Letové simulátory a trenažery: Víme o nich všechno!

Letové simulátory a trenažery: Víme o nich všechno!
Sdílej
 
Jaké to je být v simulátoru kokpitu letounu? ABC navštívilo pražský Letov a na chvíli se stalo pilotem.

 

Za rozhodující krok v dobývání vzdušného prostoru považujeme první motorizované lety bratří Wrightů ze začátku 20. století, na které v krátké době navázali další aviatici. A nebyli to jen konstruktéři létajících aparátů, nýbrž i zájemci z řad široké veřejnosti.

 

Škola pro nováčky

Jako pověstné houby po dešti proto začaly růst nejrůznější letecké školy. Zatím co však v té době stačily dva nebo tři seznamovací lety s instruktorem a pilot-žák si musel s řízením aeroplánu poradit sám, s příchodem dokonalejších a na řízení složitějších letadel šel ruku v ruce i obsáhlejší letecký výcvik. Ten soudobý sestává z dokonalé teoretické přípravy, na kterou navazují hodiny praktického výcviku se zkušeným instruktorem. Teprve potom může pilot-žák absolvovat svůj první samostatný let. A protože celý pilotní výcvik trvá několik desítek až stovek hodin, podle toho zda se jedná o výcvik sportovního, dopravního nebo vojenského pilota, jsou jeho nedílnou součástí letové simulátory. Ty nejmodernější umí simulovat síly v řízení odpovídající dopravnímu letounu, vrtulníku nebo i stíhačce. Díky pohyblivé základně řízené počítačem a ovládané výkonnou hydraulikou dokonale navodí pocit letu a to včetně sil, které na posádku letounu působí při vzletu, v zatáčkách či průletem bouřkovou oblačností. Jde dokonce do takových podrobností, že pilot-žák cítí otřesy při pojíždění letounu po betonové dráze, nebo při simulaci havárie „obdaruje“ posádku boulemi a modřinami.

 

 

Zlomek sekundy na rozhodnutí

Nejdůležitějším posláním letových simulátorů je zdokonalit piloty-žáky v navigaci při letu bez vidu a připravit je na nejrůznější situace či nástrahy, které mohou při letu nastat. Na vzlet, kdy náhle vysadí jeden z motorů a pilot se musí ve zlomku sekundy rozhodnout zda start přeruší a stačí ještě letoun zabrzdit před koncem vzletové dráhy, nebo odstartuje jen s jedním motorem a přistane či bude pokračovat v letu na nejbližší záložní letiště. Takové a podobné situace navozuje pilotu-žákovi instruktor pomocí počítače, v naprosté většině zkušený pilot, jenž se nachází mimo pilotní kabinu a je s posádkou v kontaktu pomocí palubních telefonů.

 

Příprava k boji

Letecké simulátory však nejsou požívány jen leteckými školami, neboť jsou důležitou součástí vojenských leteckých základen či zázemí leteckých dopravních společností. Piloti na simulátorech odlétají část kondičních letů a je dokonce známa situace z bojů v Perském zálivu, kdy průzkumná letadla zmapovala terén nepřítele, technici údaje vložili do počítače, včetně simulace možného nebezpečí ze strany iráckých vojsk, američtí piloti trať prolétli na simulátoru a následně bojovou misi uskutečnili.

 

Virtuální legenda

Pokud se

Letecký simulátor IL-2 Sturmovik. •  archiv

nás zeptáte na nejlepší letecký simulátor všech dob, bez zaváhání vystřelíme odpověď IL-2 Sturmovik. Parádně kloubí přiměřenou míru simulace a akci v divokých leteckých soubojích v druhé světové válce. Poslední a nejlepší verze hry má podtitul 1946.

 

 

 

Kokpit simulátoru a jeho popis - kliknutím obrázek zvětšíte


Kokpit simulátoru LT-28, jak se jeví pilotovi při vstupu do pilotní kabiny •  archiv


 

1 – ovládací panel tlaku v pneu systému

2 – ruční řízení prvního pilota

3 – nožní řízení prvního pilota

4 – ovládání otáček motorů

5 – ovládací skříňka autopilota

6 – ovládání podvozku

7 – motorové přístroje

8 – letové a navigační přístroje druhého pilota

9 – ruční řízení druhého pilota

10- ovládání odmrazování a elektrických obvodů

11- ovládání automatického pilota a trimů druhého pilota

12- HSI navigace

13- umělý horizont

14- otáčkoměr vrtulí

15- projekční plocha

16- ladění navigace

17- navigace GPS a CPS

18- letové a navigační přístroje prvního pilota

19- ovládání automatického pilota a trimů prvního pilota

 

Články odjinud