Vydat se do severomoravské Kopřivnice v polovině února za sněhové bouře sice nebyl nejlepší nápad, ale exponáty v místním technickém muzeu za to stály. Zatímco v několika patrech dostaly prostor osobní vozy místní továrny Tatra, v jediné přízemní hale se tlačí několik nákladních vozidel, která psala novodobou historii automobilky.
Vedle dvou naleštěných prototypů T 805, v nichž absolvovali svou blízkovýchodní expedici cestovatelé Hanzelka a Zikmund, na sebe strhávají pozornost nákladní vozy. Ať už historická T 138 studentské expedice Lambaréné, z níž vychází i model Jana Tučka, či rudá T 815, na které Karel Loprais vyhrál svou první rallye Paříž-Dakar. My jsme do Kopřivnice vyrazili kvůli legendárním těžkým tahačům T 813, jejichž následovníky Tatra vyrábí dodnes.
"Návěsové tahače se v Kopřivnici dělaly už ve dvacátých letech minulého století," vítá nás kurátor sbírky Technického muzea Tatra Jindřich Arabasz. Legendárním se stal až poválečný T 141. S ním automobilka zaznamenala světový úspěch a zájem o něj projevila řada zemí.
Krycí název Kolos
"V šedesátých letech se na objednávku československé armády začal vyvíjet T 813 s krycím názvem Kolos," pokračuje Arabasz. Tento dělostřelecký tahač se dočkal i civilních mutací se systémem náhonů 4x4, 6x6 a 8x8 určených k přepravě těžkých nákladů.
V podobné koncepci se pokračovalo při konstrukci verze T 815, která byla určena především pro civilní provoz. "Samozřejmě se z nich při konstrukci odvodila i vojenská vozidla, například tahač T 815 Liva, který se v současnosti distribuuje do Spojených arabských emirátů," vysvětluje Arabasz. Originalita a přednost Livy spočívá v tom, že s nákladem vážícím až 12 tun dokáže bez problémů překonat jakoukoliv poušť.
Zatím poslední verzí je T 816 s přízviskem "tank transporter". Uplatňuje se rovněž v arabských zemích, kde ho vojáci používají při záchranných akcích.
O tahačích Tatra
Hvězdou druhé poloviny minulého století byl v československém průmyslu tahač Tatra 813. Povídali jsme si o něm s odborníkem Jindřichem Arabaszem.
Návěsové tahače - například T 25 - se sice v Kopřivnici vyráběly už ve dvacátých letech, ale jaká byla situace během druhé světové války?
Tehdy se v Tatře vyráběla především polopásová vozidla určená pro wehrmacht. Rozvoj výroby tahačů přišel znovu po válce. Šlo hlavně o modely T 141 a na začátku šedesátých let pak T 813.
Odkud přišel prvotní impulz k výrobě T 813?
Byla to přímá žádost armády.
Kdyby neměla její podporu, zřejmě by k vývoji nedošlo?
Tehdejší situace byla taková, že všechno včetně automobilů se vyrábělo jen podle plánu. Tatra dostala za úkol vyrobit určitý počet vozů pro vojáky, zemědělce a podobně.
Jaké přednosti měl tento model?
Hlavní předností jsou podvozkové koncepce. Páteřový rám v sobě skrývá hnací systém, který tak není vystaven vnějším vlivům. Nezávislé polonápravy navíc individuálně kopírují členitost terénu.
Hodně se mluví i o motoru chlazeném vzduchem...
To oceňují především vojáci, protože hnací jednotka je o tento komponent jednodušší. Pamatuji si, že kladné ohlasy nám chodily i ze Sovětského svazu, z polární oblasti Jamalu, kde bylo vzduchové chlazení mnohem účinnější než kapalinové, které často při extrémně nízkých teplotách nefungovalo.
Se zákazníky jste tedy v kontaktu i po prodeji?
S uživateli jsme vždycky bezprostředně komunikovali. Už během vývoje se vozy zkoušejí v jejich budoucích působištích. Koneckonců model T 815 prošel testy v kyrgyzských horských oblastech Ťan-šanu či turkmenské pouště Karakum. Ohlasy jsou většinou dobré.
Tankový tahač T 816 vychází z řady 815. V čem spočívá největší posun?
Zásadní rozdíl je, že T 816 byla vyvíjena už jako tahač pro speciální podmínky, kdežto T 815 8x8 jsme konstruovali nejdříve jako valník. Posláním T 816 je tahat nákladní vozidla a tanky z pouště. Proto má jiné a širší pneumatiky, vyšší výkon motoru a podobně. T 815 je tahač pro běžné podmínky, T 816 je vyvinuta pro tah v poušti.
V Česku na ni asi nenarazíme...
T 816 Tank Transporter se vyrábí především pro arabské země.
Ing. Jindřich Arabasz, MBA
Do kopřivnické továrny Tatra nastoupil v roce 1964, několik let zastával i funkci technického ředitele. Nyní pracuje jako kurátor sbírek Technického muzea Tatra v Kopřivnici.
Které se nám líbí
Liaz 400 Xena
Tahač Xena představila automobilka Liaz (dceřiný závod firmy Škoda) v roce 1996. Designově propracované vozidlo mělo být jednou z jejích posledních možností, jak uspět na trhu kamionů. Aby byl model opravdu lákavý, výrobce jej vybavil zlepšováky srovnatelnými s evropskou konkurencí. Pohodlí řidiče zajišťovala odpružená kabina na vzduchových pístech a americký motor a převodovka. Koupě Xeny byla podmíněna platbou předem, což mnoho potenciálních zájemců odradilo.
Rozměry: 6040 x 2550 x 3580 mm
Maximální rychlost: 121 km/hod.
Zdroj: LIAZ.cz
Tatra 816 Tank Transporter
Tenhle těžký model s magickým náhonem 8x8 vznikl jako vojenská variace rozšířené T 813. Kopřivnická automobilka jím reagovala na aktuální vojenské výzvy: díky náhonu může T 816 převážet na návěsu techniku do váhy 74 tun, a to i na nepevném povrchu včetně pouští. S problematickým terénem se stroj vyrovná díky permanentnímu náhonu všech osmi kol. Díky variabilitě podvozku může T 816 fungovat jako tahač, cisterna či převážet kontejnery. Ve výzbroji ji má řada armád.
Rozměry: 9020 x 2780 x 3510 mm
Maximální rychlost: 85 km/hod.
Kenworth W900
Typický představitel "kamionové školy" ze Států je Kenworth W900 s vystouplým čumákem. Zatímco evropské modely schovávají motor pod kabinu, američtí výrobci jej dávají dopředu, protože má větší objem.
Stejnou hnací jednotkou byla vybavena i Xena. Legendární je i "bezčumákový" Freightliner. Oba stroje svou mohutností vystihují hlavní rozdíl mezi evropskou a americkou nákladní dopravou.
Objem motoru: 12-15 l
Maximální rychlost: 190 km/hod.
Závody tahačů
Už přes dvacet let se jezdí Evropský pohár tahačů, kde se každoročně představuje většina kamionových značek. Na začátku 90. let se v závodech prosadil i český Liaz, jeho jezdec František Vojtíšek se stal dvakrát za sebou vicemistrem Evropy. Jedním z pravidelných podniků je závod na autodromu v Mostě. Papírový model Vojtíškovy liazky řady 110 vyšel v ABC č. 15/2007.
Silniční vlak
Jedna ze směrů, jímž by se mohla kamionová doprava vyvíjet, jsou takzvané silniční vlaky. To znamená, že tahač k návěsu připojí ještě přívěs. Vozidlo uveze o jednu třetinu čeho víc než obyčejný kamion. Zavedení těchto kamionů zřejmě povede ke snížení provozu i ekologického zatížení.