Obr lítá nad Evropou

Obr lítá nad Evropou
Sdílej
 
Zatímco největší osobní airbus si do Evropy našel cestu až na konci letošního října, v barvách Singapore Airlines už lítá přes dva roky.

 

S velkou slávou a taky dvouletým zpožděním. Nějak takhle jde popsat pachuť, kterou po sobě v mracích zanechal první start monstrózního Airbusu A380 v barvách Air France-KLM.

Opožděná premiéra

Důvod je jednoduchý. Poslední říjnový pátek se evropská média mohla přetrhnout, aby měla ve svých fotoaparátech či na kameře záběry vzletu největšího osobního letadla. Jenže všem přítomným unikal fakt, že zas o tak přelomovou událost nejde. A380 už totiž přes dva roky lítá pro společnost Singapore Airlines.

Ale zapomeňme na to a nechme se unášet skvělým pocitem, že je docela reálné, že od 20. listopadu, kdy už je letoun zařazen v jízdním řádu Air France, nám občas proletí i nad hlavou.

České součástky

A těšit nás může i jiná věc. Na projektu osobního dvoupatrového letadla, do něhož se vměstná maximálně 820 lidí, se podílela i česká firma. Tradiční jméno Letov dodalo dveře nouzových východů na horní palubě.

My, možní cestující, je snad nebudeme muset nikdy použít. Zato je docela možné, že se v obřím letounů jednou proletíme. Konsorcium Air France-KLM má objednáno celkem dvanáct strojů A380, které nasadí především na mezikontinentální lety. Komerční premiéru si odbyl v pátek 20. listopadu na trase Paříž-New York.

Ovšem společnost Airbus výrobu naplánovala až do roku 2020, celkem by mělo z linek sjet 1200 strojů. A to už by byla hodně velká náhoda, kdyby se pražskému letišti v Ruzyni zavalité krásky A380 vyhýbaly.

Jak vypadá uvnitř

Pro evropskou společnost vybavil výrobce své stroje takto. V ekonomické třídě je 449, v byznys 80 a v první 9 míst. To ale není nic proti službám, jaké na těchto strojích nabízejí singapurské aerolinky.

Pokud máte dost peněz, na trase Singapur-Sydney se můžete proletět v exkluzivní Singapore Airlines Suites. Každý pasažér tu má vlastní místnůstku s celokoženým sedadlem, nezbytností je také postel a LCD televize.

Budoucnost

Až nadcházející měsíce ukážou, jaký osud A380 čeká. V Singapore Airlines zatím žádný velký problém nezaznamenaly. A na druhou stranu je třeba říct, že nepřišly ani žádné velké úspěchy. Pro Air France-KLM je však obří letoun paradoxně nástrojem šetření.

Tím, že se na palubu vměstná více lidí, by měl společnosti ušetřit každý stroj až 397 milionu korun ročně. Pořizovací cena se ale pohybuje v řádech miliard korun. Při současné krizi letecké dopravy na sebe bude Airbus 380 vydělávat asi hodně dlouho.

 

Airbus A380

Výrobce: Airbus S.A.S.
Délka: 73 m
Rozpětí: 79,8 m
Dolet: 17 000 km
Počet cestujících: 820 (maximum)

 

Články odjinud