Tank RAPTOR je sice pouhou fikcí, stejně jako bitva s mimozemšťany u hory Říp, ale pojďme se podívat, jak by podle současných vědeckých a vojenských trendů jednou mohl takový tank budoucnosti vypadat.
S každým novým konceptem tanku byla vždy řešena otázka tří základních veličin: palebná síla, pancéřování a pohyblivost. Ve vývoji tanků byla zlepšována jedna veličina na úkor zbývajících dvou. To se ale změnilo ke konci 20. století vlivem moderních technologií a materiálů, takže těžce obrněný tank už nemusel být nutně nejpomalejší a s nejmenším arzenálem. Jistá omezení ale platí dodnes. Například dojezd je jedním ze základních neduhů přetechnizovaných tanků. Proto se stávají lehce zranitelnými v déletrvajících konfliktech.
Každý konvoj tanků musí doprovázet konvoje cisteren s palivem. Pokud nepřítel tyto cisterny zničí, má vyhráno. Většinou jsou ale cisterny proti podobným útokům dobře chráněny doprovodnými bojovými prostředky. RAPTOR není omezován žádnou veličinou díky moderním technologiím, ani spotřebou paliva, protože atomový reaktor uvnitř tanku zajistí dostatek energie pro chod všech přístrojů, včetně výkonného elektromotoru.
Jako v bavlnce
Pro bezpečí posádky bylo vynalezeno hned několik mechanismů. Kromě obyčejného pancéřování se začaly používat i tvrzené plasty, kevlarové pláty, keramické destičky a mnohé další materiály a jejich kombinace, jejichž složení jsou přísně tajné. V současnosti se používá také přídavná dynamická ochrana reagující na zásah nepřátelskou střelou protivýbuchem. Pancíře RAPTORa jsou tvořeny převážně lisovanými nanotrubicemi uhlíku, což jej činí neuvěřitelné odolným a lehkým. Jeho dynamickou ochranou je elektromagnetický štít a protistřely řízené satelitem.
Maskování
Dnes se používají speciální nátěry se schopností odstínit tepelnou stopu motoru. Což je v podstatě hlavní ochrana proti tepelně naváděným střelám. Moderní tanky se neobejdou ani bez laserových varovných čidel. Jakmile dopadne na pancíř laser z nepřátelského zaměřovače, je spuštěn ochranný mechanismus v podobě střel s kouřovým efektem. Tank zahalený v oblaku kouře pak nelze zaměřit. RAPTORův pancíř dokonale odstíní jakékoliv teplo. Je téměř nemožné jej odhalit, když spustí svůj aktivní maskovací systém CHAMELEON.
Představujeme vám ABC STEALTH RAPTOR RX 17840
Hlavní výzbroj: 130 mm Railcannon Trigon
Tloušťka pancíře: 150 mm
Rychlost: 110 km/h
Dojezd: 20 000 km
Pancéřování
Pancíř ABC STEAL TH RAPTOUR RX 17840 je tvořen z lisovaných nanotrubic uhlíku. Nanopancíř svojí tvrdostí strčí do kapsy i diamant a přitom zůstává několikanásobně lehčí, než ocel. Dobře vede elektřinu a je tepelně odolný.
Dynamická ochrana
Je vybaven aktivním elektromagnetickým štítem odpuzující částice kovu. Satelitním snímáním dokáže zaměřit nepřátelské střely a odrazit útok protistřelami.
Kanon
Funguje na principu railgunu, čili jakéhosi urychlovače částic. Může střílet průraznými neexplozivními projektily bez použití střelného prachu, nebo výbušnou či tříštivou municí.
Pohon
Vysoký dojezd a dostatek elektřiny pro fungování všech přístrojů a ochranných prvků zajišťuje malý jaderný reaktor.
Celková konstrukce
Konstrukce je snížená, proto je tank hůře viditelný a zasažitelný. Jednotlivé části jsou zkosené, aby se od nich nepřátelské střely odrážel.
Maskování
Nanotrubice mají skvělou elektrickou vodivost, takže zásobují energií optické maskování. Mikrokamery snímají prostředí okolo tanku a promítají je na pancíř i se všemi změnami v reálném čase. Tohle maskování si vypůjčili konstruktéři z přírody od chameleona a přivedly ho k dokonalosti. Promítá na plochu z každého úhlu detailní děj probíhající za vozidlem a jeví se tak, jako neviditelný za všech světelných podmínek.
Pásy
Nejzranitelnější místo každého tanku. Doslova achillova pata, protože tank se bez pásů nedokáže pohybovat terénem. Pásy zvyšují přilnavost a manévrovatelnost. Bez nich tank zůstává nehybně na místě napospas nepříteli. Proto má RAPTOR pásy kryté také pancířem z nanotrubic uhlíku.
Bezpečnost osádky a ovládání tanku
Řidič a střelec ovládají tank na dálku z bezpečí bunkru pomoci speciálních helem. Ty jim promítají virtuální děj z bojiště a všechny potřebné informace. Takže vidí vše, jakoby v tanku doopravdy seděli. Trochu to připomíná videohru, ve které živí vojáci ovládají skutečný tank na dálku.
Odminovávací zařízení
RAPTOR je vybaven speciálním detektorem min. Pokud odhalí minu, automaticky ji zneškodní.
V čem se u nás jezdí dnes? Přece v T-72M4
Většina z celkového počtu 178 tanků Armády České Republiky (AČR) jsou dlouhodobě zakonzervované původní verze tanku T-72. Jediným fungujícím tankovým útvarem AČR je v současnosti 73. tankový prapor v Přáslavicích, tvořený 30 modernizovanými verzemi T-72M4 CZ. Jejich modernizace spočívá především v automatickém nabíjecím zařízení pro zrychlení střelby a dynamické ochraně DYNA, která odráží zásahy svou protiexplozí. T-72M4 CZ se dokáží brodit až 5 m hlubokou vodou.
Kanon: 2A46M ráže 125 mm
Tloušťka pancíře: dle sklonu 40 - 50 mm
Průměrná rychlost v terénu: 42 km/h
Jízdní dosah v terénu: 430 km
Jak probíhal vývoj TANKŮ? Čtěte dál!
Mark I. (1916) Velká Británie
Historicky první tank nasazený v boji. Měl za úkol ukončit zákopovou válku. Vojáci před ním prchali, protože v životě nic podobného neviděli.
Hlavní výzbroj: 3 lehké kulomety
Tloušťka pancíře: 6-12 mm
Rychlost: 6,5 km/h
Dojezd: 35 km
Panzer IV (1937) Německo
Poprvné použito rádio k dorozumívání mezi tanky. Na počátku 2. světové války byl nezničitelný.
Hlavní výzbroj: 75 mm dělo
Tloušťka pancíře max: 50 mm
Rychlost: 40 km/h
Dojezd: 209 km
T-34 (1940) Rusko
První tank se šikmým pancéřováním pro odrážení střel. Odvrátil nadvládu německých Panzerů nejen v bitvě u Kursku.
Hlavní výzbroj: 76,2 mm dělo
Tloušťka pancíře max: 65 mm
Rychlost: 55 km/h
Dojezd: 431 km
M-4 Sherman (1942) USA
Možnost snadné a rychlé výměny částí tanku dle potřeby (buldozer, pokládání mostů, ničení min, plamenomet) a dokázal i plout na vodě.
Hlavní výzbroj: 75 mm vysokorychlostní dělo
Tloušťka pancíře max: 62 mm
Rychlost: 39 km/h
Dojezd: 160 km
Merkava (1977) Izrael
Nejbezpečnější tank v historii. Motor je umístěn vepředu a chrání tak posádku. Vzadu jsou umístěna speciální úniková dvířka, používaná také při záchraně raněných.
Hlavní výzbroj: 120 mm dělo
Tloušťka pancíře max: tajné
Rychlost: 55 km/h
Dojezd: 500 km
M1 Abrams (1983)
První digitální tank. Stačí, aby jeden tank z celé divize zpozoroval cíl a ostatní na něj mohou pálit také, aniž by měly vizuální kontakt. Jejich počítače mezi sebou komunikují a předávají si všechna potřebná data. Proto jde o nejobávanější tank současnosti.
Hlavní výzbroj: 120 mm dělo M256
Tloušťka pancíře max: tajné
Rychlost: 68 km/h
Dojezd: 465 km
Tanky v oblacích
V období mezi 1. a 2. světovou válkou se konstruktéři zabývali lákavou myšlenkou naučit tanky létat. Vzniklo mnoho nápadů, ve kterých se dala křídla i s ocasem k tanku připnout, nebo byla přímo součástí tanku a dala se skládat. Pozadu nezůstaly ani návrhy na tank-vírník neboli tankovou helikoptéru. Měla původně sloužit k výsadkům za nepřátelskou linií a překonání nezdolatelných překážek. Všechny plány a návrhy zůstaly na kreslících prknech a v podobě zmenšených nefungujících modelů. Tanky zůstaly jednou provždy na zemi. Byly a stále jsou pro letecké účely nepoužitelné. Ve 2. světové válce byla jejich potřeba nahrazena bombardéry.
Teletanky
Dálkově ovládané tanky také vznikaly v meziválečném období. Několikrát byly využity i v boji pro útok jedovatým plynem, nebo plamenometem, ale výsledky byly natolik mizerné, že se od dálkově ovládaných tanků na delší dobu upustilo. Dnešní technika už je na vyšší úrovni a vozidla bez osádky se v některých konfliktech využívají zcela běžně, například při zásahu pyrotechniků.
Nukleární tanky
Zásadním problémem tanků je spotřeba paliva. Řešením by mohla být atomová energie, ale nadšení z jejího možného využití velmi brzy opadlo. Žádné z armád se nepodařilo odstínit reaktor do takové míry, aby jej bylo možné bezpečně používat v tanku s osádkou s ohledem na její zdraví.
A teď kompletní fotogalerie:
V čem se u nás jezdí dnes
Většina z celkového počtu 178 tanků Armády České Republiky (AČR) jsou dlouhodobě zakonzervované původní verze tanku T-72. Jediným fungujícím tankovým útvarem AČR je v současnosti 73. tankový prapor v Přáslavicích, tvořený 30 modernizovanými verzemi T-72M4 CZ. Jejich modernizace spočívá především v automatickém nabíjecím zařízení pro zrychlení střelby a dynamické ochraně DYNA, která odráží zásahy svou protiexplozí. T-72M4 CZ se dokáží brodit až 5 m hlubokou vodou.
Kanon: 2A46M ráže 125 mm
Tloušťka pancíře:
Průměrná rychlost v terénu: 42 km/h
Jízdní dosah v terénu: 430 km