Hugo a jeho velký objev vznikl podle stejnojmenné knihy, ale nebojte, tu znát nemusíte. Režisér Martin Scorsese si stejně všechno udělal po svém a vykouzlil tu nejnádhernější Paříž od dob pixarovky Ratatouille.
Mimochodem, hlavní hrdina, mladý sirotek Hugo Cabret, žije podobně jako krysa Remy mezi zdmi. Stará se totiž o hodiny pařížského vlakového nádraží a ve volném čase krade součástky na opravu podivného stroje ve tvaru člověka. Automaton, jak se stroji říká, je nejen jedinou památkou na jeho tragicky zesnulého otce, ale ukáže se, že i stopou k velkému tajemství.
První polovina filmu dokonale propojuje podivuhodné postavičky obyvatel párou a čerstvými croissanty vonícího nádraží a atmosféru osudového tajemství. Když se Hugovi zdá, že je ve skutečnosti robotem, klidně byste tomu i věřili.
Jenže Scorsese záhady spojené s automatonem brzy opustí a obrátí pozornost na hračkáře Georgese, jehož vnučka se s Hugem zkamarádí. Hugo pak v druhé polovině snímku odhaluje, kým papá Georges býval, a divák zase zjistí, jaký je Scorsese starý lišák a podrazák.
Jeho poslední snímek totiž není pouze filmem pro děti, to je pouhý zastírací manévr, ale především filmem o lásce k filmu. „Chcete vědět, kde vznikají sny?“ ptá se jedna z postav i sám režisér a odpověď je zřejmá: na filmovém plátně. Od té chvíle je jasné, že film je nekrásnější (a nejdražší) poctou filmařině, jaká kdy vznikla.
Což je problém. Ano, každý v sále se bude až do konce bavit a napínat Hugovým osudem, ale jen málokdo ocení, že Scorsese doprovází hrdinovy vzpomínky zvukem dnes již nepoužívané promítačky, že do filmu vkládá klasické němé snímky, že nám ukazuje, jak vznikaly nejstarší filmové triky… o záplavě nejrůznějších obrazových vtípků ani nemluvě.
Mezi námi, můžete brát Huga jako klukovské dobrodružství, které v sobě má to nejlepší z verneovek i Indiana Jonese, nebo jako zdroj postřehů, díky nimž vyrazíte všem ve škole dech. Třeba tím, že film přímo ukazuje pouze americké a francouzské němé filmy (natočili jej Američané a odehrává se ve Francii), ale v příběhu samotném je řada prvků – třeba člověk/stroj – z filmů německých (s Němci se Amíci ani Frantíci moc nemusí).
Nebo že nejlepší 3D filmy netočí mladá generace tvůrců, ale staří pardálové, protože dokonalým obrazem se Hugo a jeho velký objev řadí vedle Tintina a Avatara. Nebo nonšalantně vysvětlíte, odkud pochází ona slavná pohlednice lokomotivy trčící z budovy pobořeného nádraží.
Na každý pád byste ale na Hugovi neměli chybět, lepší film na začátku roku prostě v kinech není.
+ Perfektní 3D, ukázkové klukovské dobrodružství a nádherná Paříž.
- Dobrodružství často ustoupí výletu do dějin filmu.
80 %
Hugo a jeho velký objev
(Hugo) USA 2011, 126 min
Režie: Martin Scorsese
Hrají: Ben Kingsley, Asa Butterfield, Jude Law, Chloe Grace Moretz, Sacha Baron Cohen