Vžijte se teď do jedné z dvanácti nejmocnějších korporací, které kdy vládly matičce Zemi. Jen tyto korporace si mohou dovolit podílet se na kolonizaci Marsu (přečtěte si, kdy tam poletíme). Výběrem korporace mírně nadefinujete své budoucí zaměření. Republika Tharsis se stará o rozvoj měst, uskupení Helion se svými solárními plachtami zahřívá povrch planety a třeba taková Ecoline vysazuje lesy ve velkém.
Nehostinná červená půda
Společným cílem všech zúčastněných je přizpůsobit podmínky Marsu těm, které vládnou na Zemi. Jenže pozor, bavíme se tady o nadnárodních společnostech, které nejsou zvyklé spolupracovat. Byť společnými silami teraformujete Mars, mocenský boj může vyhrát pouze ten, kdo se nadře nejvíce.
Změň planetu
A že to bude pořádná dřina, zjistíte už na začátku – 0% kyslíku v atmosféře, -30 °C dlouhodobě žádné organizmy nepřežijí a absence oceánů nutných pro nám známý život je také trestuhodný nedostatek. Váš úkol? Vyhnat teplotu na normálních 8 stupňů, kyslík na 14% a vybudovat devět oceánů.
Není projekt jako projekt
Cílů dosáhnete dvěma cestami. Buď se věnujete běžným projektům a ohříváte planetu shazováním asteroidů na jejích povrch, zúrodňujete půdu, zavodňujete údolí nebo vystavujete města. Mnohem zajímavějším způsobem je pak hraní unikátních karet. A když říkám unikátních, myslím tím balíček 200 karet, kde se žádné dvě zcela neshodují.
Přečtěte si také:
Bez karet to nejde
Karty jsou v Mars: Teraformace jádrem hratelnosti. Nejenže každou platíte při hraní, ale musíte si je i kupovat, což vyvolává zajímavá ekonomická dilemata. Některé druhy karet lze platit i vytěženými zdroji, které se však hodí na více věcí. Spousta karet pro své zahrání potřebuje i určité podmínky, které úzce souvisí jak s jejím názvem, tak i obrázkem a doprovodným textem. Energii z vln nemůžete využít, pokud na planetě nejsou oceány, symbiotická houba poroste od -14 °C výše, drobní živočichové se objevují až při 6% kyslíku a kvantový reaktor vyžaduje alespoň čtyři vědce. Ve zkratce – všechno je propojeno se vším.
Prokombinované vítězství
Kde jedna karta něco vyžaduje, něco dalšího naopak poskytuje (zisk zdrojů, zvýšení produkce, přínos vítězných bodů, samotné akce atd.). Vzhledem k počtu karet a jejich unikátnosti a různorodosti korporací je vždy postaráno o jedinečný zážitek. Jednou jsem byl vědeckým mistrem s flotilou stíhaček, podruhé specialistou na živočichy, jindy zase oceánista, abych následně nevybudoval vůbec nic na povrchu planety a vše řídil z dálky.
Zabodujte
Cílem jednotlivce je samozřejmě nasbírat co nejvíce bodů. Body jsou zastoupeny hodnotou teraformačního ratingu, který v průběhu hry určuje i výši vašeho příjmu peněz. K těmto bodům se na konci hry připočítají (případně i odečtou!) body z vámi zahraných karet, body z vašich titulů (na ty má nárok hráč se třemi městy, třemi lesy, osmi budovami atd.) a umístění v soutěžích (nejvíce dílků, nejvíce vědců…) a klasicky se určí vítěz s nejvíce body.
Experti budou jako doma
Mars: Teraformace je velice komplexní „simulace“ osídlení Marsu pro opravdové hráče. Už při nákupu karet se pěkně zapotíte, když se snažíte dopočítat, co všechno dokážete vymyslet se svým aktuálním kapitálem. A pak se vám otevře tolik možností, až se vám zamotá hlava – budu hrát kartu, stavět město, vezmu si titul, vyvolám soutěž, postavím jezero, les nebo se zaměřím na svou společnost a zvýším si výrobu energie? A co z toho potřebuji dřív, aby mi to nevzal soupeř? Zároveň jsou všechny prvky tak propojeny, že je opravdu potřeba vymyslet svůj tah do posledního detailu.
Grafika jako z Malování
Opravdu jediná výtka směřuje ke grafickému designu hry a provedení komponent. Jsem hráč, u kterého je vzhledová kvalita stejně důležitá, jako hratelnost. Lesklé kostičky jsou na první pohled vítaná změna, zblízka jsou ale dost oprýskané a ukazuje se tak jejich laciná výroba. Design karet je funkční, ale obrázky vyvolávají u hráčů kontroverzi. V půlce případů se jedná o reálné fotky, ale z druhé půlky jsou malované a trochu se to mezi sebou tříská.
Papír nestačí
Ze všeho nejhorší jsou ale desky hráčů. Respektive papírové archy, na kterých si kostičkami označujete aktuální příjem různých komodit. Neodehráli jsme jedinou hru, aniž by si do desky jeden z hráčů nedrkl, kostičky se mu nerozutekly a on ani trochu netušil, na jaké byly hodnotě. V době, kdy konkurence využívá kartonové desky s proděravělými okýnky pro kostičky, jde o opravdu hrubý nedostatek.
Shrnutí
Když hře odpustíte grafickou stránku a dáte si veliký, ale opravdu veliký pozor na svou desku se zdroji, budete se královsky bavit. Mars: Teraformace je, co se hratelnosti týče, do detailu propracovaná hra, kde všechno funguje, nikde se nezaseknete a ani vás nic vyloženě nepotopí. Pokud hledáte výborně zvládnutý herní systém, jste zvyklí hrát hry a nevadí vám herní doba přes dvě hodiny, musím vám Mars bez váhání doporučit.
Mars: Teraformace
Autor Jacob Fryxelius
Typ hry ekonomická, řízená kartami, kontrola území
Počet hráčů 1 – 5
Doporučovaný věk 12+
Herní doba 90-120 minut
Jazyk čeština
Doporučovaná cena 1 199,-
Vydavatel Mindok