Barbaři Vandalové rychle přijali římský způsob života, navštěvovali divadla a bydleli v dobytých římských městech. Za jejich špatnou pověst může vyplenění Říma roku 455 a zejména pronásledování katolíků, přestože sami byli vyznavači zavržené křesťanské odnože ariánství.
Vandalové se dostali až do Afriky
Původním domovem Vandalů bylo Slezsko, ale před hunskou invazí ustoupili společně se Svéby a stepními Alany do nechráněné provincie Galie. Po porážce od římských spojenců Vizigótů ovšem pokračovali dále do španělské Andalusie, původně zvané Vandalusie.
Pod vedením krále Geisericha využilo osmdesát tisíc Vandalů špatné obrany afrického pobřeží a roku 429 přeplulo Gibraltarskou úžinu. Během dvou let obsadili zdejší římské provincie a na celé století vytvořili jediné germánské království mimo evropský kontinent.
Barbaři s plamenometem
Dobytím přístavu Kartágo získali Vandalové i zdejší rozsáhlou námořní flotilu a s ní také vynález řeckého ohně. Největší pozdně římské válečné lodě dromóny byly totiž na přídi vybaveny obdobou plamenometu, jehož přesný vzhled je dodnes záhadou.
Vandalové se stali námořníky a postupně se zmocnili středozemních ostrovů. Dokladem těchto nájezdů je i objev jedenácti vraků obchodních lodí potopených roku 450 přímo v přístavu Olbie na Sardinii. Jejich nákladem byly amfory s olejem, rybí omáčka garum a především africké obilí.
Změnu jídelníčku obyvatel Říma, způsobenou obsazením námořních cest barbary, zjistila i chemická analýza kostí z římských hrobů v přístavu Portus. Ukázalo se, že Římané museli začít jíst domácí pšenici a měli nedostatek dováženého vína.
Vandalské království roku 476
Největší loď starověku
V komiksu Potomci impéria (který si tady můžete přečíst celý online) pořádá císař oslavu na své obří lodi. Tento plovoucí div světa skutečně existoval. Vraky hned dvou takových lodí z prvního století byly objeveny roku 1929 v italském jezeře Nemi.
Nechal si je postavit Caligula, třetí římský císař, a s rozměry 70 x 20 metrů jde o největší lodě starověku. Jejich paluby zdobené bronzem nesly stavby z mramoru, vodní čerpadla i otočné mechanismy s kuličkovými ložisky. Oba vraky shořely za druhé světové války, ale v bahně jezera se prý dodnes ukrývá ještě další obří loď, údajně až sto metrů dlouhá.