Konec CD? Proč nemá cenu je chránit

Konec CD? Proč nemá cenu je chránit
Sdílej
 
Naše generace se možná dožije toho, že klasická cédéčka budeme brát jen jako vzpomínku na staré časy. Ale to neznamená konec hudebního byznysu. Spíše jeho posun blíž k posluchačům.

Před deseti lety by to znělo jako utopie. Svět bez hudebních nosičů. Mít co největší stojany plné stříbrných kotoučů a discman s co největší protinárazovou pamětí tehdy znamenalo být in. Jenže s příchodem formátu MP3 nastal pro běžné uživatele zlom.

Proč si na cesty brát haldy cédéček, když si je stačí na programu, zdarma staženém z internetu, překonvertovat ve vysoké kvalitě do formátu MP3 a pak si z počítače jen stáhnout třeba deset alb do přehrávače velikosti krabičky od sirek? Aktivní posluchači si na tenhle model zvykli rychle, hudebníkům to nějaký ten rok trvalo a vydavatelství zůstávají pořád v křeči.


O tom, že přechod k novým technologiím nebude úplně bez problémů, svědčí i některé reakce na článek Revoluce? (ABC 4/2008), kdy se tradiční posluchači ozvali, že i hudebníci musí za něco žít a jejich jediným zdrojem je prodej alb. Kdysi, když neexistovala zdravá konkurence, tomu možná tak bylo, ale situace se změnila.

Pokrok totiž i v tomhle odvětví způsobil právě "pan internet". Teď ovšem nemluvíme o tom, když někdo nelegálně nahodí na pirátské sítě nebo servery album a odtud si ho pak stáhnou tisícovky posluchačů; mluvíme o internetu jako kanálu mezi posluchačem a hudebníkem.

O tom, že není všechno v pořádku (tedy v takovém, který by si přály velké nahrávací molochy), hovoří některé statistiky. Například v USA klesl prodej hudebních alb v roce 2003 o 23 procent proti roku 2000. Nemusíme chodit ani tak daleko - postačí klidně i obrovská německá ekonomika. V roce 2002 se tam prodalo o 11,3 procenta méně desek než v roce předchozím.

Jistě, i statistiky se někdy pletou a neměla by se jim přisuzovat velká váha, ale pokles o bezmála jednu čtvrtinu tržeb v USA je zarážející. Vysvětlení je jednoduché. V zemi, kde má skoro každý teenager iPod a denní přístup na internet, se rozbujelo zpoplatněné stahování. Hlavně přes appleovskou aplikaci iTunes, která si získala velkou oblibu i mezi muzikanty.
Podle tohoto internetového "obchodu" vznikla i spousta dalších. Večer si vyberete z postele libovolné album, naposloucháte ukázky jednotlivých skladeb a ty, které se vám líbí (nemusí jít o celé desky!), si jednoduše za poplatek (maximálně do 35 korun) stáhnete k sobě do počítače a pak do přehrávače.

"Na českém trhu byla díra, my jsme ten byznys vlastně spustili," vzpomíná na podzim roku 2006 Petr Peřina, šéf projektu i-legalne.cz, české obdoby klasických internetových obchodů. Jak hodnotí dosavadní průběh? "Co se týká počtu zákazníků, měli jsme zhruba podobná očekávání, ale počet stažení jsme čekali vyšší." Co to přesně znamená? "Měsíčně si od nás uživatelé stáhnou 30 tisíc písniček," odpovídá Peřina.

Díky i-legalne.cz přišly na český hudební trh singly. Tedy jakési ochutnávky chystaných alb s hitem, který by měl zaručeně bodovat a navnadit posluchače na celou desku. Co je v zahraničí nutnou samozřejmostí, k nám přišlo až s Peřinovým projektem.

Nyní je poměr mezi fyzickým a digitálním prodejem zhruba 90 ku 10. Do čtyř let se však očekává vyrovnání na 50 ku 50. "I z toho důvodu, že počítačová gramotnost je tady vysoká. Mnoho z našich zákazníků jsou důchodci," vysvětluje Peřina.

Statistika je statistika, ale hlavní jsou výhody. "Pro posluchače je to pohodlné, rychlé a hlavně mají podstatně širší nabídku než v obchodě," reaguje Peřina. A co to znamená pro hudebníky? "Můžeme jim dělat kampaně, odkomunikujeme to přes web. U nás vydaný singl je nejlepší promo," zasvěcuje mě do tajů marketingu.

I když by se mohlo zdát, že zatím všemocné major labely vidí v internetu největšího soupeře, česká situace je poněkud jiná. Možná je to i kvůli tomu, že jsme poměrně malý trh, který není pro světové centrály natolik důležitý. "Velká vydavatelství jsou pro nás hlavní partneři, ze začátku nám hodně pomohla," vysvětluje Petr Peřina. Podle něj v tom hraje roli i to, že vydavatelské molochy nyní zažívají odliv hudebníků. Ti se postaví buď na vlastní nohy, nebo míří do menších vydavatelství, která jim poskytují osobnější zázemí.

Ale úspěch už zažívají i ti, již se rozhodnou svou desku vydat čistě jako MP3 release na internetu. "Rozhodně mají šanci. Souvisí s tím ale i dobré PR a reklama pro desku. Většina takto vydané hudby navíc není pro masového fanouška a ve svém okruhu tak úspěch zaznamená," reaguje Peřina.


Jedním z těch, kdo vydává své tracky ve formátu MP3, je ostravský producent Lukáš aka Andels. "Mít svou skladbu na vinylu je určitě velká machrovina, ale na druhou stranu se MP3 lépe rozšiřuje," uvažuje Lukáš. Vydat skladbu ve formátu MP3 je i mnohem jednodušší než klasický release. Vydavatelství v těchto případech nepotřebují velké zázemí, stačí jim třeba jen jedna místnost s dobrým počítačem, rychlým připojením na internet, dobrým vkusem a štěstím na mladé talenty. "Kdo dnes dělá kvalitní hudbu, začínal na nule, postoupil k digitálnímu labelu a až později jej oslovilo klasické vydavatelství. Digitální labely nekladou takové požadavky jako klasická vydavatelství," dodává k tomu Lukáš.

Jak pro insidery, tak pro aktivní posluchačskou většinu, která si nenechá diktovat rádiové trendy a hudbu hledá sama, je internetová distribuce a formát MP3 výhodou. "Normální lidi, jako jsem já, už s sebou netahají discmana. Radši si vezmou MP3 player. V tomhle je už CD nosič starou záležitostí," shrnuje Lukáš.
Foto




Slovníček


label - vydavatelství
major label - velká vydavatelství soustředící hlavní kapitál v hudebním byznysu
release - vydání
PR (public relations) - obor, který učí, jak propagovat výrobky v médiích
insider - odborník; ten, kdo se vyzná
player - přehrávač




Český originál


Ohm Square

Legenda české elektronické hudby - kapela Ohm Square - vydala na konci dubna album Taking Shape. Do obchodů se zřejmě vůbec nedostane (skupina vyrobila jen 200 nosičů), ale posluchači si je můžou stáhnout z jejich internetových stránek. Nepotřebujete platební karty, stačí mobil a na něm minimální kredit 99 korun. Právě tolik totiž třináctiskladbové Taking Shape stojí. Pokud si budete chtít koupit jen několik písniček, vyjde vás jedna na 15 korun.


Videoklip:Ohm Square - I Need Love (Love Classics, 2005)





Webové stránky:

(www.i-legalne.cz)


(www.iTunes.com)


(www.junodownload.com)


(www.beatport.com)


(http://myspace.com/vodkaredbullrecords)





Lukáš aka Andels


(www.myspace.com/andelsdnb)

 

Články odjinud