Československé tanky: LT vz. 34

Československé tanky: LT vz. 34
Sdílej
 
Ve vývoji tankové techniky před blížící se druhou světovou válkou hledala československá armáda náhradu za zastaralý Renault FT-17. Našla ho. Jmenoval se LT.

 

Ve společnosti ČKD zahájily práce na vývoji nového tanku již před rokem 1932. Šlo o tank s dělem ráže 4,7 centimetrů od firmy Vickers (a tady se podívejte na tank s devíti metrovými koly!). Doplňovaly ho dva lehké kulomety domácí výroby ZB-26 na obranu proti pěchotě. Armáda však tuto výzbroj odmítala. Požadovala dělo československé konstrukce a těžké kulomety (ten vynalezl Leonardo da Vinci!) schopné nepřetržité palby. ZB-26 zvládal jen asi 200 ran, pak bylo potřeba hlaveň nechat vychladnout nebo ji vyměnit. A ani jedno z toho v plechové krabici uprostřed válečného pole dělat nechcete. 

>O století tanků a jejich historii se dozvíte v našem detailním článku!

Tank LT vz. 34 •  Wikipedia

Tanky s praskajícími plechy

Po vývoji, výrobě prvních prototypů a testech si armáda objednala 50 strojů. První, ověřovací sérii mělo tvořit 6 kusů a teprve potom měly přijít další, již větší dodávky. Výroba začala v září roku 1933, ale zdržela se díky špatné kvalitě plechů z Poldiny hutě (dnešní "Poldovka"). Ukázalo se, že plechy praskají při nastřelovacích zkouškách a kvůli tomuto zdržení byly první stroje hotové až v dubnu 1934. Stále ovšem nebylo dořešeno, co bude vlastně mít tank za výzbroj.

Slabinou tanku byl pancíř, který měl tloušťku tehdy nedostatečných 15 milimetrů •  Wikipedia

Porodní bolesti

Ověřovací série s výzbrojí, kterou dočasně tvořil jeden kulomet ZB-26 v kulovité věži a druhý, který mohl pálit z čelní desky korby, se zúčastnila manévrů v Milovicích. Tam prokázala skvělé vlastnosti v terénu. Ukázalo se ale, že při prudkém zatáčení se tanku snadno shodí pásy. Rovněž pancíř o síle pouze 15 mm byl slabinou. Tehdejší protitanková děla neměla s probitím takové tloušťky problém.

Těžký kulomet ZB vz. 37 se nakonec ukázal jako dostatečně výkonná zbraň pro LZ vz. 34 •  Wikipedia

Finální verze LT

LT vz. 34 nakonec dostal do výzbroje 37 mm kanón Škoda, který by ovšem při střetu s některými tehdejšími tanky už měl problém s průbojností. Sekundoval mu těžký kulomet ZB vz. 37. Ten mohl pálit nepřetržitě po dobu zhruba pěti minut a za tento čas "vysypal" asi 2500 ran. Dodávky tanků mohly začít a do konce ledna 1936 už měla armáda všechny, které si objednala.

LT vz. 34 prokázal skvělé vlastnosti v terénu •  Wikipedia

Jako na bicyklu

Osádku LT vz. 34 tvořili tři muži. Velitel seděl na cyklistickém sedátku, zavěšeném na trojici řetízků, ve věži. Řidič s telegrafistou v přední části měli k dispozici (ve srovnání s velitelem) luxusní kožená sedadla s opěrkou, na které byl dokonce polštářek. Protože tanky dělají obvykle dost kravál, měl velitel k dispozici tři spínače různých barev, kterými rozsvěcel světýlka před řidičem, která měla stejné barvy, jako velitelovy spínače. Ti dva se předem domluvili, co která barva znamená a takto jednoduše mohl velitel posílat řidiči rozkazy i v tom největším hluku.

Lehký kulomet ZB vz. 26 byla spíše pěchotní zbraň, pro potřeby tanku tedy nedostačovala •  Wikipedia

Líh s benzínem

Čtyřdobý motor, který tank poháněl, fungoval na lihobenzinovou směs, která byla ve dvou nádržích. Startování probíhalo elektricky, v případě nouze ručně, což bylo možné jak zvenčí, tak zevnitř. Převodovka byla čtyřrychlostní a couvat se dalo pouze na jeden kvalt. Chlazení bylo dimenzováno na venkovní teploty do 35°C.

Vylepšený LT vz. 34R •  Wikipedia

K čemu to je?

LT vz. 34 byl tak trošku obětí toho, že armáda přesně nevěděla, co vlastně chce a na jaký druh konfliktu se připravuje. Kdyby byly specifikace jasnější, nemusel tank tak rychle zastarat. V roce 1937 tak přišla modernější náhrada v podobě LT vz. 35. Jestli si ale myslíte, že LT vz. 34 od té doby stály jen někde v koutě a smutně rezly, tak jste na omylu.

Prvně se s nimi počítalo pro úkoly průzkumného charakteru, jenže průzkum se dělá dost blbě s něčím, co je pomalé a hlučné. Sloužily tedy pro výcvik a testování protitankových překážet a opevnění. Najezdily toho tedy ještě hodně a při mobilizaci v roce 1938 byly připraveny k nasazení. O rok dříve si ale ještě prošly rekonstrukcí, která řešila sesmekávání pásů a rovněž byly namontovány nové převodovky, dělo a motor Scania. Taktéž přední pancíř byl zesílen. Vznikl tak LT vz. 34R, který měl vyšší výkon, dojezd a byl celkově spolehlivější. V plánu bylo udělat ze všech původních LT vz. 34 tuto vylepšenou verzi, ale obsazení našeho území německými vojáky tomu zabránilo.

Československý tank LT vz. 35 ve World of Tanks:

Zakopejte je!

Část tanků padla do rukou Němcům, kde sloužily převážně k výcviku a část zůstala na Slovensku, kde sloužily jako záložní a výcvikové až do roku 1942. Jak tanky stárly a opotřebovávaly se, bylo čím dál náročnější je udržovat v chodu. Část jich byla zakopána do země a sloužily jako malé pevnosti. Deset jich nakonec ukořistili Němci a po kompletní opravě v Plzni měly být prodány do Chorvatska. Byly však v tak špatném stavu, že torza byla sešrotována. Věže vyzbrojené dvojicí těžkých kulometů do konce války sloužily jako pevnůstky.


Přečtěte si také:

První československý tank: Když do války, tak Kolohousenkou!

První československý tank: Když do války, tak Kolohousenkou!

Tragédie ruské útočné ponorky Kursk

Tragédie ruské útočné ponorky Kursk

Stařičké tanky v akci

Stařičké tanky v akci

Čtyřnozí obrněnci: pásovci nejezdí na pásech

Čtyřnozí obrněnci: pásovci nejezdí na pásech

Tanky a nadzvuková letadla Concorde a TU-144:

Video se připravuje ...

Tanky a nadzvuková letadla Concorde a TU-144 • Zdroj: ABC

 

Články odjinud