Loď v ledu: Záchrana Amundsenovy Maud

Loď v ledu: Záchrana Amundsenovy Maud
Sdílej
 
Nic nemusí být ztraceno navždy. A to ani v případě, kdy je daná věc pohřbená sto let na dně oceánu. Řeč je o lodi Maud norského polárníka Roalda Amundsena, jíž skupina nadšenců doslova vytáhla zpět na hladinu. Ponořte se do jejího poutavého příběhu, ale pozor – neutopte se!

Klenot mezi loděmi

Psal se rok 1916, když Amundsen symbolicky rozbil o bok zcela nové lodi kus ledu, aby tím Maud, pojmenovanou po tehdejší norské královně, oficiálně pokřtil. V té době nejpokročilejší model arktického plavidla byl vyztužen dvěma vrstvami dubového dřeva, aby jeho konstrukce zvládla i případné prudké nárazy do ledových ker. Za vymoženost byla považována také Maudina příď, jež byla vytvarována tak, aby se o ní vlny ledového moře ztěžka netříštily, nýbrž vysouvaly nahoru, a loď se tudíž k nevoli všech námořníků nehoupala.

Amundsenova Maud v roce 1998 na mělčině u kanadského Cambridge Bay. •  Wikipedia

Mrazivé trable

Když o dva roky později vyrazil tento na bílo natřený trojstěžník na svou první arktickou plavbu, jednalo se o velkou slávu. Maud měla proplout celým Severovýchodním průjezdem, což je námořní cesta táhnoucí se podél severního a východního pobřeží Ruska. Na severu však Amundsenova posádka narazila. Nedostatek financí způsobil náhlý krach výpravy, což norský mořeplavec v danou chvíli nemohl vyřešit jinak, nežli Maudiným prodejem. Loď odkoupila nejstarší finanční korporací v Severní Americe, která se ji rozhodla využít jako zásobovací podporu a radiostanici.

Oranžově znázorněná Severovýchodní trasa, jíž se Amundsen rozhodl využít pro svou cestu k severnímu pólu. •  Wikipedia

Multifunkčnost za dolar

Jaký byl další osud dubového kolosu? Jakmile Společnost Hudsonova zálivu zjistila, že loď, nyní již s novým jménem Baymaud, není stavěna pro transport, začala být nově využívána jako skladiště. V roce 1931 poté klesla na dno mělčiny v Cambridge Bay. Užitek z chátrajícího vraku měli místní obyvatelé, kteří k němu přijížděli a uštipovali si z něj trámy dřeva na oheň a opékání masa. Pozornost se zpět k Maud obrátila až o osmdesát let později od jejího potopení, kdy se jí skupina nadšenců rozhodla odkoupit. A částka? Pouhý jeden americký dolar.

Záchrana ledové sochy

Samotné výdaje na vylovení Maud z kanadských vod však již byly o něco vyšší. Záchranná akce tohoto historického exponátu vyšla v přepočtu na více než 43 milionů amerických dolarů. A bodejť by taky ne! Aby mohlo dojít k bezproblémovému vytažení Maud z hlubin moře, musela být její konstrukce nejdříve podepřena ocelovými nosníky, na něž byly posléze pokládány gumové kapsle, jež loď pomalu ale jistě vyzdvihly na hladinu. Stav sto let ponořeného vraku poté překvapil i tři bratry z Norska, pod jejichž záštitou celý projekt proběhl. Mrazivé klima panující na severní polokouli Maud dokonale zakonzervovalo, takže její trpký osud by hádal jen málokdo.

Maudina cesta zpět domů do Norska. •  Wikipedia

Cesta domů

Svou cestu zpět domů zahájila tato norská námořní chlouba již v roce 2016 a jak jinak, než opět Severovýchodní cestou, jež ji ke kanadským břehům dovedla. Zimu poté přečkala v Grónsku, aby mohla v srpnu letošního roku nadobro zakotvit v norském městečku Vollen, kde kolem ní vyroste již třetí komplex v rámci místního muzea Oslofjord. Amundsenova Maud se tak připojí k dvěma stejně význačným lodím, jež kralovaly vodám několik let před ní – Gjoe a Fram.

Přečtěte si také:

Dobrodružství pana Franklina: Arktida vydala mrazivé svědectví

Dobrodružství pana Franklina: Arktida vydala mrazivé svědectví

Temná hrobka otomanských lodí

Temná hrobka otomanských lodí

Štastná náhoda: Našel se vrak ztracené ponorky Narwhal

Štastná náhoda: Našel se vrak ztracené ponorky Narwhal

Hurá za tučňáky v 360° videu!

Hurá za tučňáky v 360° videu!

 

Články odjinud