicky nevyhovuje dnešním požadavkům - podle Panenky z něj uniká teplo a nové helikoptéry EC 135, jejichž pořizovací cena se pohybuje kolem pěti milionů eur, by měly být garážovány v lepších podmínkách.

Vedle nejnovějších strojů tu stojí i starší helikoptéry Bell (jedna v úpravě pro záchrannou službu) a dvě stařenky Bo. Právě tento typ si pamatuje největší nehodu v novodobé historii policejní letecké služby. "Bylo to nad Orlíkem," vzpomíná Panenka na rok 1999 a cvičení Útvaru rychlého nasazení. Při seskoku se parašutista zachytil o lyžnici, šňůry padáku se zamotaly do rotoru a malý nouzový padák zničil směrovou ocasní vrtulku. Stroj se pak zřítil do lesa.

Vedle takovýchto výcviků se helikoptéry zúčastňují i akcí. Při monitoringu demonstrací využívají speciální kameru s infračervenou termovizí. Může kamera například při fotbalu detailně zaměřit tváře výtržníků, napadá mě v souvislosti s nedávným fotbalovým zápasem v Praze. "Přesná čísla zveřejnit nemůžeme, ale zrovna dneska jsem se dozvěděl, že kamery mají přiblížení v řádech kilometrů," odpovídá u obrazovky termovize hlavní technik Tomáš Jirman.

Díky tomuto zařízení helikoptéry pomáhají i při pátrání po pohřešovaných. "Termovize lidem zjednodušuje práci. Už nejsou potřeba rojnice stovek policistů," vysvětluje Jirman. A co takhle ostřelovači na palubě, jak je známe z amerických filmů? "Řídíme se civilními předpisy a ty zakazují shazování jakýchkoliv předmětů," říká Panenka. "Když ale musím splnit úkol, podle nutnosti si musím předpisy přizpůsobit. Třeba tím, že při pátrání letím nízko," uvažuje.

Venku před hangárem čeká v pohotovosti vrtulník se zdravotnickým vybavením. Jeho úkolem je zachraňovat životy nebo převážet orgány k transplantaci. Takhle jim ty nízké noční průlety lehce odpustíte.

 

Články odjinud