Nejprve vás rozhodně zaujme ta první tvář. Už jen samotný přebal je hoden pověšení na stěnu a otevřením krabičky příjemný dojem nekončí. Nejenže na vás vykoukne spousta krásně malovaných karet, ale také kvalitní dřevěné komponenty a opravdu netradiční herní podložka, která vypadá jako nástroj na balení sushi rolek. Ještě lépe to pak vypadá na stole – karty mají své místo na rozbalené podložce, pod ní jsou rozmístěné desítky obdélníkových žetonů a každý hráč má před sebou dva štětce a desku s jedním ze čtyř ročních období nahoře a jednou ze čtyř barev dole.
Budujeme ateliér, malujeme obraz
Rozdělení na horní a dolní oblast je základem Kanagawy. Zatímco dole si rozvíjíte svůj ateliér o nové barvičky, nahoře vám v reálném času vzniká krásný obraz, respektive dioráma. A protože jsou všichni hráči pouhými studenty zkušeného mistra, děje se to všechno během vyučování.
Jedno herní kolo představuje jeden den školy, který se může natáhnout až na tři vyučovací hodiny. V první hodině se na desku vyloží tolik karet, kolik je hráčů. Následně má každý možnost si jednu z karet vzít. Ti, co se rozhodli, že se budou ještě chvilku učit, se dočkají dalších karet přiřazených k těm prvním.
Jedna karta nebo víc?
V praxi to znamená jednoduchý princip. Když se objeví něco, co nutně potřebujete do své koláže, logicky po tom rychle skončíte. Sice odejdete jen s jednou kartou, ale máte jistotu, že vám ji nikdo nevezme. Když naopak vyčkáte, odnesete si ze školy více karet, ale nemáte jistotu, jaká skupina karet to bude. Následně musíte všechny své karty použít. Buď je přiložíte do svého ateliéru stranou s barvičkou, nebo je přiložíte ke svému rozmalovanému dílu stranou s obrázkem.
Gejša kráčející horami
Abyste mohli obraz namalovat, musíte mít štětce namočené ve správné barvě. K tomu slouží váš ateliér, po kterém můžete jednou za kolo přemístit jeden ze štětců. Je tak nutné plánovat dopředu a myslet na možnosti svých barev. Obraz má také svá pravidla. Obecně je lepší, když malujete jen jedno roční období. Takový obraz hezky vypadá, ale má i mnohem větší hodnotu.
Další skvělé recenze:
Soustředit se však můžete i na samotné výjevy na obraze. Můžete se zaměřit na japonské stromy, různorodou faunu nebo třeba takové gejši. Za všechno jsou body a i v případě bodů platí, že kdo dřív přijde, ten dřív mele, ale má méně. Když namalujete tři stromy, máte právo získat tři body. Pokud si však věříte na pět stromů, můžete tyto body odmítnout a v budoucnu získat bodů sedm. Ale jen v případě, že namalujete další strom. Jinak odejdete s prázdnou. A když se rozhodnete body získat, nikdo další je za stejnou podmínku již nezíská.
Návštěva galerie
Kanagwa je bezesporu překrásná hra. Její obsah ospravedlňuje mírně vyšší cenu. Každá komponenta zkrátka mohla být vyvedena běžným způsobem (dřevěné kostičky, kartonová deska…), ale vydavatel se rozhodl pro prémiové ztvárnění a je to vážně dobře. Hra samotná pak slušně odsýpá a nabízí spoustu prostoru pro různé strategie – můžete se vydat cestou jednotného obrazu nebo na to nebrat vůbec ohled a malovat jen mužské postavy a budovy bez ohledu na roční období.
Je to právě šíře možností a nutnost promýšlet použití několika karet naráz, které zhoršují přístupnost hry mladšímu publiku. Vzhledem k úchvatnému designu hry se tak jedná o žhavého kandidáta pro páry, který zaujme, když ne herně, tak úchvatným vizuálem.
Kanagawa
Autor Bruno Cathala, Charles Chevallier
Typ hry sbírání sad, pokoušení štěstí
Počet hráču 2 – 4
Doporučovaný věk 10+
Herní doba 45 minut
Jazyk bez textu, čeština
Doporučovaná cena 699 ,-
Vydavatel Albi