V sobotu 2. září 2006 ráno to vypadá v německé železniční stanici Kinding na vysokorychlostní trati mezi Ingolstadtem a Norimberkem jako každý jiný víkend.
Ospalou atmosféru občas naruší jednotky ICE, které tu můžou jet až 300 km/hod.
Přece jen ale něco nehraje. Na krajní koleji se krčí dvě zelenkavé francouzské lokomotivy. Staromódní krásky CC 7107 a BB 9004, které drží rychlostní rekord elektrických lokomotiv. Na začátku roku 1955 dokázaly francouzským venkovem svištět rychlostí 326, respektive 331 km/hod.
Dnes se má ale přepsat historie. Německá firma Siemens chce se svou lokomotivou Taurus třetí generace stanovit nový rychlostní rekord.
První pokus? Tachometr ukazuje jen 344
Běžně červené lokomotiva přijíždí do Kindingu v šedém nátěru. Za sebou má jen jeden měřicí vagón. S ním vyjíždí i k prvnímu pokusu, kdy zvládne vyvinout rychlost 344 km/hod.
Němečtí konstruktéři a inženýři však mají jinou představu. Po příjezdu lokomotivy zpátky do Kindingu ji posílají znovu "na trať". To už tachometr v lokomotivě i senzory v připojeném voze ukazují 357 km/hod a může se slavit. Po 51 letech se přepisuje historie.
Přehlížené USA
Tak vypadá zatím poslední rychlostní rekord tažných lokomotiv. Tedy alespoň ten evropský.
Se Spojenými státy měl evropský kontinent kvůli vzájemné nevraživosti řadu problémů. A tak třeba vůbec nevnímal, že v roce 1946 se parní lokomotiva soukromé společnosti Pennsylvania proháněla po amerických kolejích neuvěřitelných 227 km/hod. Tenhle ve světě přehlížený rekord měl ještě dohru pro samotnou firmu. Za překročení povolené rychlosti dostala obrovskou pokutu.
Soupravy na dlouhé trasy
Samotnou kapitolou jsou pak vysokorychlostní jednotky, těm už jsme se věnovali vloni (viz ABC č. 22/2008). Ty jsou zpravidla mnohem rychlejší než samotné lokomotivy (viz reportáž na stranách 20 a 21). Důvod je jednoduchý. Protože jsou stavěné především pro překonávání dlouhých vzdáleností, disponují mnohem výkonnějšími motory.
Lokomotivy se brání
Většina odborníků vám řekne, že budoucnost osobní dopravy patří právě těmto vysokorychlostním soupravám. Přesto si však samotné lokomotivy udržují pozici a statečně se náporu TGV, AGV a třeba i těch pendolin brání. Rekord lokomotivy Taurus z roku 2006 je toho důkazem.
Nejrychlejší lokomotivy světa
1. Elektrické
Siemens Taurus 1216050-5 (Rakousko)
351 km/hod. (rok 2006)
2. Parní
Mallard A4468 (Velká Británie)
202 km/hod. (rok 1938)
3. Diesel-elektrické
TEP-80 (Rusko)
271 km/hod. (rok 1993)
Nejrychlejší lokomotivy Česka
1. Elektrické
Škoda 124601-6
219 km/hod. (rok 1972)
2. Parní
"Albatros" 498.106
164 km/hod. (rok 1962)
3. Diesel-elektrické
T 499.0002
178 km/hod. (rok 1975)
Modelová železnice
Železniční modely se staví ve čtyřech měřítkách. Největším je 0 (1:45), druhým H0 (1:87), dalším TT (1:120) a nejmenším je N (1:160). Nejrozšířenějším je H0 a v této velikosti je i největší modelové kolejiště v Česku.
To vzniká v obchodním domě na pražském Andělu. Na začátku července modeláři zprovoznili prvních 115 metrů čtverečních. Finální velikost má však být mnohem větší - železnice má fungovat ve třech podlažích na celkové ploše 2 500 metrů!
Druhé největší kolejiště - trenažér společnosti AŽD - se nachází v Brně. Není ale určené k zábavě. Ve své práci se tu zdokonalují zaměstnanci Českých drah. Na modelu tu třeba zkoušejí, jak fungují nové počítačové hardwary v praxi.
Modelové železnice v Česku
Veřejně přístupné modely v Česku většinou provozují Kluby železničních modelářů (KŽM). Tady jsou některé z nich:
KMŽ Brno (www.kmz-brno.cz)
KŽM Most (www.kzmmost.wz.cz)
KŽM Karlovy Vary (www.kzm-kv.cz)
KŽM Plzeň (www.plzenskadraha.cz)
KŽM Přerov (www.kzm.prerov.cz)
KŽM Praha (www.kzm-praha.cz)
KPŽD Ostrava (www.kpzdostrava.webgarden.cz/)
Největší volně přístupný model je v pražském nákupním centru Anděl City na Smíchově (www.kralovstvi-zeleznic.cz)