Tým CTU CarTech, složený ze studentů Českého vysokého učení technického (ČVUT), jsem sledoval delší dobu. Podařilo se jim něco nevídaného – jako vůbec první český vysokoškolský tým se kvalifikovali na mezinárodní závody Formula Student.
Vlastními silami si sestavili monopost FS.01, několikrát jej předvedli v Česku, udělali pár zkušebních jízd a první srpnový víkend vyrazili na známý německý okruh Hockenheim Ring.
Čekání jako dovolená
„Ten pocit se nedá zapomenout. Několik dní před závody šlo na každém vidět vzrušení. Konečně přišel okamžik, na který jsme se dva roky tvrdě připravovali,“ vzpomíná Pavel Hesterini, jeden ze studentů, na chvíle před odjezdem do Německa.
Aby se formule FS.01 vůbec dostala na okruh, musela nejdřív projít technickou kontrolou, s níž mělo mnoho družstev problém. Protože měl český tým až poslední registrační číslo, čekal tři dny. „Připadali jsme si jako na dovolené,“ usmívá se Pavel.
A pak přišla euforie
Až na ně přišla řada, kontroloři objevili jen několik nedostatků, které se rychle opravily. „Všichni z týmu věděli, že odvedli dobrou práci. Skvělý pocit,“ uvažuje Pavel.
Ta hlavní radost však měla teprve přijít. V disciplíně Autocross, kvalifikaci na hlavní závod, při které se po okruhu prohánělo méně aut, se naplno ukázaly síly FS.01. Mezi nováčky se českému týmu podařilo vybojovat fantastické první místo. „Po projetí cílem přišla obrovská euforie,“ svěřil se pilot Daniel Voborník.
Pavel Hesterini k tomu z boxu dodává: „Piloti nejeli na krev, a tak jsme věděli, že můžeme ještě překvapit. Byli jsme plní očekávání a těšili se na nedělní klání.“
Smolných 400 metrů
Jenže tady se už bohužel nezadařilo. Úpravy před závodem totiž zvýšily spotřebu motoru a formuli došel 400 metrů před cílem benzin. Méně než půl kilometru sice naštve, ale tohle je jediná vráska na skvělém představení CarTechu v zahraničí.
A pražský tým si to uvědomuje. „Víme, jakou cestou máme jít v dalším vývoji vozu a jak se připravit na další rok,“ říká za celý tým Pavel Hesterini.
Ale pro kluky-studenty je ještě pořád prioritou vzdělání. Jak vás na škole vnímají? „Neznám nikoho na akademické půdě, kdo by nám nefandil a odmítal nám s čímkoli pomoci,“ odpovídá Pavel.
Jedinou komplikací tak je, že několik lidí z CarTechu v lednu končí studium, a už tak nebudou moct být součástí družstva. Proto už nyní vybírají jejich nástupce. A to je dost velké lákadlo. Mnohokrát se stalo, že ty nejúspěšnější z Formule Student si pak do svých týmů vybraly stáje Formule 1.
Formula Student 2009
Je to soutěž vysokoškolských týmů, kterým se podaří přihlásit a vlastními silami postavit formuli. Letos se na německý okruh Hockenheim Ring sjelo 78 týmů, pražský CTU CarTech skončil na celkovém 59. místě.
Více informací na www.cartech.cvut.cz
Jedním slovem zábava
Českou formuli FS.01 pilotoval na německém okruhu Hockenheim Ring Daniel Voborník. Jak se mu na vlastníma rukama postaveném monopostu závodilo?
Jaké to bylo vyjet s formulí na Hockenheim Ring?
Nejdříve svazující, ale jakmile jsem se rozjel, vše šlo stranou. Soustředil jsem se jen na jízdu. Po projetí cílem v disciplíně Autocross přišla obrovská euforie, nadšení.
Jak se formule na závodní dráze chovala?
Podařilo se nám postavit vůz, který je rychlý a předvídatelný. Na závodní dráze se nám to podařilo zúročit.
Dostal ses někdy do smyku nebo nějakého problému?
Do akceleračního smyku ano. Pokud se nepřežene, je přínosem. Jedno kolo mě zlobilo elektro-pneumatické řazení, jinak náš vůz fungoval bezvadně.
Čím byl pro tebe okruh jiný než tréninky v Česku?
Přímo na Hockenheimu jsme absolvovali pouze sprint na 75 metrů, zbylé disciplíny se jely v zázemí okruhu. Trať byla hodně hrbolatá, několikrát jsme si s naší formulí skočili.
Nebylo to nebezpečné? Jakou rychlostí jsi jezdil?
V celé soutěži pořadatelé dbají hlavně na bezpečnost, jezdilo se maximálně 110 km/hod.
To ses zřejmě dostal do situace, kdy musíš předjet pomalejší.
Ve Formuli Student je předjíždění zakázáno. Pokud někdo někoho brzdí, musí se rychlejším vozům vyhnout v pruhu pro pomalejší.
Kolik hodin jsi ve formuli najezdil?
Vzhledem k tomu, že testovacích pilotů bylo pět, tak maximálně tři hodiny.
Ale i tak můžeš porovnat, jaké jsou rozdíly mezi formulí a obyčejným autem.
Jiný posez, jiný výhled, větší akcelerace. Největší rozdíl je ale v řízení. Aby člověk zrychlil, musí zacházet s volantem přesněji a razantněji. Co se týče ovládání pedálů, obrovský přínos je použití brzdy a plynu zároveň. Spojku jen na rozjezdu, výjimečně během jízdy. To pravé slovo pro řízení naší formule je zábava.
Takže je na řízení vůbec něco náročného?
To nejde říct konkrétně. Fyzicky i psychicky náročné je to jako celek. Prostě daň za zábavu, kterou jsme všichni piloti měli možnost absolvovat.