Závody minikár v Česku má na svědomí náš časopis ABC. Právě ábíčko přineslo v roce 1964 plánek na stavbu závodní minikáry a o čtyři roky později bylo pořadatelem prvního mistrovství republiky. Věhlasný konstruktér rukodělných návodů Mirek Kolář sestrojil bezmotorovou káru, kterou nazval Svišť. A u čtenářů ABC se stroj stal okamžitě hitem. Tím spíš, že se objevoval i v populárním komiksu Strážci tehdejšího šéfredaktora Vlastislava Tomana. Redaktoři ábíčka začali kárám říkat hurtovnice podle slovenského slova hurtovat, což znamená rámusit či lomozit. A právě tento výraz se u českých minikár na dlouhá léta uchytil.
Závody v bedničkách od mýdla
Vzhledem k tehdejší izolaci Československa v socialistickém bloku se naši jezdci minikár dostali na světovou soutěž až na počátku 80. let. Ano, i ve světě se jezdily a stále jezdí závody bezmotorových vozítek.
V Americe a v mnohých zemích západní Evropy se hurtovnicím často říká soapbox cars, tedy autíčka z bedýnek od mýdla. Zahraniční světové závody mají daleko delší tradici než ty české. Dají se vystopovat až na počátek 20. století. Krásným důkazem je film hvězdy němého filmu Charlieho Chaplina z roku 1914 s názvem Kid Auto Races at Venice, kde se soapbox autíčka objevují jako doplněk závodů motorových aut.
Malý zájem o minikáry?
V současnosti už popularita minikár u nás tak žhavá není. Dokonce se dá říct, že je to sport za okrajem zájmu veřejnosti a udržují ho při životě jen skupinky nadšenců. A je to veliká škoda! Třeba ve Francii nebo Švýcarsku se těší poměrně velké pozornosti. Navštívili jsme letos jeden ze závodů série mistrovství České republiky, a přestože trať nelemovaly zástupy diváků, byla atmosféra plná soutěžního nadšení. Mistrovství se konalo v obci Libeř nedaleko Prahy, kde působí jeden z nejaktivnějších klubů, který nás také na akci pozval.
Od prcků po dospělé
Závody pořádá Svaz minikár Autoklubu české republiky. Jezdí se v šesti kategoriích od čtyřletých dětí až po dospělé bez horní věkové hranice. Oficiálně existují dvě disciplíny – sjezd a slalom. Sjezd je oblíbený na světových soutěžích, na českých závodech se jezdí právě techničtější, i když pomalejší slalom mezi kužely.
Kdysi sloužily minikáry jako vstup do světa velkých motorových závodů. Byly k vidění téměř všude, kde se dalo jezdit z kopce. Závody pořádané abíčkem v 60. a 70. letech dokonce vysílala celostátní televize. Děti si v kárách osvojovaly řidičské dovednosti a později přesedlaly na některý z motorových sportů. Dnes jsou minikáry spíš už jen exotickou podívanou.
Motor chybí
Minikára jezdí z kopce a její pohonnou jednotkou je gravitace. To ještě neznamená, že jde o předpotopní stroj. Nízký trubkový rám je osazený skořepinovou anatomickou sedačkou a závodním volantem. Všechna čtyři kola jsou brzděna dvouokruhovými hydraulickými brzdami. Kára může být z důvodu lepší aerodynamiky také kapotována. Přestože je stroj celkem jednoduchý, kvůli moderním technologiím jeho cena šplhá na desítky tisíc korun.
Kde hledat informace
Pokud jsme ve vás vzbudili zájem o závody minikár a chcete se porozhlédnout po nejbližším klubu, navštivte stránky autoklub.cz. Pomohou také aktivní kluby minikaryliber.klubova-stranka.cz nebo minikaryvo.sweb.cz.
Na stránce sejkora.cz zase najdete profesionální tým, který jezdí světové soutěže ve sjezdu minikár.