Sociální sítě, aplikace, chaty. Neustále jsme online. Do metaverza už nám zbývá jenom krůček. Ale představte si takové digitální prostředí, které strčí do kapsy i slavný Matrix. Tak dokonalá je virtuální komunita U. Více než pět miliard registrovaných uživatelů tvoří největší internetové společenství v dějinách lidstva. A stále se rozrůstá. Jenže ve skutečnosti existuje (zatím?) pouze ve fantastickém japonském anime filmu Belle.
Moderní virtuální svět
Virtuální svět U je ve filmu popisován jako jiná realita. Můžete se připojit, abyste se sešli s kamarády nebo si prostě užili nějakou zábavu. Něco podobného už známe a využíváme. Ale režisér a scenárista filmu Mamoru Hosoda šel ještě dále.
Podle jeho představ nejmodernější technologie generují avatara každého uživatele na základě jeho skutečných biometrických údajů. A pak se stává jeho nebo jejím novým já. „Možná, že ve skutečném světě nemůžete začít znovu,“ zaznívá hned na začátku filmu. „Ale tady ano!“
Belle (2021): Trailer k japonskému anime filmu • Zdroj: Asociace českých filmových klubů
Superhvězda Belle
Řada uživatelů na sociálních sítích často vystupuje tak, jak by rádi působili i doopravdy. Nedostatky a bolístky před ostatními pečlivě schovávají. Úplně stejně jako hlavní hrdinka filmu.
Mladá japonská dívka Suzu žije na venkově. Je plachá a cítí se nesvá. Po smrti matky si přestala rozumět s otcem. Smutek jí brání i zpívat. Ve virtuální říši U je z ní naopak sebe-vědomá superhvězda Belle. Stojí na létající velrybě a nádherně pěje okouzleným davům.
Kráska a zvíře
Belle znamená kráska. Není náhoda, že se tak jmenuje hlavní hrdinka i film. Jde o odkaz na klasickou pohádkovou romanci Kráska a zvíře, která se asi nejvíce proslavila díky animované disneyovce.
Režisér Hosoda prozradil, že ho tento příběh fascinuje. Také virtuální kráska Belle se setkává se Zvířetem. Brutální samotářská zjizvená obluda vyvolává chaos v celém U. Ostatní uživatelé ji chtějí zničit. Velkolepá akce, jež následuje, je jako ze superhrdinských eposů. Ale nechybí ani drama, když se Belle snaží Zvíře zachránit a zoufalá Suzu hledá jeho pravé já ve skutečném světě.
Digitální trosky
Hosoda, který kdysi začínal režírováním filmů s digimony, vymyslel virtuální svět U společně s londýnským architektem a ilustrátorem Ericem Wongem. Inspirovali se přitom obřími koncerty v Hyde Parku i legendárním sci-fi filmem 2001: Vesmírná odysea.
Za vznášejícími se moderními mrakodrapy nekonečného digitálního světa se však ukrývají opuštěné trosky. Mezi nimi i chátrající zámek Zvířete, který má klasický evropský vzhled. Hosoda vycházel z toho, že internet existuje už asi čtvrt století a některé dříve populární služby se dávno nepoužívají. Jeho film ukazuje ostrý kontrast mezi vzestupem a pádem.
Předpověď budoucnosti
Ani v úžasném virtuálním světě U není všechno dokonalé. Komentáře uživatelů můžou potěšit nebo ublížit stejně jako na našem internetu. Hosoda věří, že sci-fi filmy a romány předpovídají budoucnost. A zároveň mají sílu ji změnit k lepšímu.
Nejen společnost Meta, která vlastní Facebook, pilně pracuje na metaverzu. Zájemců je mnohem více. Ať už to dopadne jakkoliv, výsledek zřejmě nebude tak půvabný jako ve filmu Belle.
Filmy Mamoru Hosody
Japonský režisér Mamoru Hosoda je u nás známější, než si myslíte. Možná už jste od něj sami něco viděli. Jeho předchozí film Mirai, dívka z budoucnosti byl nominovaný na Oscara. Je o cestování časem a podobně jako Belle se inspiroval klasickým příběhem, tedy Vánoční koledou.
Mamoru Hosoda natočil také anime Kluk ve světě příšer, Vlčí děti, Letní válka a O dívce, která proskočila časem. Všechno to jsou příběhy s fantastickou nebo sci-fi zápletkou.