Reactable - hudební stůl

Reactable - hudební stůl
Sdílej
 
Tvoření hudby přestává být výsadou "vyvolených", tedy producentů. Technologie se přibližují normálním smrtelníkům a jejich ovládání je jednodušší. Jako třeba fenomenální zařízení Reactable.


Jedním z mála Čechů, který měl možnost se s tímto španělským vynálezem setkat a pořádně si jej osahat, byl našim čtenářům dobře známý Martin Vejvoda aka Limyth (viz ABC č. 22/2007) na loňské Red Bull Music Academy (viz ABC č. 23/2008). "Na přednášce nám Reactable představil jeden z jeho tvůrců Sergi Jordà. Klasický "šílený" vědec vášnivě vyprávěl, jak celý vynález vznikl a že je to pětiletá práce čtyřčlenného vědeckého týmu," vzpomíná Martin.

Co je na Reactableu tak novátorského? Inženýři za přispění řady muzikantů vyvíjeli od roku 2003 přístroj, který by umožnil využít jak možnosti živého hraní, tak všechny výhody elektronického hudebního programování. Tedy vložit lidský element do strojově programovatelné hudby a ovlivňovat její tok.


Jako intuitivní ovladač


"Reactable vypadá jako kulatý stůl z umělé hmoty. Na vrchní desku kladou hráči kostičky a destičky s různými symboly, které se propojí světelnými paprsky, aby bylo vidět, které předměty na sebe zrovna reagují. Kostičky představují zvuky, destičky efekty, jimiž můžete zvuky ovlivňovat.

Zespoda to snímá kamera a informace vysílá do připojeného počítače, který představuje zvukovou banku. Vše se totiž ve skutečnosti děje v počítači a Reactable slouží jako velmi intuitivní ovladač," vysvětluje Martin vlastní zkušenost. Španělé vlastně nepřišli s nijak novátorským nápadem, jak trefně připomíná Martin, jde jen o jinou podobu běžně používaných midi-controllerů. "Tedy ruční a efektivní ovládání toho, co se děje v počítači," dodává.

Hodně muziky za hodně peněz


Mohlo by se zdát, že Reactable je další z řady laboratorních vynálezů, ale možnosti jeho využití tohle zdání vyvracejí. U tohoto stolu se totiž může sejít víc lidí zároveň a v jedné chvíli promítat několik svých představ do rodící se hudby. Tato interaktivita a "kolektivní muzika" je to nejdůležitější, co Reactable přináší.

A navíc - každému z nás umožňuje proniknout do podstaty hudebního materiálu a zkusit si vytvořit něco vlastního. Do počítačové zvukové banky je možné vkládat i vlastní hudební samply a zvuky nástrojů. Jediným problémem tak zůstává vysoká cena. Zatím se pohybuje v řádech tisíců dolarů, postupně by se však měla snižovat. "Bude potřeba si počkat, než se z úžasného vynálezu stane běžné spotřební zboží. Za nějakou dobu k tomu určitě dojde," uvažuje Martin.

Nástroj, nebo hračka?


Nad celým univerzitním projektem nyní visí otazník: můžeme Reactable považovat za regulérní hudební nástroj, nebo jde jen o hračku, která nás zasvětí do elektronické muziky? "Říkal bych tomu klidně hudební nástroj," bere si slovo Martin. "Reactable je další krok, jak usnadnit práci s počítačem," dodává.

Za pár let, až vývojářský tým představí jednodušší verzi Reactableu, a klesne tak jeho cena, nahradí možná klasické elektrostavebnice pro kluky, kteří chtějí pochopit základní zákonitosti elektrického proudu. Stejně jako tyto stavebnice odkrývá i Reactable jedno z tajemství, které sice všichni používáme, ale rozumí mu jen málokdo.

Kdo jej používá


Zatím jediný světově známý muzikant, který Reactable používá na koncertech, je islandská zpěvačka Björk. "Je asi jedna z mála, kdo si ho zatím může dovolit. Samozřejmě tím tvůrcům dělá skvělou reklamu, možná ho má i zadarmo... Je to nespravedlivé," směje se Martin.

Jak vypadá běžné použití Reactableu, můžete zjistit zde...





 

Články odjinud