Obzor San Franciska se halí do červených a zelených barev. Za tu červenou nemůže jen dříve majestátní Golden Gate Bridge, ale také rezivějící železo čouhající z trosek mrakodrapů. Trosek, které pomalu, ale jistě, pojídá mocná zelená příroda. Vítejte ve světě, který už není. Ve světě po zničující katastrofě. Ve světě, kde jen ti nejsilnější mají právo žít.
Bohatá Pustina
Stolní hra Pustina je ideálním příkladem toho, že dnes už neplatí černobíle rozdělení her na "eura" a "ameritrashe", ale že se tyto dva dříve neslučitelné světy v pohodě prolínají. Pustina je na první pohled ameritrash, tedy hra se silným tématem. Vidíte překrásnou grafiku, drsné hrdiny, postapokalyptický svět.
Jakmile nahlédnete pod roušku působivého vizuálu, spatříte mechanismy známé právě z her eurového typu. Tedy, chybí zde plast, náhody není tolik, nenajdete kostky, převládá karton a dřevo a chcete-li dosáhnout vítězství, musíte se nad provedením aktuálního tahu zamyslet a při tom mít připravenou strategii i pro ty budoucí.
Kontejner plný překvapení
Ještě než pokročíme, dovolím si zastávku u grafické stránky. Pustina vypadá dobře. To už víte a sami se o tom můžete přesvědčit v galerii. Ale tvůrci se naštěstí udrželi na uzdě a mysleli při tvorbě grafiky i na hratelnost. Na herní desce se neztratíte, okamžitě vidíte, kam co patří, k čemu je určen ten který žeton a proč je právě zde možnost natěžit železo…
Podobně dobře je na tom kvalitativní zpracování komponent. Ty jaksi podlehly efektu: čím větší, tím tenčí. Velké karty hráčských úkrytů jsou z tvrdé čtvrtky, záplava menších žetonků je ze standardního kartonu a ty nejmenší žetonky představující suroviny jsou naopak z extra tlustého kartonu. Dává to smysl a je tím zajištěna pohodlná manipulace. Jistě by pro hráče byla lepší i kartonová deska bunkru s vyřezanými otvory pro místnosti, ale tím by zase ztěžkla krabice a už byste ji třeba nechtěli tahat do herních klubů.
Krtkolidi na desce
Výše jsem již mírně načal jednu ze základních mechanik Pustiny, kterou jsou osobní bunkry hráčů. Pokud jste hráli mobilní hru Fallout Shelter, pak fungování bunkrů v Pustině pochopíte raz dva. V bunkru se schovávají vaši přeživší, pracují v různých místnostech, uschováváte zde nalezené suroviny a skrze přechodovou komoru vyrážíte na nebezpečný průzkum radioaktivního světa tam nahoře.
A tak to dělají všichni hráči, takže o souboje není nouze. Tedy k vyloženému násilí zde nedochází, ale když se ocitnete na jednom políčku se soupeřem, ten silnější si vezme něco od slabšího, pokud ho ten nezažene varovným výstřelem. Po světě chodíte s několika figurkami s hodnotami 3, 4 a 5. Tato čísla určují jejich sílu pro případy porovnávání svalů a zároveň počet možných akcí na daném políčku.
To je moje!
Jednotlivé akce jsou pak velice jednoduché. V lese nasbíráte dříví, v dole natěžíte železo, v lunaparku vybrakujete elektronické součástky, na vojenské základně pořídíte munici, na přehradě přefiltrujete vodu a ve městech naleznete vybavení. V jistých lokacích můžete lovit zvěř, případně sehnat konzervy. Vaši přeživší v bunkru samozřejmě potřebují jíst a pít.
Nalezené suroviny využijete při opravě vybavení, stavbě nových místností a zažehnávání událostí. Pustina trvá šest kol, přičemž v každém z nich se objeví nová událost. Dokud ji nezažehnáte, bude vám znepříjemňovat přežívání. Zával způsobuje menší zásobu železa v dolech, krysy kradou jídlo, zmutovanou zvěř je těžší ulovit…
Tyto události ovlivňují všechny hráče, nic méně jen jeden je může zažehnat odhozením požadovaných surovin. A proč by to dělal a pomohl tak ostatním, ptáte se? Protože za to dostane tučný obnos vítězných bodů. Body jsou na konci hry udělovány ještě za počet postavených místností v bunkru, za úroveň radioaktivity v bunkru (zde tedy spíše spoustu záporných bodů…), za všechny přeživší v bunkru, za opravené vybavení a za jejich sady (třeba motorová pila s baterkou). Na vítěze nečeká jen sláva mezi spoluhráči, ale i spása v podobě konvoje, který putuje krajinou a přibírá jen ty nejsilnější klany.
Je a není toho málo
Co se týče obsahu krabice, tak ten je narván k prasknutí. Ale ve hře samotné to už neplatí. Surovin je málo! Pustina na mě zapůsobila dvěma prvky. Tím prvním je tísnivá omezenost. Je zde pravidlo, že v jedné lokalitě smíte mít pouze jednu svou figurku. Každý panáček přitom může jít jen o 1–2 pole a musíte si tak dobře rozmyslet, s kterým se vydáte kam, aby i ti vaši další měli prostor pro své akce.
Zároveň vás ohrožují soupeři svými silnějšími ještě neaktivovanými figurkami, nemluvě o tom, že vám svou jedinou figurkou mohou vybrat klidně veškerou právě dostupnou zásobu dřeva. Jenže vy pro přežití kola potřebujete i jídlo, pití, kov a elektroniku najednou. Je vám ale jasné, že vše nezvládnete obstarat. Každé ze šesti kol tak přináší opravdu hodně dilemat a sledování tahů ostatních hráčů je skutečně napínavé.
S tím souvisí druhý prvek – téma. Přestože je Pustina převážně euro (byť s menší dávkou náhody), téma je zde cítit na každém kroku. Vidíte snahu přeživších přežít. Vidíte rozvoj vlastního bunkru. Vidíte dopad nevyzpytatelného prostředí na vaše snažení. Všechno to tu je a bude vás mrzet každý chybějící steak, kvůli kterému zemře nedávno nalezený zbídačený turista.
Přežili jsme hru
Asi vám ani nemusím říkat, že mě Pustina velmi příjemně překvapila. Hra, která vznikla jen díky Kickstarteru, to dotáhla i do obchodů a Albi si tak připsalo další parádní kousek do svého loňského nabytého portfolia. Mohu vám ji s klidným srdcem doporučit. Zpracování komponent a grafiky je na vysoké úrovni, herní mechanismy fungují do posledního detailu a díky množství místností, vybavení a událostí je zajištěna velká znovuhratelnost. Tak na co ještě čekáte? Tato až bizarně příjemná pustina s nepříjemným nedostatkem všeho očekává váš příchod.
Pustina
Autor Gregory Oliver
Typ hry worker placement, management
Počet hráčů 2–4
Doporučovaný věk 14+
Herní doba 60+ minut
Jazyk čeština, málo textu
Doporučovaná cena 1 299,-
Vydavatel Albi
ABC TV: Fantastické karty Imaglee
Karty Imaglee: Co to je? Jak to funguje? • Zdroj: redakce ABC